Friluftsliv, Naturturism

Film: Misstänkta brott mot strandskyddet

71 inlägg 43344 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Film: Misstänkta brott mot strandskyddet

Peteflamingstar  
#270050 Här på orten lyckades kommunen tilltvinga sig skogsmark av stiftet, mark som gränsar till sjön utanför staden. Projektering inleddes och folk fick ställa sig i kö för att köpa en strandnära tomt, och kön var lång. Nu tror jag alla tomter är färdiga men plötsligt var tydligen inte så många av spekulanterna så hugade i slutändan, de har visst rent utav svårt att bli av med de hårt framjobbade strandtomterna. Folk får tydligen inte banklån till miljonvillor, även om de är strandnära. Så kan det också gå!

http://fagersta-posten.se/nyheter/1.1866609-sa-mycket-kostar-de-sjonara-tomterna

Avatar Fallback
Bergsmannen  
#270053
Peteflamingstar skrev:Här på orten lyckades kommunen tilltvinga sig skogsmark av stiftet, mark som gränsar till sjön utanför staden. Projektering inleddes och folk fick ställa sig i kö för att köpa en strandnära tomt, och kön var lång. Nu tror jag alla tomter är färdiga men plötsligt var tydligen inte så många av spekulanterna så hugade i slutändan, de har visst rent utav svårt att bli av med de hårt framjobbade strandtomterna. Folk får tydligen inte banklån till miljonvillor, även om de är strandnära. Så kan det också gå!

http://fagersta-posten.se/nyheter/1.1866609-sa-mycket-kostar-de-sjonara-tomterna


Arbete är dyrt i Sverige. Detta är ett stort problem för nybyggnation. Utöka ROT-avdraget till nybyggnad är en bra lösning.

Avatar Fallback

Re: Film: Misstänkta brott mot strandskyddet

Lönnskog  
#270129 Att sjönära lägen är så attraktiva beror just på strandskyddslagen. Vi blir fler och fler men på 60 år har inget fått byggas vid stranden utan dispens. Det är självklart att priserna då stiger på bristvaror. Klassisk tillgång och efterfrågan.
Strandskyddslagen är en konfiskation i direkt strid med såväl regeringsformen som EKMR och FN-stadgan. Men i Sverige finns ingen författningsdomstol som kan näpsa politiker och byråkrater som stjäl från folket.

Att stifta lag som förhindrar rättmätiga ägare att nyttja sin egendom efter eget omdöme, för att de som icke äger och inte är sakägare av andra skäl ska få lägga sig i det de inte har med att göra, måste vara något av det mest kriminella man kan hitta på.

Användarvisningsbild

Re: Film: Misstänkta brott mot strandskyddet

anersimyra  
#270142 Nej inte känner jag någon avund gentemot de som bygger svart och försvårar framkomlighet för andra, de åker ju på att riva det som byggts för dyra pengar, knappast något att känna avund gentemot.. :lol: :lol: Avund, oginhet och förtrytelse i största allmänhet, känner sannolikt markägare, vilka vill exploatera, men inte får. Ett fungerande strandskydd, vilket säkerställer tillgängligheten runt sjöar, kuster, och vattendrag, kan bara förarga och skapa avund hos den som vill ha rätten att exploatera dessa områden, men inte får. :shock:

Avatar Fallback

Re: Film: Misstänkta brott mot strandskyddet

Lönnskog  
#270145 Fel tänkt anersimyra!
Det handlar inte om att exploatera, vad nu det ska betyda och varför det skulle vara generellt fel? Det handlar om få bestämma över sin egen egendom och inte bli omyndigförklarad av staten.

Användarvisningsbild

Re: Film: Misstänkta brott mot strandskyddet

anersimyra  
#270147
Lönnskog skrev:Fel tänkt anersimyra!
Det handlar inte om att exploatera, vad nu det ska betyda och varför det skulle vara generellt fel? Det handlar om få bestämma över sin egen egendom och inte bli omyndigförklarad av staten.

