Friluftsliv, Naturturism
Allemansrätten — bevara, avskaffa eller?
sön 26 jun 2022, 22:06#762109Det är sannerligen inte enbart i Täby de tar sig friheter. I upplands Väsby kommun så krävde vi utsättning innan vi påbörjade en fällning och resultatet blev rent skrattretande då fint anlagda trädgårdar och småstugor utefter ett avsnitt helt och hållet låg på kommunens mark och det ser lika ut i stort sett överallt. I hemstaden Oxelösund har jag och några kamrater uppmärksammat kommunen om att en figur som arrenderar en stuga på kommunens mark brett ut sig så att tillträdet till en halv ö är blockerad. Det tilltaget anmälde vi för två år sedan men kontaktade i våras återigen kommunen då byggnationerna alltjämt står kvar vilket inte var underligt då den ”gök” vi kontaktat på kommunen själv är inblandad i en bygghärva där han beviljat sig själv bygglov..😅
mån 27 jun 2022, 16:33#762137Många ggr är allemansrätt = fri företagsamhet.
Alla säger alla, försöker lite då och då tänja på gränserna.
Sedan har vi de avundsjuka, de som ingen möjlighet har att tänja som är kvicka på att anmäla.
För övrigt är avundsjuka starkare hos vissa än t.o.m. sexdriften, framförallt då hos de röda.
För övrigt ska vi vara väldigt rädda om just den s.k. allemansrätten.
Ta bort den och då dör landsbygden än mer.
Sedan har vi de avundsjuka, de som ingen möjlighet har att tänja som är kvicka på att anmäla.
För övrigt är avundsjuka starkare hos vissa än t.o.m. sexdriften, framförallt då hos de röda.
mån 27 jun 2022, 17:56#762149
Ja håller faktiskt helt me om de.
Å som ja tycker så är det dom avundsjuka jävlarna som ä största problemet i det mesta.
Om dom alltid ä röda ska ja låta vara osagt men inte ovanligt att dom ä gröna alla fall.
jannee skrev:Många ggr är allemansrätt = fri företagsamhet.
Ja håller faktiskt helt me om de.
Å som ja tycker så är det dom avundsjuka jävlarna som ä största problemet i det mesta.
Om dom alltid ä röda ska ja låta vara osagt men inte ovanligt att dom ä gröna alla fall.
mån 27 jun 2022, 19:09#762155Först när dom är omogna (faktiskt blåögda) så synes de vara gröna. Efter ett tag i debatten och besluten visar sig en krackelerande grön yta som avslöjar att det hela tiden varit vinrött inuti hela tiden.
I de krokarna är bara det allmänna som tillerkänns äganderätt och beslutanderätt. Över allt från pengar till fastigheter. Allt som inte kan flyttas iväg utom räckhåll. Pengarna fångas ju in med sambeskattningsavtal med andra länder. Fastigheterna, ja, lättfångat byte.
I de krokarna är bara det allmänna som tillerkänns äganderätt och beslutanderätt. Över allt från pengar till fastigheter. Allt som inte kan flyttas iväg utom räckhåll. Pengarna fångas ju in med sambeskattningsavtal med andra länder. Fastigheterna, ja, lättfångat byte.
Re: Allemansrätten — bevara, avskaffa eller?
tis 28 jun 2022, 06:39#762197Jag kan konstatera att det verkar bli en allt större kulturell skillnad mellan Sverige och Finland. Jag är nog glad jag bor på denna sida, saker i Sverige verkar inte vara påväg i en trevlig riktning. Vandalism och skadegörelse och sen blir det revirtänk och bommar och gud vet vad som kommer än, det är en dålig spiral som är frätande på samhället, svår att ta sig upp ur, om inte omöjligt, då det väl börjat och det har det gjort i 20 år nu.
Får väl konstatera det gamla sverige får leva kvar i östra halvan.
Får väl konstatera det gamla sverige får leva kvar i östra halvan.
ons 29 jun 2022, 15:48#762334Utan allemansrätt skulle det bli opraktiskt och rentav svårt att bo kvar på landet och göra någonting annat än glo på TV och pendla till arbete i stan eller till arbetsförmedlingen för att få bidrag.
Det skulle inte fungera helt enkelt. Flera kilometers omvägar i oländig terräng och evighetslånga förhandlingar i telefon med markägare spridda över halva Europa och Amerika för att ta sig fram någon kilometer när man behöver.
Sedan skulle man ju vara tvungen att alltid bära med sig Kalaschnikoff och hjälm och skottsäker väst i egen skog för att kunna försvara sig mot buset som alltid flyttar in på platser där hederligt folk inte får röra sig och det därmed saknas vittnen.
Allemansrätten behöver vi absolut men precis som med andra lagar och principer kan den behöva preciseras nogrannare när samhället förändras.
Jag anser att bärplockning borde vara förbehållen personer som är mantalsskrivna i landet samt utlänningar som är lagligt anställda av bärföretagen med kollektivavtalsenlig lön och förmåner. Då skulle vi bli av med bärplockarlägren och eländet de för med sig.
Jag anser också att ridstall som drivs som företag skall likställas med traktorer och bilar och mopeder. Det vill säga inte få rida på andras mark utan avtal med markägaren. Vad enskilda hästägare gör med sin egen häst är inte alls lika skadligt som hästtrafiken från ett större ridstall.
Skulle man ordna upp då båda frågorna så tror jag att allemansrätten skulle fungera väl.
Det skulle inte fungera helt enkelt. Flera kilometers omvägar i oländig terräng och evighetslånga förhandlingar i telefon med markägare spridda över halva Europa och Amerika för att ta sig fram någon kilometer när man behöver.
Sedan skulle man ju vara tvungen att alltid bära med sig Kalaschnikoff och hjälm och skottsäker väst i egen skog för att kunna försvara sig mot buset som alltid flyttar in på platser där hederligt folk inte får röra sig och det därmed saknas vittnen.
Allemansrätten behöver vi absolut men precis som med andra lagar och principer kan den behöva preciseras nogrannare när samhället förändras.
Jag anser att bärplockning borde vara förbehållen personer som är mantalsskrivna i landet samt utlänningar som är lagligt anställda av bärföretagen med kollektivavtalsenlig lön och förmåner. Då skulle vi bli av med bärplockarlägren och eländet de för med sig.
Jag anser också att ridstall som drivs som företag skall likställas med traktorer och bilar och mopeder. Det vill säga inte få rida på andras mark utan avtal med markägaren. Vad enskilda hästägare gör med sin egen häst är inte alls lika skadligt som hästtrafiken från ett större ridstall.
Skulle man ordna upp då båda frågorna så tror jag att allemansrätten skulle fungera väl.
tis 05 sep 2023, 14:49#810876Nu behöver fjällturismen begränsas https://www.frihetsportalen.se/2023/09/ ... ansratten/
/Niklas
/Niklas
/Niklas
<

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).