Friluftsliv, Naturturism

Allemansrätten — bevara, avskaffa eller?

54 inlägg 20521 visningar 24 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Allemansrätten — bevara, avskaffa eller?

halvproffs  
#761965 Thailändare som vi köper blåbär av slänger inte ens ett kolapapper.
Vi hade ett läger med bulgariskt resandefolk som det heter nu. Det var det jävligaste jag sett.
Dom måste ha tömt en sopstation och spridit ut den runt lägerplatsen. Avföring och papper i mängd runtom. Fy fan alltså att människor kan bete sig på det viset.

Användarvisningsbild

Re: Allemansrätten — bevara, avskaffa eller?

paavo25  
#761973 Så där man bor och skogar brevid stora centrum, så bilar på konstiga ställ, brasor här och där, Få gånger de andra nästan kört bort mig, Ägaren att jag ej stör deras hund.

Vi har ett träsk som är lite öde nuförtiden. De är två byars samfäldighets ägor. Dvs andelsbolag som är bundet med marken. Vägbolaget förbjudit biltrafik om ej ägor där. I närheten även ett kärr som är naturskydds område, Dit har ryssar ester letter superiläger och allt lämnas dit, rigtigt asigt.

Avatar Fallback

Re: Allemansrätten — bevara, avskaffa eller?

karldaniel  
#761983 Nu får ni ursäkta om det blir många nedslag, men detta är en viktig fråga.
Från politiskt och urbant håll framhålls det som om att det är landsbygden som vill ha en kastrerad strandrätt.
Jag kan inte se att ett avvecklande av strandskyddet skulle ge oss landsbygdsboende några fördelar. Det stugor som hamnar i strandnära lägen kommer att ägas av kapitalstarka stadsbor och användas som fritidsstugor. Ägarna som inte är skrivna och skattar i landsbygdskommunen ska ändå ha tillgång till infrastruktur, sjukvård och övrig samhällsservice under den korta period de vistas här och det är vi som bor där som ska betala det.
Blir detta verklighet kan vi också se vår egen rörelsefrihet begränsas. I alla tider har vi på landsbygden varit fria att röra oss i skog och mark, och att följa vandringsvägar längs vattendragens strandlinjer har vi gjort i årtusenden. Om tomtmark kommer att godkännas ända ner till vattnet får det till följd att vandringsstråk och strövstigar stängs av.
Jag är inte beredd att för en engångssumma ge avkall på min rörelsefrihet, för att ge plats för kapitalstarkas fritidsbyggen, och kan inte se att förlaget på något sätt gynnar oss som bor och arbetar på landsbygden utan är helt en flirt med stadsborna på landsbygdens bekostnad. Vi ska komma ihåg att detta inte är ett reversibelt beslut, vi avhändar oss vår frihet för framtiden.
Ytterligare en vinkel på en nedgradering av allemansrättens är att de kommer att vistas mindre människor i skog och mark. Med detta så minskar kunskaper och förståelse för naturens samspel och också om de levnadsvillkor som vi som bedriver lantbruk i någon form har. Det tar väljarkårens och politikernas kunskapsläge ännu längre bort från vår verklighet och det förlorar vi på. Då de allra flesta väljare bor under urbaniserade former och inte livnär sig i skogs och jordbrukslandskapet så ökar det risken att politiska beslut kommer att slå mot vårt sätt att leva och försörja oss.
Som Ni ser så har jag stora farhågor om utvecklingen om vi börjar tumma på allemansrätten. Dock har jag full förståelse för synpunkter om att det förekommer misskötsel och rena sabotage. Det går även förstå att de som har sina marker i stadsnära miljöer får utstå mycket näsvisa påpekanden och även rena trakasserier, men jag tror att att om vi fjärmar oss och stänger ute allmänheten så har det större framtida risker.

Avatar Fallback

Re: Allemansrätten — bevara, avskaffa eller?

Elmhult  
#761989 Min åsikt om allemansrätten och strandskyddet: Bort med skiten.

Avatar Fallback

Re: Allemansrätten — bevara, avskaffa eller?

Bosse1  
#762015 Lilian Sjölund delägare i och med allemansrätt,eh jaha 😀
1656180933_2.png
1656180730_lilian_sjoelund.png

Användarvisningsbild

Re: Allemansrätten — bevara, avskaffa eller?

Knagge  
#762016 Allemansrätten borde göras om så den mest handlar om fri rörlighet till fots . Bär och svampplockning reduceras för allmänheten för nu missbrukas den.

Avatar Fallback

Re: Allemansrätten — bevara, avskaffa eller?

Tralsmo  
#762017 Min fastighet ligger ju lite avsides.
Tacksam för det.
Förekommer nästan bara känt folk som plockar hos mej. Kan ja leva me.
Inte en enda turist va ja har sett. Vilket ja ä glad för.