Men då strandskyddet i dagens samhälle innebär restriktioner mot exploatering, och detta av många upplevs som att de inte, " bestämmer " över sin mark. Då måste ju kravet på " bestämmande " vara kopplat till krav att ha rätten att nyttja marken enligt eget huvud. Det skulle oundgängligen leda till kraftig exploatering och förtätning av dessa områden, krav kommer resas att området är privat, där ingen annan än markägaren tillåts vistas, precis som i flertalet länder, att tro annat är bara naivt.

Avatar Fallback

Re: Film: Misstänkta brott mot strandskyddet

Lönnskog  
#270149 Än se'n? Vill du bestämma över bit mark, köp den och betala den fulla kostnaden med egna pengar. Ge f*n i att konfiskera andras mark bara för att tillfredsställa din egen sjuka.

Användarvisningsbild

Re: Film: Misstänkta brott mot s..

rokon  
#270158 Varför kunna gå obehindrat längs stränderna? När vattnet finns som transportled?
(ej min film) Det är ju alltid kul att se hur andra har löst det där med stugor, bryggor, sjöbodar. Kul att se alla fina hus med bra lägen även i Stockholms skärgård. Hus sätter färg på tillvaron och ger byggjobb, virke går åt till byggnationer och bryggor. Känner själv en som har flera grundgående arbetsbåtar med grävagregat för muddring, de plockar stenar och muddrar gör kajer och bryggor. De är också jätteduktiga på att byta stockar och stenkistor under befintliga båthus. Oexploaterade öar och kuststräckor är rätt torftigt i längden, själv gillar jag att glida förbi nära och tyst med en segelbåt och beskåda människors verk och deras paradis. Det triggar fantasin hur man själv skulle vilja ordna till det, och det har jag lyckats med. Men jag är ju uppfödd med det här med bryggor vatten och båtar, de skall förtöjas vid bryggor helst, där så är möjligt. Nu har jag båthus med sjöbod från 1700 talet, muddrat i flera steg, varför skall ej fler få möjlighet att bygga så idag? Ps jag använder mitt båthus som det är tänkt, fiskarstugan ligger en bit ovanför.

Användarvisningsbild

Re: Film: Misstänkta brott mot strandskyddet

anersimyra  
#270163
Lönnskog skrev:Än se'n? Vill du bestämma över bit mark, köp den och betala den fulla kostnaden med egna pengar. Ge f*n i att konfiskera andras mark bara för att tillfredsställa din egen sjuka.

Jag arbetar inte med att " konfiskera " andras mark, jag är skogshuggare, dessutom fullt frisk. Du kände väl till förutsättningarna innan du köpte mark ? Passar inte galoscherna kan du ju alltid sälja och köpa mark i annat land. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Film: Misstänkta brott mot s..

rokon  
#270170 Jag hade en bekant som var typograf på en lokal sossetidning, han var mycket arbetsam och tog andra extra-jobb för att kunna skaffa sig det han önskade. En dag berättade han vad en av sossehöjdarna på tidningen hade sagt åt honom; men du som jobbar jämt varför stannar du i Sverige? Han tog mycket illa vid sig!
Kolla detta fina fiskeläge och dess båthus, går åt virke till sådant!
Inte där jag håller till när jag är i stugan, den nås endast med båt.

