Friluftsliv, Naturturism

Om ett träd faller i skogen...

21 inlägg 17406 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Om ett träd faller i skogen...

anersimyra  
#468471 I de stockholmsreservat där jag arbetar åker samtliga riskträd ner utan pardon. Att väga naturnytta mot risken att träden orsakar personskador förekommer inte där i vart fall. Kanske var det naturnyttan principen som tog död på de tretton personerna på Madeira nu i veckan.. :shock:

Användarvisningsbild

Re: Om ett träd faller i skogen...

JensSkoog  
#468560 Får ofta ge råd till tomt och stugägare om träd som jag ser på som farliga, och vet inte
hur många gångar jag har hörd: "Men den björken/granen.... har ju stått här i alla år".

Där jag har med ungar i skogen, tar jag ner allt som kan komma ner när man minst väntar det. Om det går använder jag teleskopsågen och gör en högstubbe på två, tre meter. Ett fallande träd kan vara en katastrof :-o

Ingen väntade väl det här;
https://www.dagbladet.no/nyheter/13-men ... 1500626508

Avatar Fallback

Re: Om ett träd faller i skogen...

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#468568 Ansvariga för träd o parker mm runt om i Sverige kanske tittar en extra gång på alla träd nu.

För några år sedan var det en dam som dog i Botaniska Trädgården i Gbg av ett fallande träd.

Men eftersom alla hektar som avverkas fortfarande planteras röjs manuellt, hur skall man resonera där?

   TS
Avatar Fallback

Re: Om ett träd faller i skogen...

jannee  
#468571 Självklart gör man en riskanalys som även dokumenteras innan man går till handling vare sig det är med röjsåg (klinga eller kedja) sammalunda när man nyttjar motorsåg - ELLER gör inte du det :?:

OM inte rådfråga då SÄKER SKOG, de har säkert någon manual du kan följa :grin:

Tyvärr går mina egna analyser snett "ibland", träd faller inte där de borde och röjstammar kan t.o.m hamna på hjälmen :oops:
Senast redigerad av jannee fre 18 aug 2017, 08:21, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Om ett träd faller i skogen...

Ferguson system  
#468578
jannee skrev:Självklart gör man en riskanalys som även dokumenteras innan man går till handling vare sig det är med röjsåg (klinga eller kedja) sammalunda när man nyttjar motorsåg - ELLER gör inte du det :?:


Ja, i firmaet vårt utfører vi en risikoanalyse før hver jobb som involverer f.eks motorsag eller klatring.

Det er et fint tiltak, så lenge det følges opp og ikke bare fylles ut.

Användarvisningsbild

Re: Om ett träd faller i skogen...

Älgfoderodlare  
#469345 Under 2 av våra torrträd som används av hackspettar för att komma åt frön i kottar. Har jag gjort ett antal markberedningsytor för att försöka förbättra möjligheten till självföryngring. I de rutor där jag tidigare gjort planteringar med gran i lite svartjord. Har det kommit upp Tallplant. Så när jag såg alla hackade kottar så har jag då gjort fler rutor utan att plantera något i dom. Det är ju en ide om hur man kan utnyttja dels både träden men även spettarna innan de blåser ner eller att man hugger ner dom själv.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).