Skogsbarometern

Skogskonjunkturen vintern 2010-2011?

13 inlägg 13449 visningar 1 följer Svara, dela mm...   

Hur blir konjunkturläget i skogen vintern 2010-2011

10
24%
4
9%
1
2%
26
63%
Användarvisningsbild

Skogskonjunkturen vintern 2010-2011?

Fredrik Reuter  
#106712 Det börjar ramla in nyheter om sänkningar av virkespriser, planerade stopp av sågverk osv.

Vad tror du om läget nu under vintern?

Finns inte ditt alternativ med, skriv gärna några rader med dina synpunkter.



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Skogskonjunkturen vintern 2010-2011?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106715 Jag tror att de närmsta 6 månaderna så kommer virkespriserna att gå sidledes.

Vissa kommer dock att stänga 1-2 veckor för att inte bygga onödigt lager.
Exempel:
Södra stoppar sågverk
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=6 ... 0s%E5gverk

Andra kör på för fullt
Pappers- och massaindustrin i topp i Norrland
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=6 ... 20Norrland

Biobränslesidan tuffar på för fullt, dock är en del upprörda över det låga priset skogsägarna får.
Han är missnöjd med flispriset
– Jag får nog ungefär 30-40 kronor mindre per megawattimme, jämfört med skogsföretagen. De stora kraftverken menar att skogsföretagen har utgifter för marknadsföring och andra säljkostnader och därför måste de ge dem bättre pris. Men jag förstår inte detta resonemang, berättar Jan Persson.
http://www.skogsaktuellt.se/?p=36255&pt=108&m=1422

Avatar Fallback

Re: Skogskonjunkturen vintern 2010-2011?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106718 Det ser mörkt ut på sågbänken......

Avatar Fallback

Re: Skogskonjunkturen vintern 2010-2011?

axwell  
#106719
Röjkvist skrev:Det ser mörkt ut på sågbänken......


Arne Hegerfors eller Rudolf "putte" Kock?

Ebenholts?
Senast redigerad av axwell lör 13 nov 2010, 17:21, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Skogskonjunkturen vintern 2010-2011?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106720 Arne!

Avatar Fallback

Re: Skogskonjunkturen vintern 2010-2011?

New holland patu  
#106726 Sågverken försöker nu skrämma upp skogsägarna med diverse olika medel. "Vi ska stänga sågverken i 2 veckor", nu sänker vi priserna osv. Det är ju inget kostigt att man stannar och underhåller så att man kan såga föf fullt nästa kvartal också. Det kommer att vara fortsatt brist på timmer i småland i allafall och jag tror inte på några större prisfall även om sågverken kommer att försöka med alla medel. Det verkar ju som om sågverkern har lyckats tjäna pengar även om råvarupriserna varit höga. Hur höga är priserna egentligen, ungefär samma som på -80 talet.......

Användarvisningsbild

Re: Skogskonjunkturen vintern 2010-2011?

Skogshuggarn  
#106734 Kvoten med virke (kontrakt) inför vintern/våren börjar väl vara fyllda, och då ska de alltid "skramlas" lite med sänkta priser.

Avatar Fallback

Re: Skogskonjunkturen vintern 2010-2011?

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106745 Premierna har gått ner 😡

Avatar Fallback

Re: Skogskonjunkturen vintern 2010-2011?

New holland patu  
#106746
zorran skrev:Premierna har gått ner 😡


Leverera inget då.

Avatar Fallback

Re: Skogskonjunkturen vintern 2010-2011?

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106749
New holland patu skrev:
zorran skrev:Premierna har gått ner 😡


Leverera inget då.



Det var svaret jag ville ha!

Avatar Fallback

Re: Skogskonjunkturen vintern 2010-2011?

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111491 Många lyckades träffa toppen Visst har det varit bra priser tidigare i år.
Och vi som bommade! Det vi tar igen det om två år då vi skrattar åt dagens priser och den topp som va då, Kommande priser slår allt vi tidigare vi var van vid och man kan titta i bakspegeln och skratta åt de priserna som va då!


Zorran en som tror på virkespriserna.

Avatar Fallback

Re: Skogskonjunkturen vintern 2010-2011?

New holland patu  
#111517
zorran skrev:Många lyckades träffa toppen Visst har det varit bra priser tidigare i år.
Och vi som bommade! Det vi tar igen det om två år då vi skrattar åt dagens priser och den topp som va då, Kommande priser slår allt vi tidigare vi var van vid och man kan titta i bakspegeln och skratta åt de priserna som va då!


Zorran en som tror på virkespriserna.


Stämmer säkert, frågan är var kapitalet växer snabbast, i skogen eller med andra alternativ.

Avatar Fallback

Re: Skogskonjunkturen vintern 2010-2011?

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111663 Jo det kan man undra det bästa har nog varit en bostadsrätt i stockhlms innerstad, Men inte nu längre nu är det säkra saker som guld Sen är det så här att skog är ju det roligaste att hålla på med och man ser resultatet i real live det växer ju!
Och tillfredställesen av att gå i egen skog är för mig värt en sämre tillväxt av kapitalet. Kanske är jag lite ovanlig men det gör mig lycklig att gå i en välskött skog.


Zorran en som tor på virkespriserna.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).