Skogsbarometern

Hur ser ditt skogsår ut 2018?

10 inlägg 9566 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hur ser ditt skogsår ut 2018?

Fredrik Reuter  
#488871 Med ett nytt år på intågande kan det vara riktigt intressant att veta hur allas vårt skogsår 2018 kommer se ut?

Vad har du för skogliga planer under 2018?

Är det någon eftersatt röjning som måste göras?
Ska du byta skogsmaskin? I så fall till vad?
Planerar du att köpa skog, eller kanske sälja?
Kommer du åka på några skogsmässor?

Jag tror att en tråd likt denna kan bli riktigt intressant och inspirerande för alla och envar.

För egen del så tror jag 2018 kommer bli ett riktigt intressant skogsår. En uppdaterad version av Skogsforum är i antågande och testerna som görs just nu lovar en både snabbare, enklare och generellt bättre sajt.
Det ska också bli spännande att följa hur bl a nyckelbiotopsfrågan fortskrider. Ihop med ett valår så kommer det troligtvis bli mycket intressant. Lägg därtill en fortsatt stark marknad för råvaror från skogen som kommer göra att virkespriserna fortsatt kommer bli ett hett ämne.

En sak är dock bensäker: Som en sann Skogsforumare (kalla det skogsnörd) kommer allt att göras för att du ska kunna diskutera och lära dig mer om skog, skogsbruk och skogsmaskiner, detta på ett förhoppningsvis enkelt och säkert sätt på Skogsforum.
Så, ta chansen och utveckla ditt kunnande om skog - engagera dig i text, bild och video på Skogsforum - tillsammans är vi starka!

Bild


Så, hur blir det? Skriv nedan här i tråden!



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Hur ser ditt skogsår ut 2018?

husqvarna_med_sthil  
#488879 Mycket arbete som inte ger några belopp i pengar, inte omedelbart iaf. Har dock en avverkning jag tänkte få gjord.
Röjning på två områden 2 + 2 Hektar under våren

Plantera 4 Hektar under sommaren

Avverkningsanmälan 7 Hektar

Gallra ett mindre område. senhöst

Hugga ur för en gammal väg jag vill kunna använda, lite pyssel under året när det inte är annat.

Något sådant, har satt för ganska lite inför 2018, vill känna ett år hur det är att hinna med sin planering :)

Det är konstigt det här med att hinna med. Älgjakten blev sen i år och huggning har varit ett enda stressande och nu kom det ordentligt med snö också. Sitter och funderar hur jag ska kunna öka min egen effektivitet i skogsåtgärderna och samtidigt inte behöva stressvålda mig fram som i år. Det finns ju alltid prylar men det blir snabbt belopp som överstiger mina ekonomiska möjligheter så det gäller att försöka trixa. Allt bökande med traktorn måste bli smidigare när den både ska skotta snö hemma och forsla virke i skogen. Hänga av och på vagnen måste endera bli lättsammare alternativt att hugga med ett separat wirespel att lägga ihop med och sedan köra allt i ett svep. Beslut måste tas men först fundera vad som verkligen gör skillnad och vad som bara är bekvämt.

Sedan måste jag sätta mig hårdare in i skogsekonomin och det är 2018 det sker. Fick en bok när vi var på rådgivning men jag har mest bara bläddrat lite sporadiskt i den än så länge.

Jaja..

Avatar Fallback

Re: Hur ser ditt skogsår ut 2018?

karldaniel  
#489107 Tänker kika mer på hyggesfria föryngringsformer. Har tidigare läst Mats Hagners bok om Naturkultur. Har nu beställt en ny bok som kom för ett tag sedan. ”Konsten att hugga träd och ha skogen kvar” av Mikael Karlsson. Har praktiserat Hagners metod lite på hemmamarker, det ska bli intressant att se hur boken av Mikael Karlsson skiljer sig från Hagners metod.
Har under förra sommarn börjat odla upp en utäga som legat för fäfot i mer än 50 år. Kommer till sommarn att prova några sädesslag av lantsort, råg, havre och korn. I övrigt så finns en mängd oröjd ungskog, känns det igen :-)

Avatar Fallback

Re: Hur ser ditt skogsår ut 2018?

Bison  
#489582 Gallringsdagar är prio 1 :)

Användarvisningsbild

Re: Hur ser ditt skogsår ut 2018?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#489657 Det blir, i prioritetsordning, så här:

1: Gallring
2: Röjning
3: Utveckla skogstjänsterna
4: Någon SFO träff

Användarvisningsbild

Re: Hur ser ditt skogsår ut 2018?

hlb  
#489661 1. Vid kallare temp än +5 , gallring fastmark. Myrgallringar pausar i år när det är så blött.
2. Dikesrensning med profilskopa i gripen. Ser nu i blötan vilken oerhörd nytta förra årets rensningar har gjort.
3. Nya vägar och broar.
4. Lära mig få nytta av drönaren.
5. Nöjeskontot. SFO-träffar, snacka med skogsnördar ....., bilträffar.

Avatar Fallback

Re: Hur ser ditt skogsår ut 2018?

80-90  
#489746 Som vanligt !! Hugga vindfall å några timmergranar. ! Sen blir det lite plantering där det behövs !! Veden ska kapas å levereras ! Inga större röjningar åt mej själv i år ! Sen ca 100 timmar åt han jag sköter ungskogen åt :-BD :-BD

Avatar Fallback

Re: Hur ser ditt skogsår ut 2018?

erik__j  
#489758 Röja en tank om dagen, gallra lite samt avyttra 130ha skog

Användarvisningsbild

Hur ser ditt skogsår ut 2018?

Traktordave  
#491707 2018 är planen:
- Gallra 2 ha
- Bygga ny nedfart/ överfarter till ett bestånd
- Markbereda och tilläggsplantera ett skifte. Det akutavverkades av den tidigare ägaren när någon dämt utloppet till sjön så vattnet steg. Skördaren risade vägarna bra, och på dessa ställen växer efter 6 år enbart hallonris. Runt om fullt med björk och gran. Dessa ofrivilliga vägar ska nu fixas till. Bifogar några bilder.
- Underröjning/röjning i ädellövbestånd

IMG_1097.JPG
Image1515918340.877815.jpg
IMG_1222.JPG

Användarvisningsbild

Re: Hur ser ditt skogsår ut 2018?

Camaro1969  
#491709 Hoppas avstyckningen går igenom så mn blir ägare till min första skog.

Papperen har legat hos lantmäteriet sedan september, hoppas det blir klart under sommaren.
Isf hoppas jag hinna röja 3 hektar till hösten. Det ska även slutavverkas 6 hektar så snart det bara går så man får plats med sågverk, betesmark, och maskinhall m.m. :)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).