Friluftsliv, Naturturism

Ny bok: En skog av möjligheter

7 inlägg 7034 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ny bok: En skog av möjligheter

Fredrik Reuter  
#497634 Författaren och skogsägaren Ola Engelmark släpper nu boken En skog av möjligheter. Syftet med boken ska vara att få Sveriges 328.000 skogsägare att tänka om i banorna kring intäkterna från skogen.

Tyvärr (min åsikt), så väljer författaren spåret att smutskasta trakthyggesbruket. Det är lite synd för trakthyggesbruket som sådant egentligen inte behöver blandas in i frågan om hur man själv kan vidareförädla skogen och tjäna mångt mycket mer pengar än att sälja skogen som massaved.

Jag har inte läst boken, bara sett nyheten om den i SR Naturmorgon (länk längre ner). Men grundtanken är god, det är kittlande att spåna över vilka möjligheter skogsägaren har med allt från ved, egentillverkade möbler, naturupplevelser, jakt, gransirap och allt vad det nu kan vara.

Ett exempel är en gran som författaren var tvungen att fälla. Massabruket hade betalat 100 kr för den men istället gjorde de gransirap och diverse annat från granen och drog istället in 10.000 kr på den.

Det är ganska intressant att dessa frågor verkar få mer och mer fäste nu, ett exempel är tråden Hur många har tänkt sig att utveckla jaktturism ? men det finns också många trådar i Skogsforum, kolla kategorin Friluftsliv, Naturturism eller sök.

Vad är dina tankar om detta?

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6881904



   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny bok: En skog av möjligheter

Mellberg  
#497743 Detta är inget nytt. Nischproduktion har alltid förekommit, men är ju inget för den vanlige skogsägaren. Angreppet på det framgångsrika kalhyggesbruket blir närmast löjeväckande. Timmer och massaved skapar välstånd för landet. Biologisk mångfald värnas och rödlistade arter finns överallt i dagens produktionsskogar. För varje avverkat träd planteras 2 eller 3 nya.

Undrar om trollen kommer?

Användarvisningsbild

Re: Ny bok: En skog av möjligheter

Vardon  
#497744 Det är väl som vanligt. Att vara först med till synes idiotiska ideer kan vara det som lönar sig bäst. Men man ska helst vara ensam. När alla säljer gransirap, huggkubbar och turistjakt tror jag priserna går ner igen.

Däremot är det roligt att läsa om allt man kan göra och folk faktiskt gör så fortsätt med det, dela gärna med er. Men jag tror inte man ens vill att alla ska göra det.

Användarvisningsbild

Re: Ny bok: En skog av möjligheter

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#497746 Håller med Vardon. Det flesta nischprodukter går ju att sälja med mördande reklam, men marknaden lär vara liten och ha en stor priselasticitet.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Ny bok: En skog av möjligheter

axwell  
#497781 Ser till viss del positivt på den här propagandan mot det nu traditionella skogsbruket hos självverksamma med små fastigheter.

Reagerade på kvinnans "Embertsén", Hitta har bara 13 personer varav några kan vara dubbletter.

Sven Embertsén som var skogsdirektör vid SCA under många år borde vända sig i graven.

Det jag gillar är kritiken mot den nästan obefintliga lönsamheten för massaved, och det ger mig hopp om att fler vill avstå från att leverera med dagens prissättning.

Användarvisningsbild

Re: Ny bok: En skog av möjligheter

Mellberg  
#497815 Självklart är det bra om det blir fler självverksamma i skogsbruket. Vidareförädling eller produktion av specialsortiment kan passa vissa, men troligen inte så många. De flesta småskogsägare har sin försörjning på annat håll och skogspengarna är mer en avkastning på kapital.

Trakthyggesbruket har tillämpades långt före 1950-talet och man föryngrade genom att gallra tills man fick en självföryngring. Föryngringsfasen kunde bli mycket lång och när man till slut slutavverkade var föryngringen många gånger väldigt ojämn.

Kalhygget med efterkommande sådd eller plantering, gav bättre föryngringar och man förkortade föryngringsfasen avsevärt.

Avatar Fallback

Re: Ny bok: En skog av möjligheter

isteskog  
#497818 Som självverksam skogsägare måste man nog börja titta på hur man kan få upp priserna på råvaran. Att fortsätta med att enbart vara en leverantör till de dåliga priserna som är idag gynnar bara industrin. Tror på att nischa sig och på att vidareförädla råvaran själv passar för ganska många självverksamma. det är nog bara steget att våga som hindrar många, förutsatt att man har produkter som kan säljas. :ugeek:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).