Användarvisningsbild

Re: Film: Misstänkta brott mot s..

anersimyra  
#270171
rokon skrev:Varför kunna gå obehindrat längs stränderna? När vattnet finns som transportled?
(ej min film) Det är ju alltid kul att se hur andra har löst det där med stugor, bryggor, sjöbodar. Kul att se alla fina hus med bra lägen även i Stockholms skärgård. Hus sätter färg på tillvaron och ger byggjobb, virke går åt till byggnationer och bryggor. Känner själv en som har flera grundgående arbetsbåtar med grävagregat för muddring, de plockar stenar och muddrar gör kajer och bryggor. De är också jätteduktiga på att byta stockar och stenkistor under befintliga båthus. Oexploaterade öar och kuststräckor är rätt torftigt i längden, själv gillar jag att glida förbi nära och tyst med en segelbåt och beskåda människors verk och deras paradis. Det triggar fantasin hur man själv skulle vilja ordna till det, och det har jag lyckats med. Men jag är ju uppfödd med det här med bryggor vatten och båtar, de skall förtöjas vid bryggor helst, där så är möjligt. Nu har jag båthus med sjöbod från 1700 talet, muddrat i flera steg, varför skall ej fler få möjlighet att bygga så idag? Ps jag använder mitt båthus som det är tänkt, fiskarstugan ligger en bit ovanför.
Jodå, jag arbetar själv i branschen. ( Gustavsbergs Skog & Dykservice ) Visst är det kanon med alla skärgårdshemman, pratar vi Stockholms skärgård med kranskommuner är saken en helt annan femma. Här är olovliga svartbyggen inte begränsat till en inredd sjöbod eller någon enstaka brygga. Här tjuvmuddras, muddermassor tjuvdumpas, det tjuvsprängs, skyltar om privat område, plank, staket, bojar, stora betongpontoner, ja allt du kan tänka dig. Här är strandskydd och kontroll av dess efterlevnad en absolut nödvändighet. Mycket vill alltid ha mer.

Användarvisningsbild

Re: Film: Misstänkta brott mot s...

rokon  
#270173 Jo jag har förstått att du arbetar mycket kustnära, är det så att det är för svårt att få de nödvändiga tillstånden, om det kändes som möjligt att få tillstånd till muddring bryggor mm där i Stockholmstrakten så skulle nog fler söka tillstånd. Kommunen skulle kunna påverka i positiv riktning markägaren till stränderna kunde få arrende (kanske ofta kommunen?) Betalt för bygglov mm.

Användarvisningsbild

Re: Film: Misstänkta brott mot strandskyddet

bodaedet  
#270182 Varför är inte strandskyddet lika för alla.
Det är ju samma sak som att jag kan gå gå in på affären och ta snus utan och åka dit, sen går någon annan dit och gör samma sak och får straff! Rättvist?

Avatar Fallback

Re: Film: Misstänkta brott mot strandskyddet

skogshasse  
#270189
Lönnskog skrev:Anersimyra och skogshasse verkar lida svåra plågor av avund och missförstånd.
Att sjönära lägen är så attraktiva beror just på strandskyddslagen. Vi blir fler och fler men på 60 år har inget fått byggas vid stranden utan dispens. Det är självklart att priserna då stiger på bristvaror. Klassisk tillgång och efterfrågan.
Strandskyddslagen är en konfiskation i direkt strid med såväl regeringsformen som EKMR och FN-stadgan. Men i Sverige finns ingen författningsdomstol som kan näpsa politiker och byråkrater som stjäl från folket.

Att stifta lag som förhindrar rättmätiga ägare att nyttja sin egendom efter eget omdöme, för att de som icke äger och inte är sakägare av andra skäl ska få lägga sig i det de inte har med att göra, måste vara något av det mest kriminella man kan hitta på.


man känner inte andra genom sig själv mvh skogshasse

Avatar Fallback

Re: Film: Misstänkta brott mot strandskyddet

Lönnskog  
#270204 För alla normala människor är äganderätten något som hanteras med ömsesidig respekt.

Kan även meddela att villkoren för att äga mark har ändrats flera gånger under tiden som jag ägt och det tycks dessutom accelerera med krav på att få bestämma över andras mark. Så argumentet att jag visste villkoren när jag köpte är genomfalskt! Som jag tidigare sagt, de nya bestämmelserna strider dessutom mot alla grundläggande lagar och fördrag, samt normal anständig moral.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).