Friluftsliv, Naturturism

Hittaut orientering

13 inlägg 2679 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hittaut orientering

DrW  
#801183 Har en liten fundering kring det mäkta populära hittaut-konceptet. Nu idag startade det igen och jag förstår verkligen attraktionskraften hos konceptet och tycker själv att det är roligt, men det jag undrar är om inte vi markägare borde tillfrågas innan permanenta kontroller mellan maj och oktober sätta upp? Har under flera år försökt få kontakt med den lokala organisationen men aldrig fått något svar. Har nästan varje år minst 5 kontroller på min mark och de allra flesta har varit rimligt placerade men ett år råkade jag göra ett större plockepinn kring en kontroll och ett år planerade jag en gallring invid en kontroll. I år ligger en kontroll direkt olämpligt till men nu är det svårt att åtgärda då kartorna är tryckta.
Har ni andra kontaktats innan kontroller satts ut? Hur hanterar man tex jakt under hösten om man har fasta kontroller på marken? Förra året deltog flera tusen personer i min kommun i evenemanget och begreppet hittautstigar har blivit allmänt känt.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Hittaut orientering

Johan60  
#801200 Här finns bra info om orientering:
https://www.orientering.se/media/etne20 ... ltryck.pdf

Här står bl a
”Orienteringsträningar och orienteringstävlingar sker inom ramen för allemansrätten och kräver inget formellt tillstånd av markägaren.”

Men även
”Fasta kontroller, exempelvis vid arrangemang som Naturpasset och Hitta ut, förutsätter också markägarens tillstånd.”

Jag tycker också det är trevligt att orientering förekommer och det finns många kontroller på min mark. Jag hade inte blivit tillfrågad i förväg, men ett år när orienteringsklubben satte en kontroll på ett dåligt ställe (vid hälla med känsliga lavar) ringde jag till klubben som bad om ursäkt och flyttade den direkt. Året efter hörde de av sig innan utsättning. Så ett tips är att ringa till lokala orienteringsklubben, det går nog att lösa med ett samtal. Klubben vill nog följa Svenska Orienteringsförbundets policy gällande markåtkomsten och allemansrätten som jag länkade till.

Användarvisningsbild

Re: Hittaut orientering

DrW  
#801204 Håller helt med om att det är en trevlig aktivitet men jag hade uppskattat att bli tillfrågad. Av årets 6 kontroller är en riktigt dåligt placerad alla andra bra. Har hört av mig med vänliga meddelanden varje år och de har svarat att de ska återkomma men aldrig gjort det. Undrar om de är rädda att vi ska säga nej? Jag för min del skulle mest vilja hjälpa dem att göra det på ett bra sätt för alla. De vet ju inte var jag tänkt röja tex.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hittaut orientering

Rättselarn  
#801221 Jag är ansvarig för orienteringsdistriktets markfrågor i Norrbotten. Hade jag fått reda på att någon av klubbarna missköter sina kontakter med markägarna så hade jag direkt "tagit dem i örat". Regelverket är klart och tydligt, sedan gäller det att leva efter det.
Försök att få tag på någon i styrelsen i distriktet och påtala problemet. Du har helt rätt i att det finns olämpligt placerade kontroller och då ska de flyttas. En kontakt med markägaren i förväg hade minskat risken för misstag. Du hittar kontaktuppgifter på Svenska orienteringsförbundets hemsida.

Användarvisningsbild

Re: Hittaut orientering

Humlas  
#801252 För Hittaut så ska tillstånd från markägare inhämtas.

Har själv varit ansvarig häromkring under några år, men det är ett digert jobb att inhämta tillstånden så vi iaf valde kommunal mark så lång det gick. Det är tyvärr ofta att den personen som står registrerad på fastigheten inte kan vill/ge tillstånd, och det blir lätt ett mindre forskningsprojekt att få tag på den egentliga beslutsfattaren i div släkter med samägande.

Sen har vi varit ute för diverse andra inte fullt så förutsägbara anledningar till varför stolpar har fått tagits bort. Ofta beroende på vilken väg besökarna tar till stolpen, i något fall tog många bil in på en olämplig väg. Eller på grund av morgontidiga besökare som triggade en hund att skälla för tidigt på morgonen osv.

Användarvisningsbild

Re: Hittaut orientering

DrW  
#801258 Har nu för första gången kommit i kontakt med lokalt ansvarige. Den hävdade att den redan för flera veckor sedan hört av sig till mig via e-post. Inget har kommit till mig eller till min skräppost i alla fall. Nu har de i alla fall min adress för kommande år. Kan förstå att det är svårt att få kontakt med många markägare men köper det inte helt i mitt fall. Har rätt mycket tätortsnära mark och har kontroller nästan varje år. Inget år har de försökt spontant ta kontakt med mig. Det är dessutom på ett område där det bara finns 4-5 markägare totalt inklusive kommunen. Kan inte vara jättesvårt att arbeta upp kontakter med oss få.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hittaut orientering

Humlas  
#801260 Ja det är nog många som använder modellen med ett "tyst godkännande" dvs ett utskick elektroniskt eller fysiskt till adresser i fastighetsregistret med information om arrangemanget och uppmaning att höra av sig man om man har invändningar. Ingen återkoppling tas som ett OK.
Men det är en metod som kan vara trubbig, om man av någon anledning inte når fastighetsägaren.

