Friluftsliv, Naturturism

Hur ofta tar du ett skogsbad?

14 inlägg 14907 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hur ofta tar du ett skogsbad?

Fredrik Reuter  
#481908 I sann Japansk anda har nu England börjat bada i skogen. Det kallas Forest Bathing och att göra det ska påverka din mentala och fysiska hälsa positivt.

Man sover bättre, får lägre blodtryck, får bättre koncentration mer energi och bättre immunförsvar.

I videon som finns i länken nedan så intervjuas en krigsveteran som lidit av sömnsvårigheter och ångest. Efter att han börjat med skogsbad så sover han upp till åtta timmar. Innan blev det kanske två.

Fast!
Detta visste vi väl redan på Skogsforum? \:d/

http://www.bbc.com/news/av/health-41988 ... eat-stress



   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur ofta tar du ett skogsbad?

halvproffs  
#481920 Tänkte osökt på mannen i Älvdalen som svt gjorde reportage om. Han värmde vattnet i en pannmur och tappade över i ett badkar som stod på tomten. Han såg ut att njuta helt ostressad av tid o rum.

Användarvisningsbild

Re: Hur ofta tar du ett skogsbad?

JensSkoog  
#481921 När man kommer in efter en dag med röjsågen i snöblask, genomvåt
och trött, sover man ännu bättre, isär om man får sitta framför kaminen
med en lite Linie innan man går i säng :-bd

Avatar Fallback

Re: Hur ofta tar du ett skogsbad?

källefall8  
#481936 Nu går det göra business av de vi tycker är vardag

Användarvisningsbild

Re: Hur ofta tar du ett skogsbad?

JensSkoog  
#481939
källefall8 skrev:Nu går det göra business av de vi tycker är vardag

Skulle bli lite förvånad om det gänget plötsligt skulle dansa i ring om mig i skogen. :-o

Har gått på ett par som satt mitt inne i skogen en gång, med armarna
över huvudet och liknade statyer. Dom sökte skogens energi, men jag
förstörde det hela när jag startade sågen så dom försvann genast. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Hur ofta tar du ett skogsbad?

Blivande snickare  
#481941
JensSkoog skrev:
källefall8 skrev:Nu går det göra business av de vi tycker är vardag

Skulle bli lite förvånad om det gänget plötsligt skulle dansa i ring om mig i skogen. :-o

Har gått på ett par som satt mitt inne i skogen en gång, med armarna
över huvudet och liknade statyer. Dom sökte skogens energi, men jag
förstörde det hela när jag startade sågen så dom försvann genast. :mrgreen:

Kom på ett likande gäng med timmerbilen. Dom sörjde stammarna som mördats för att bli papper, stod i rad å tittade på traven.
Upplyste dom vänlig att det inte alls blir papper utan sågat virke som skeppas till japan för att återuppbygga tsunamiområdena :smile:
Attityden ändrade lite men inte tankesättet. Vänliga människor i övrigt.

Användarvisningsbild

Re: Hur ofta tar du ett skogsbad?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#481992 Kan ju bli ett ofrivilligt ofrivilligt fotbad lite då och då, annars badar jag sällan i skogen...
För övrigt tycker jag att det mer ser ut som en park med klippt fin gräsmatta i filmen. Tre träd i samlad gupp räknas kanske som urskog för en riktig stadsbo!?

Avatar Fallback

Re: Hur ofta tar du ett skogsbad?

Palakangas  
#482020 Skulle hälsa på en en gammal farbror en juldagsmorgon och tog en genväg. Gick genom isen i en bäverdamm och blev blöt upp till midjan. Min erfarenhet av skogsbad.

Användarvisningsbild

Re: Hur ofta tar du ett skogsbad?

Torbjörn Johnsen  
#492018 Ett av 2017 års "nyord" som presenterades vid årsskiftet var "Skogsbad". Mer om ursprunget till begreppet finns i trådstarten. Med Skogsbad menas inte att bada i ett vattendrag som ligger i en skog utan betydelsen av ordet är at man liksom "badar" i själva skogen vilket då ska ha en positiv effekt på den badande människan. Alla vi som hänger här på skogsforum kan säkert skriva under på att det är välgörande att vara i skogen. På många olika sätt.

Frågan är om det finns en utvecklingsbar affärsmöjlighet för personer som har "skogsbadhus", d v s en trevlig skog? Eller blir det en del av allemansrätten? Kanske det går att "produktifiera" ett upplägg som kan marknadsföras och säljas till stressade urbanister? Boende, mat, dagliga skogsbad... Det blir ju i så fall lite som en modern form av att "dricka brunn".

Här finns en artikel i UNT (Uppsala Nya Tidning) om skogsbadande och några rader som ju kan visa på möjligheter för den som vill testa nya affärsidéer:

Forskarna inom temaprogrammet har bland annat studerat skogens effekter på individer med utmattningssyndrom. Under tre månader fick ett 50-tal sjukskrivna personer vistas två timmar i skogen två gånger i veckan.

– De fick kliva upp på morgonen, vi gav dem en enkel frukost och varma kläder och körde ut dem i skogen. De fick inte göra något, inte ens leta svamp utan de skulle bara vara där, känna efter och vara i sin omgivning. Efteråt berättade de att under den här egentiden hände något.

Personerna som fick prova skogsbehandlingen blev inte friska, men de mådde bättre.

– De började ta tag i sina liv för första gången. De började tänka på att förändra och att göra en plan för framtiden. De kom ned och kunde börja tänka nytt.