För några år sen va det ett par som gått igenom (me bil) en olåst bom å dök upp på min maskinplan, helt oförhappandes.
Påstod att dom kände mig å att dom skulle plocka svamp.

Såvitt ja kan komma ihåg har ja aldrig sett dom förut (henne borde ja kommit ihåg).

Tror de va vänsterpraslare.

Användarvisningsbild

Re: Allemansrätten — bevara, avskaffa eller?

Erre  
#762020 Vi som har mycket mark nära stora vägar har hittills bara lokalbefolkningen i skogen. Å det bjuder man gärna på.
Är lite emot bommar men det börjar gå där åt. Då vi fått ett antal bilar som styckats på vår mark. Och det kan bli ett helvete om inte ägaren är vettig.

Användarvisningsbild

Re: Allemansrätten — bevara, avskaffa eller?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#762041 Skrotbilar på mark med allemansrätt är det ju kommunens ansvar att frakta bort utan kostnad för markägaren. Sen kan man bo i en kommun som ringer markägaren och frågar om man vill att bilen skall tas bort. Svara aldrig ja på en sådan fråga eftersom då är det du som begär att kommunen skall ta bort bilen och då får du även betala 👎

Avatar Fallback

Re: Allemansrätten — bevara, avskaffa eller?

Amatörhuggare 62  
#762045 Ja tror att bommar blir vanligare. Åtminstonde efter riksvägar, för det verkar vara så, att folk.
Hittar inte till mini Åvc och soptippen. Men vägen hittar dom 🤬
Skulle köra med ilsbon, på ett ställe. Men det var mer bråte å stöldgods, än buskar.

Avatar Fallback

Re: Allemansrätten — bevara, avskaffa eller?

Tralsmo  
#762047 Jo det blir mer å mer bommar överallt.

Själv ä ja heller inte så glad över bommar.

Dom 2 bommar ja satt opp ä till för å hindra visst klientel för å kunna komma upp bakvägen till pojkens tomt å min tomt.
På vägarna me återvändsgränd har ja inte satt några.

Är väl kanske bara en tidsfråga innan det dyker på bråte.

Avatar Fallback

Re: Allemansrätten — bevara, avskaffa eller?

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#762052 Allemansrätt är en fin sak men när det missbrukas så måste myndighet och politik anstränga sig för att det ska kunna kvarstå. Det kan vara ok om en husbil åker in och ställer sej då och då. Men när det står nån varje natt varav 1 av 15 lämnar div. efter sig. Ja, då blir det ju bommat för alla. Det är säkert inte allemansrätt med husbil men det är så de flesta väljare ser naturen utanför fjäll- och fiskeeldoradona idag och husvagnsliv mellan campingplatserna är ju också en slags allemansrätt det med.
Bär, svamp och campingliv hos oss är ju nästan inget kvar av, endast bärföretagens arbetskraft. Tror det är sämst med lössläppta öst-statare isåfall och då gällande nedskitning.
Förstår att ”söder om Mälaren” bor det mer folk än det får plats och det blir tryck på naturen.
Som sagt, jag tycker att myndigheterna bär ansvar för att värna allemansrättens existens och inte ta parti för att det ska vara ”gratis” och div problem ska vara markägarnas huvudvärk när de uppstår. Att man ska kontakta polisen (som tackar för påringningen) och avhysa med kronofogden (som kommer efter nästa års semester) när det står en karavan med Irländska asfaltsläggare uppställd bredvid gården liksom…

Användarvisningsbild

Re: Allemansrätten — bevara, avskaffa eller?

Erre  
#762071
@th skrev:Skrotbilar på mark med allemansrätt är det ju kommunens ansvar att frakta bort utan kostnad för markägaren. Sen kan man bo i en kommun som ringer markägaren och frågar om man vill att bilen skall tas bort. Svara aldrig ja på en sådan fråga eftersom då är det du som begär att kommunen skall ta bort bilen och då får du även betala 👎

Jo men det är inte riktigt så enkelt i verkligheten.
Är det en skotbil så visst. Men är det en stulen "bil" så ska man ju kontakta ägaren.
Är ägaren vettig vill ju hen ha tillbaka sin bil oavsett skick då det går på försäkringen.
Så har vi kommit undan dom senaste 2 gångerna.
Är det ett lik till bil med målvakt som ägare så kan det bli en lång historia

Användarvisningsbild

Re: Allemansrätten — bevara, avskaffa eller?

Erre  
#762075 Så här kan det se ut.
1656262093_screenshot_20220626-184636.png

Användarvisningsbild

Re: Allemansrätten — bevara, avskaffa eller?

JörgenO  
#762090 I Täby verkar villaägare självsvåldigt (med kommunens goda minne?) lagt under sig kommunal mark.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... llman-mark
Men allmänheten har vaknat upp o protestbadar nu 😁

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).