Användarvisningsbild

Re: Hittaut orientering

DrW  
#801262 Något utskick har inte skett något år. Det är först i år de säger att de försökt, men som sagt nu har vi fått kontakt efter många år.
Jag är som sagt positiv till aktiviteten men
jag tror dock att alla organisationer som är beroende av allemansrätten som orienterare, cykelföreningar, ridklubbar mm behöver vara mer aktiva gentemot markägare framgent. Viss mark som min är det mycket högt tryck på från samtliga nyttjare och jag tycker ofta att jag de få gånger någon kontaktar mig möter en attityd av ”vi har minsann rätt att göra det här enligt allemansrätten men vi hör av oss bara för att vi är snälla”. Senast var det förra året då en mountainbiketävling anordnades på min mark och de hörde av sig med de inledande orden ”vi hör av oss trots att vi har all rätt att cykla var vi vill på din mark” senare visade det sig att de hade gått med röjsåg längs stigar och breddat dessa samt hört av sig till min Skogsägarförening och klagat högljutt på att det låg kvistar från en vinteravverkning på en del stigar och att vi minsann var skyldiga att visa friluftslivet hänsyn då det var deras rättighet att fritt ta sig fram. Åtminstone jag blir inte så vänligt inställd av sådant beteende.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hittaut orientering

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#801263 Sånna attityder ger inte nån bättre kommunikation med markägare 😢

Användarvisningsbild

Re: Hittaut orientering

Johan60  
#801285
DrW skrev: jag tror dock att alla organisationer som är beroende av allemansrätten som orienterare, cykelföreningar, ridklubbar mm behöver vara mer aktiva gentemot markägare framgent.


Vi har en aktiv cykelklubb (MTB) i området som har många bra verksamheter av olika slag. De röjer stigar, sätter upp skyltar och har även byggt en del enkla broar. Ibland har de tävlingar. De är måna om god kontakt och hänsyn gentemot med markägare.
Jag har skrivit ett enkelt nyttjanderättsavtal med cykelklubben. Jag tar inget arrende, men det är bra för bägge parter att veta vem som är ansvarig för vad och vad de får göra och inte. Klubben hör av sig i förväg när det är några större frågor.
Jag kan rekommendera denna mall om nyttjande av mark för led, se länk, som vi modifierade och la till en del detaljer. T ex att klubbens verksamhet inte ska hindra skogsbruk och att jakt bedrivs i området.

https://naturturismforetagen.se/turism-pa-annans-mark/

Avatar Fallback

Re: Hittaut orientering

isteskog  
#801290
Humlas skrev:Ja det är nog många som använder modellen med ett "tyst godkännande" dvs ett utskick elektroniskt eller fysiskt till adresser i fastighetsregistret med information om arrangemanget och uppmaning att höra av sig man om man har invändningar. Ingen återkoppling tas som ett OK.
Men det är en metod som kan vara trubbig, om man av någon anledning inte når fastighetsägaren.

Det är inte bara det här med att meddela fastighetsägarna. Klubbarna byter ju områden för varje år så det blir ett jäkla jobb varje år att leta reda på alla nya fastighetsägare. Men finns det felplacerade kontroller så flyttar ju klubbarna dom så fort man hör av sig till dom. Vi orienterare är ju beroende av en bra dialog med fastighetsägarna när vi vill arrangera tävlingar/ träningar och Hitta Ut. 😀

Användarvisningsbild

Re: Hittaut orientering

DrW  
#801292 Tjänsten ”vem äger fastigheten” finns ju på lantmäteriet. Varje person kan bara söka 5 fastigheter per dygn men det är görligt.
På min fastighet är det kontroller nästan varje år och skogsfastigheter byter ju inte ägare särskilt frekvent.
Dessutom är det ju inte bara att ta bort kontroller. Tryckta kartor används fortfarande även om de flesta använder appen.
Vill man ha bra samarbete så måste man åtminstone följa sina egna riktlinjer där det står att samråd ska ske med markägare, hur jobbigt det är är inte relevant tycker jag.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hittaut orientering

isteskog  
#801295 Lantmäteriets fastighetskartor är grova om man jämför med en orienteringskarta. På orienteringskartor finns sällan rågångarna utmärkta så det blir ett detektivarbete för klubbarna. Små orienteringsklubbar med få aktiva har svårt att hinna med allt klubbarbete ändå. Samråd är viktigt, men andemeningen med Hittaut är att få ut folk i skogen och genom detta tror jag förståelsen för dagens skogsbruk ökar bland allmänheten.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).