Friluftsliv, Naturturism

Gapahuk

7 inlägg 6959 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Gapahuk

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#519606 Besökte en kompis i Telemark och fick skåda hans nybyggda gapahuk. Den ligger vid en sjö med utsikt mot vattnet och jag ser fram emot att övernatta där någon gång. Nu fattas det att klä den ena kortväggen och montera kaminen.
Lite underlig konstruktion, varken stavlaft eller timring. Framsidan ska inte kläs utan liknar mest en bar så att man väntar sig en kall öl.

Men det jag undrade mest över är hopfogningen som jag inte tidigare har sett maken till. Om ni drar upp bilden ser ni att stommarna är hopfogade med 25-30 cm långa rostfria klamrar. Typ latmansmetod liknande de långa skruvar som användes i "Cowboykåken".
1532977965_dsc_0208.jpg




   TS
Avatar Fallback

Re: Gapahuk

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#519619
1532983527_img_1474.jpg

Här är min gapahuk. Fast jag hade ingen aning om att det hette så.

Avatar Fallback

Re: Gapahuk

Hema  
#519621 Ett hederligt vindskydd.

Användarvisningsbild

Re: Gapahuk

JensSkoog  
#519624 I "Vestfold Skogselskap" har vi tre "gapahuker" eller gapskjul
som ni kallar det på svenska.
1532986313_gr._a_5_kl_(63).jpg

Använder dom som bas när vi har skolskogdagar, och om någon
vill, så får dom sova där eller bara slå sig ner och
njuta en fikarast. :grin:

Så om någon "Forumist" skulle villa natta
över, så är ni hjärtligt välkomna 🤗

Avatar Fallback

Re: Gapahuk

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#519626
Hema skrev:Ett hederligt vindskydd.


Det trodde jag också när jag byggde det. Men gapahuk låter mycket roligare. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Gapahuk

jensan  
#521922 En gapahuk är ju mysigare alla dagar i veckan 👍

Avatar Fallback

Re: Gapahuk

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#521936 För att komma in i en riktig gapahuk måste man huka sig, det hörs ju på namnet. En förklaring till första stavelsen kan vara att den öppnar sig som ett gap. Håller med om att namnet är fyndigt
Den gapahuk jag visade på bilden kan knappast kvala in i en riktig gapahuk. Den framstår istället som ett försök att kringgå byggbestämmelser och efter några år ha förvandlats till en liten hytte.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).