Friluftsliv, Naturturism

Ridhästar på skogsvägar

10 inlägg 10080 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ridhästar på skogsvägar

Husqvarna550  
#508344 Jag kanske får en del hästägare på halsen, men...
De flesta ryttare sköter sig nog, men jag har problem med söndertrampade skogsvägar.
Särskilt så här i tjällossningstider är ju vägarna väldigt ömtåliga och samtidigt vill många ryttare ut och rida.
Jag vet att man inte kan förbjuda ridning (konstigt nog), har försökt att prata med ryttarna , en del fattar, en del inte och en del skiter helt enkelt i det.
Vill inte göra mig osams med folk, men nu börjar jag tröttna!
Har någon något tips? Har ni liknande erfarenheter?

Denna tråd tar upp problematiken med skador som uppkommer genom att främst privatpersoner nyttjar privat mark. Vi har satt ihop en hashtag om detta så du snabbt kan läsa fler trådar i ämnet: #allemansskador




   TS
Avatar Fallback

Re: Ridhästar på skogsvägar

ÅsaNisse  
#508345 Att rida är väl en sak, men att fördärva och skita ned är väl något annat. Då gäller det ju att återställa och städa efter sig. Kan inte tänka mig att det är tillåtet att fördärva vägar/stigar på annans mark.

Användarvisningsbild

Re: Ridhästar på skogsvägar

JohannesG  
#508346 Inga direkta tips mer än att prata lugnt och sansat med dem och försöka förklara problematiken. Om möjligt gör en överenskommelse, rid mitt i vägen, inte i hjulspåren och rid inte i tjällossning.

Har ingen direkt erfarenhet, då de flesta ryttarna häromkring respekterar och förstår problemet. Men har sett många ställen där det är väldigt söndertrampat. Blir ju hål som fylls med vatten och sedan blir det större gropar, och så blir vägen en enda tvättbräda. En häst gör mer skada än 10 crossar, så vida inte crossarna gått in för att köra sönder.

Avatar Fallback

Re: Ridhästar på skogsvägar

Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#508349 Ok att rida i mitten av vägen. Absolut förbjudet att rida i hjulspåren. Klarar ryttarna detta så är det win/win. Hos mig funkar detta med min granne som har 8 hästar.

Avatar Fallback

Re: Ridhästar på skogsvägar

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#508361 Vad är det för kvalité på vägar som inte tål hästtramp?
Håller de för en timmerbil, 60 ton?

Avatar Fallback

Re: Ridhästar på skogsvägar

Forestboy  
#508363 Rida får man men skall man ha galoppbana då bör man fråga om lov!

Användarvisningsbild

Re: Ridhästar på skogsvägar

JohannesG  
#508365 Främst på vägar av naturgrus samt mindre enskilda eller privata grusvägar. Men även i vissa fall vägar av bergkross. Inga problem att framföra ett 60ton eller ännu större ekipage. Men hästens hovar slår ner i marken och gör små gropar som med nederbörd och trafik snabbt växer till många stora hål. Ett däck gör inte alls denna skadan, det trycker jämnt hela tiden så länge det inte spinner.

Avatar Fallback

Re: Ridhästar på skogsvägar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#508370 Detta gällde väl tjällossning? Då håller de inte för fordon heller.

Ridning på enskild väg

Normalt är det tillåtet att rida på enskilda vägar. Men det är endast tillåtet att rida på en enskild väg så länge inte vägen tar skada. Risken för skador minskar om du rider i mitten på vägen. Rider du ofta längs samma vägsträcka bör du ha en dialog och eventuellt skriva ett avtal med den som äger vägen. Hästspillning är inte skadligt för naturen men i större mängder kan det bli ett problem för andra som går eller färdas längs vägen. På vintern fryser spillningen till hårda knölar/klumpar som kan bli ett problem för annan trafik. Ta därför för vana att alltid ta bort spillningen från vägen. Markägaren kan kräva skadestånd om vägen skadas av ridning eller travträning.


https://www.naturvardsverket.se/Var-nat ... r/Ridning/


• VÄGAR
Man skiljer mellan statliga vägar (allmänna vä-
gar), kommunala vägar (gator), enskilda vägar
med statsbidrag och enskilda vägar utan stats-
bidrag (privata), skogsbilvägar och ägovägar.
Allmän väg och kommunala gator är till för
allmänheten. Enskild väg, skogsbilväg och ägo-
väg ägs oftast av samfälligheter, privat eller av
bolag.
Ridning eller körning på enskilda vägar går
knappast att förbjuda eftersom en häst med
ryttare eller kusk inte räknas som ett motor-
drivet fordon. Här gäller också allemansrätten,
som ger alla rätt att beträda en enskild väg
om denna inte skadas. Om skador uppkommer
till följd av ridning har väghållaren möjlighet
att kräva skadestånd enligt bestämmelserna i
skadeståndslagen (1972:207). En förutsättning
är bland annat att ryttaren/kusken orsakat ska-
dorna genom vårdslöshet.
En enskild väghållare (med eller utan stats-
bidrag) kan inte förbjuda ridning eller körning
på vägen. Däremot kan det finnas lokala trafik-
föreskrifter som förbjuder både ridning och
körning där. Den enskilde väghållaren kan an-
söka hos kommunen om utfärdande av lokala
trafikföreskrifter. Men observera att stads-
bidrag till underhåll vanligtvis förutsätter att
vägen är öppen för all trafik.
Hästägare eller ansvarig för större verk-
samhet där ridning/körning i grupp förekom-
mer regelbundet, bör alltid ta reda på vilka
vägar de får använda. Att ta kontakt med äga-
ren av vägen och fråga om lov, är alltid det
bästa sättet.


http://www.ridsport.se/ImageVault/Image ... ndler.aspx


Så, är det enksild väg utan bidrag, så kan du begära skadestånd om vägen skadas. Det blir nog svårt att få, men kanske kan deet mana till eftertanke. Den sista länken här är hästsportens egna syn på det hela, misstänker att det finns olika syn bland de olika organisationerna.

Avatar Fallback

Re: Ridhästar på skogsvägar

Forestboy  
#508396 Vid menföre kan man stänga en väg tillfälligt.Framföra fordon är förbjudet på annans mark utan lov. Rida, promenera får man göra utan att göra men.

Användarvisningsbild

Re: Ridhästar på skogsvägar

JohannesG  
#508422 Här är ett ganska bra exempel på väg som tål 60 ton eller mer, men inte tål hästar. Här har timmerbilar passerat flera gånger. Inga djupa spår, en till synes hård yta på vägen som bär bra. Men det är inget större motstånd att dra med en kniv i. Hästarnas hovar träffar sällan plant utan hoven har gärna lite vinkel när den går ner och blir därmed spetsig och tränger ner i vägen, hög punktbelastning.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).