Enligt Ann Dolling räcker det med 45 skogsminuter för att öka välmåendet och för att pulsen ska gå ned.

– Man brukar prata om riktad och spontan uppmärksamhet.

När du är i stan och jobbar måste du ha en riktad uppmärksamhet. Det är en massa små beslut hela tiden. Men när du kommer ut i skogen behöver du inte fatta alla beslut. Allt sker som i en annan hastighet. Vi är mer gjorda för att vara i den naturliga miljön. Spontan uppmärksamhet, som du får i skogen, är vilsam för hjärnan.

Ann önskar att arbetsgivare skulle ge sina anställda möjlighet att komma ut i skogen också på arbetstid, allra helst mitt på dagen:

– Vi skulle behöva det här uppe i Norden på vintern. Ljuset är också jätteviktigt. Vi behöver skogen och naturen allihopa.


Läs hela artikeln här.
Vad tror ni?

Användarvisningsbild

Re: Hur ofta tar du ett skogsbad?

jensan  
#502680
Torbjörn Johnsen skrev:Ett av 2017 års "nyord" som presenterades vid årsskiftet var "Skogsbad". Mer om ursprunget till begreppet finns i trådstarten. Med Skogsbad menas inte att bada i ett vattendrag som ligger i en skog utan betydelsen av ordet är at man liksom "badar" i själva skogen vilket då ska ha en positiv effekt på den badande människan. Alla vi som hänger här på skogsforum kan säkert skriva under på att det är välgörande att vara i skogen. På många olika sätt.

Frågan är om det finns en utvecklingsbar affärsmöjlighet för personer som har "skogsbadhus", d v s en trevlig skog? Eller blir det en del av allemansrätten? Kanske det går att "produktifiera" ett upplägg som kan marknadsföras och säljas till stressade urbanister? Boende, mat, dagliga skogsbad... Det blir ju i så fall lite som en modern form av att "dricka brunn".

Här finns en artikel i UNT (Uppsala Nya Tidning) om skogsbadande och några rader som ju kan visa på möjligheter för den som vill testa nya affärsidéer:

Forskarna inom temaprogrammet har bland annat studerat skogens effekter på individer med utmattningssyndrom. Under tre månader fick ett 50-tal sjukskrivna personer vistas två timmar i skogen två gånger i veckan.

– De fick kliva upp på morgonen, vi gav dem en enkel frukost och varma kläder och körde ut dem i skogen. De fick inte göra något, inte ens leta svamp utan de skulle bara vara där, känna efter och vara i sin omgivning. Efteråt berättade de att under den här egentiden hände något.

Personerna som fick prova skogsbehandlingen blev inte friska, men de mådde bättre.

– De började ta tag i sina liv för första gången. De började tänka på att förändra och att göra en plan för framtiden. De kom ned och kunde börja tänka nytt.

Enligt Ann Dolling räcker det med 45 skogsminuter för att öka välmåendet och för att pulsen ska gå ned.

– Man brukar prata om riktad och spontan uppmärksamhet.

När du är i stan och jobbar måste du ha en riktad uppmärksamhet. Det är en massa små beslut hela tiden. Men när du kommer ut i skogen behöver du inte fatta alla beslut. Allt sker som i en annan hastighet. Vi är mer gjorda för att vara i den naturliga miljön. Spontan uppmärksamhet, som du får i skogen, är vilsam för hjärnan.

Ann önskar att arbetsgivare skulle ge sina anställda möjlighet att komma ut i skogen också på arbetstid, allra helst mitt på dagen:

– Vi skulle behöva det här uppe i Norden på vintern. Ljuset är också jätteviktigt. Vi behöver skogen och naturen allihopa.


Läs hela artikeln här.
Vad tror ni?

Låter nästan något som aftonblaskan hade kommit på om du frågar mig. Svårt att hänga med alla "nyord", för höra nya termer för var dag som går.

Användarvisningsbild

Re: Hur ofta tar du ett skogsbad?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#525634 Man kanske skulle bli "badguide" och för en mindre avgift låta stressade storstadsbor komma och bada lite i skogen... Tål att funderas på... Hur mycket kan man ta för ett "bad" tro??
Fast jag skulle nog själv bli stressad av alla mer eller mindre flummiga storstadsbor som skulle irra runt i skogen...

https://alltomstockholm.se/stadsliv/sko ... -skogsbad/

Användarvisningsbild

Re: Hur ofta tar du ett skogsbad?

Fredrik Reuter  
#525649 Hej,
Det borde absolut gå Zixten.
För att lyckas fullt ut så får du nog komplettera med andra saker under vistelsen. Ex hembakt bröd med en andel bark med granmarmelad på.

Given succé ihop med fräscha övernattningsmöjligheter. Tror jag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur ofta tar du ett skogsbad?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#525788 Det är inte säkert att alla trivs i skogen. För flera år sedan så bjöd jag hem en nybliven professor här i Sverige med fru och barn. Han hade tidigare arbetat på MIT i Boston så barnen var äkta storstadsbarn och de blev faktiskt lite rädda av en promenad i skogen. Den enda som verkade trivas var den europeiska frun.

Användarvisningsbild

Re: Hur ofta tar du ett skogsbad?

Älgfoderodlare  
#650512 Att verkligen utelämna sig själv i "Trädens famn" har gjort att jag byggt mig ett "Eaglenest" ca. 14 m upp i en stor Gran. Toppen bröts av i en storm för många år sedan o de 4 största grenarna vid brottet utvecklades till 4 "nya" toppar. Lugnt, myggfritt o med en utsikt som inte går av för hackor !

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).