Skogsbarometern

Tar du in flera offerter?

5 inlägg 8089 visningar Svara, dela mm...   

Tar du in flera offerter vid virkesförsäljning?

2
12%
14
87%
Avatar Fallback

Tar du in flera offerter?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89901 Når ditt virke "marknaden"?

"Två tredjedelar av skogsägarna konkurrensutsätter inte sitt virke, enligt undersökningen Skogsbarometern från Swedbank. De frågar aldrig någon annan än ”sin” virkesköpare eller inspektor om virkespriset. Som i sin tur har uppgiften att köpa virke så billigt som möjligt."
http://www.skogssallskapet.se/skogsvard ... 1/sv20.php



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Tar du in flera offerter?

Fredrik Reuter  
#89903 Bra initiativ Zalman!
Förutom efterfrågan bland användarna här på skogsforum så var det ovanstående som fick mig att dra igång en sajt för att förbättra virkesaffärer.

Avatar Fallback

Re: Tar du in flera offerter?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89908
Admin@skogsforum skrev:Bra initiativ Zalman!
Förutom efterfrågan bland användarna här på skogsforum så var det ovanstående som fick mig att dra igång en sajt för att förbättra virkesaffärer.


Jag förstår inte de som "gifter" sig med sin virkesleverantör och inte tar in flera offerter.
Det finns alltid de som vill ha ditt virke. Däremot sprattlar vissa virkesköpare emot så gott de kan.
När jag senast tog in offerter så sa en virkesköpare att han inte ville lämna pris eftersom jag
kommer ju ändå att sälja till XXX. En annan variant är att man lämnar offert men inte är konkurrenskraftig
genom att bara offerera enligt prislista.

Jag anser att det är riskfritt att spela ut köparna mot varann. Skulle man mot förmodan
få bekymmer så köper SVEA-skog ditt virke, eller så kan du ju alltid vända dig till Skogssällskapet.

Börja dock med att lägga ut din försäljning på http://www.virkeshandel.se så ska du se att
det kan dyka upp virkesköpare som du inte ens visste om att de fanns i ditt område.

EDIT:
SCA har lämnat sin kvartalsrapport och visat en vinst på 1.504.000.000kr.
Extrapolerat till årsbasis ger det en vinst på 6.000.000.000kr.
Detta visar med all önskvärd tydlighet att det finns alltför många som säljer sitt virke alltför billigt.
6 miljarder räcker till att ge 60.000 skogsägare 100.000kr mer för virket varje år!

   TS
Avatar Fallback

Re: Tar du in flera offerter?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89921 Du glömde alternativet: Jag ringer inspektorn.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Tar du in flera offerter?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89953 Skogsforums läsare verkar glädjande nog vara upplysta och informerade skogsägare.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).