Friluftsliv, Naturturism

Parkering på åkermark-förbjudet enligt Terrängkörningslagen

34 inlägg 24418 visningar 7 följer Svara, dela mm...  

Re: Parkering på åkermark-förbjudet enligt Terrängkörningsla

Tosca  
halvproffs skrev:Törs man parkera på mötesplatsen bredvid skogsbilvägen? Säjer då det; finns folk till allt.

På mötesplatser råder parkeringsförbud har jag för mig, även om det hunnit bli något år sedan jag läste körkortsboken.

ÅsaNisse  
Tosca skrev:
halvproffs skrev:Törs man parkera på mötesplatsen bredvid skogsbilvägen? Säjer då det; finns folk till allt.

På mötesplatser råder parkeringsförbud har jag för mig, även om det hunnit bli något år sedan jag läste körkortsboken.
Mötesplatsen tillhör vägen och är det en privat väg gör du som ägaren till vägen säger. Då gäller inte körkortsboken i alla regler.

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
ÅsaNisse skrev:
Tosca skrev:

Mötesplatsen tillhör vägen och är det en privat väg gör du som ägaren till vägen säger. Då gäller inte körkortsboken i alla regler.

Om det är vägbidrag på den privata vägen då?
/Niklas

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
ÅsaNisse skrev:Undrar om Elmia hade koll på detta när det blev leråkrar runt hela Bratteborg

Äh, där var ju en skock ungar som parkerat en traktor för utfarten och tog hundratals kronor i utpasseringsavgift.
Då ligger ju tillståndskravet på ungskocken :lol:

ÅsaNisse  
#527408Om det är vägbidrag på den privata vägen då?
/Niklas
Det är fortfarande vägens ägare som bestämmer, men med statliga bidrag så har man en knippa regler att förhålla sig till. Är det en ficka som är skyltad med ett M så har man bestämt att det är just mötesplats och då gäller parkeringsförbud. Är den inte skyltad så kan den nyttjas till uppställning av bil/ matkoja eller lite vad som helst.

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#527769Måste vara för många sysslolösa på Länsstyrelserna.

ÅsaNisse  
#528084Nu har visst Länsstyrelsen i Jönköping ändrat på lagen. Den 9/10 blev det generellt tillåtet att parkera på åkermark i samband med mässor och liknande i Jönköpings län.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#528111Intressant @ÅsaNisse! vart hittade du den informationen? Jag kan inte se något på Länsstyrelsens sajt men jag kanske inte letar på rätt ställe?

TS

ÅsaNisse  
Terrängkörningslagen.pdf
Notis i tidningen. Kolla i slutet på Jp.

ÅsaNisse  
#528218Nu har jag fått lösningen på problemet med diarienummer. Länsstyrelsen tilldelar ett dnr. när ärendet läggs upp och sedan ligger det fast under hela processen. Med andra ord så har detta ärendet med att tillåta parkering på åkermark i Jönköpings län lagts upp 2014 och sedan samlat damm på något skrivbord i fyra år!!!!!!!!
Då kan man ju fundera över hur de hanterar de överträdelser som hänt under tiden dammet hopat sig, när det rimligen borde kunnat beslutats 2014. Man kan ju också fundera över vad som gömmer sig i andra dammhögar???

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#528223Det är ju ganska intressant också att Länsstyrelsen bemödar sig att så sent som 20 september 2018 skriva brev till oss och informera om att vi inte sökt dispens eftersom det är dispenskrav från Terrängkörningslagen för att parkera på åkermark. Bara några veckor innan man själv planerar att besluta om dispens för detta per automatik med ett generellt undantag från lagen. Det kan ju inte vara en optimal prioritering av Länsstyrelsens resurser...

TS

bgl  
#528225Det finns mycket i dammhögar hos många sk expertmyndigheter.
Jag har ett ärende hos Skogsstyrelsen som blir 2 år om 2 månader utan annat än ett muntligt besked att en skrivelse är mottagen!

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#528233Vi svenskar är nog ganska beskedliga... Tänk er franska bönder som inte fått ut sitt EU-bidrag för 2015, 2016 och 2017. Gissa om det skulle lukta skit i Paris :mrgreen:

TS

ÅsaNisse  
13-1009.pdf
Beslut om föreskrifter om förbud mot körning i terräng med motordrivet fordon i Jönköpings län(1142-2014-11).pdf

Nu är det fritt fram för att åka och parkera på åkrar och betesvallar bara man har markägarens tillstånd. Inga restriktioner om antal fordon eller på något annat sätt. Bara det gäller friluftsaktiviteter, nöjesarrangemang eller mässor o.dyl. Fyrhjuling eller bil till älgtornet i andra sidan åkern eller för att grilla med familjen vid en strandkant. Man får bara var observant så det inte är nationalpark eller reservat av något slag.

OBS GÄLLER JÖNKÖPINGS LÄN!

Danskar´n  
#531156Jag undrar om det kostar något att söka dispens? För då fattar man ju galoppen... :oops: =))

Annons:
<FTG
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).