Friluftsliv, Naturturism

Gäster som ej sköter sig i skogen

4 inlägg 2944 visningar 1 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Gäster som ej sköter sig i skogen

rejser  
#869191Har fått ett problem.
Vi och jägarna har vid några tillfällen hittat "läger" i skogen. Inga stora saker, städade. Ser ut som några som gillar att bygga kojor fast har lite mer redskap med sig. Dom viker ihop sina presenningar och gömmer dom. När vi rivit på ett ställe så dyker det senare upp på ett annat efter ett tag.

Surt såklart. Problemet är att dom eldar och vid ett tillfälle har det tagit lite mer fyr. Vi hittade idag en grop där träden som är intill ser ut som grillkol mer eller mindre för att dom eldat precis vid träden.

Såklart inte ok.

Vi har hittat att bilder på skogen och vägarna låg uppe på en tysk sajt för naturcamping i sverige. Så tyskar som inte kan lagen.
Blir såklart att polisanmäla så att det finns en notering om problemet om något händer, större brand eller något. Tar bilder också. Funderar på att sätta åtelkamera bara för att få lite koll på när det händer något.

Följden blir ju också vägbommar på alla ställen som det går att sätta bommar. En väg genom skogen får vi dock inte bomma även om den är vår. Några sommarstugor där inne, utmärkt på karta. Ska kolla om jag kan hitta någonstans där man kan göra metall-skyltar med info-text också om varför och sätta på sådana ställen där bommar inte går att sätta.

Någon som haft liknande problem och vad har ni gjort då?

TS
Användarvisningsbild

Re: Gäster som ej sköter sig i skogen

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#869195Inga problem här, jag har väl inte marker som är så inbjudande för camping antar jag.
Har en granne som får en del campare ibland, men än så länge sköter dom sig.

Det enda som jag märkt är att det finns en hemsida / grupp eller liknande, tror den är tysk som tipsar om bra mc mcvägar vär dom som vill köra lite grusvägar / småvägar, så på sommarhalvåret kommer det en hel del motorcyklister, ibland lite större grupper på 5 - 10 cyklar.
Men inte märkt av att dessa missköter sig heller.

Jag har nog inte några bra tips på vad man skall göra, mer än att skriva upp bilnummer på alla okända bilar, svenska nummer är ju lätta att kolla, svårare med utländska, men kan vara bra att ha om något händer....

Väldigt tråkigt om man måste spärra av alla vägar, ställer ju till en massa merjobb för en själv....

Vill du dela med dig av sidan du hittade för naturcaming? Kan vara bra att se om det finns något härifrån....

Tralsmo  
#869198För några år sen hadde ja cyklister som campade på ett ställe.
Snyggt å städat va de efter dom , men karvat i ett träd va de av nån anledning.
Ingen stor grej.

Här är ochså ett gäng endurare som tar svängen förbi mitt hus å ner på skogsvägen ibland men inget som förstör.
Misstänker att dom vet vem ja är å att ja är human.

Mopeder kan de ju surra runt ibland men då är ja inte helt oofta me själv.

Användarvisningsbild

rejser  
Zixten skrev:
Vill du dela med dig av sidan du hittade för naturcaming? Kan vara bra att se om det finns något härifrån....

Just den sidan verkar borta faktiskt. Men det finns ett gäng naturcamping-sidor på nätet. Tycker det är ok, men dom borde ha länkar till lagar och regler.

TS
 Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
<FTG
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).