Friluftsliv, Naturturism

Orienteringstävling

4 inlägg 4767 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Orienteringstävling

boksson  
#520958 Fick ett brev från en orienteringsförening att de planerar en större tävlig som bla kommer att gå över min mark. Det är första gången jag har råkat ut för det här och har lite frågor till er som har haft tävlingar på era marker.
Vad har ni för erfarenheter?
Blev det mycket slitage, nerskräpning nertrampade plantor mm på er fastighet?
Går det att styra undan tävlingen från vissa väldefinierade områden, som bla planteringar åtlar mm?
Utgår det ersättning för att de använder min mark för slitage mm?
Mvh



   TS
Avatar Fallback

Re: Orienteringstävling

bgl  
#520968 Själva tävlingen är sällan något problem. Eventuella bekymmer kommer efteråt pga att kartan sprids.
Markutnyttjandet ökar från olika håll, vissa verkar tom tro att allemansrätten ökar. Folk blir förb. på låsta vägar. Hos oss åkte en skolklass in med buss och närapå fastnade på en vändplan. Vid nästa regnväder blev det översvämning vid ett par vägtrummor - dom var fullproppade med färskt granris!!
Knappast något naturligt förlopp. Aktuell lärare visade sig vara aktiv i orienteringsklubben i gjort kartan och ordnat tävlingen.
Nu har det gått 30 år och jag vågar skriva det allvarligaste av allt.
Några år efter den ursprungliga tävlingen skulle klubben uppdatera kartan för en ny tävling. Inga markägarkontakter togs, så på första bockjaktsmorgonen smög vi intet ont anande till våra pass. En av skyttarna som gudskelov var den mest erfarne och skjutvane av oss får se något rådjurfärgat försiktigt komma fram ur en tätning och stanna upp vid en stubbe. Den gången var kraftigt kikarsikte av nöden, när skytten la an och tittade på målet visade det sig vara en kartritare i khakifärgade kläder som stannade vid stubben, satte upp ena foten som stöd och skrev något på ett papper!
Klubbens företrädare var totalt oförstående inför frågan men orienteringsförbundet tog allvarligare på händelsen. Då sa vi aldrig något till kartritaren, jag vet inte om vår gamle världsmästare än i dag vet om incidenten.

Användarvisningsbild

Re: Orienteringstävling

ananders  
#520977 Är orienterare själv. Slitaget på skogen efter en tävling ser jag inte som något problem. Visst kan vissa stråk bli väldigt upptrampade men inom ett år syns det väldigt lite av det om något alls.
Nedskräpning är nog inget du behöver oroa dig för då arrangörerna är måna att lämna platsen i ett lika bra skick som det var innan.
Visst går det att undanta vissa områden ifrån tävlingen.
I den klubb som jag är aktiv i så tas det kontakt med berörda markägare innan en ny karta ska ritas. Är någon markägare inte villig att låta oss använda dennes mark vid tävling så är det bara att acceptera.
Vid tävling och träning under jaktsäsong så har vi alltid kontakt med berörda jägare.

Avatar Fallback

Re: Orienteringstävling

boksson  
#521197 Varmt tack för era svar och inspel.
Jag ska rekommendera kartritaren att ha varselkläder när han gör fältbesök under jaktsäsongen.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).