Skogsbarometern

Pensionsålder?

10 inlägg 19756 visningar 4 följer Svara, dela mm...   

När har du tänkt gå i pension?

10
20%
9
18%
17
35%
2
4%
4
8%
6
12%
Avatar Fallback

Pensionsålder?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#213384 När har du tänkt gå i pension?

55år eller tidigare
56 till 60år
61 till 65år
66 till 67år
68 till 70år
71år eller senare



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Pensionsålder?

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#213393 Det år jag fyller 69 vilket nu verkar vara i ropet.

Användarvisningsbild

Re: Pensionsålder?

Vedproducent  
#213399 Pension låter skittråkigt. Tänk så underbart det vore om man kunde hålla på i skogen och sälja ved i sin egen takt som 90 åring tex.

Avatar Fallback

Re: Pensionsålder?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#213401 Äger man skog och har ett vanligt jobb så är det viktigt att tidigt räkna på
hur det slår ekonomiskt när man går i pension.


"För aktiva skogsägare som är födda 1938–1944 ger kombinationen jobbskatteavdrag och sänkta socialavgifter upphov till intressanta effekter. Antag att pensionsinkomsten är 100 000 kr och nettointäkten i näringsverksamheten 50 000 kr. Skatter och avgifter på skogsintäkten stannar på cirka 10 000 kr, vilket innebär en marginaleffekt på 20 procent. Om skogsintäkten uppgår till 100 000 kr blir marginaleffekten 20,8 procent. Är inkomsten av aktiv näringsverksamhet 200 000 kr kommer 27,7 procent att gå bort i skatter och avgifter.

För den skogsägare som är född före 1938 blir ovanstående förfarande ännu gynnsammare. En inkomst av näringsverksamhet på 50 000 kronor i kombination med en pension på 100 000 kronor ger en marginalbeskattning av skogsinkomsten på 12 procent. Om skogsnettot är 100 000 försvinner drygt 13 procent skatt. Skattebortfallet blir 21,6 procent vid en näringsinkomst på 200 000 kronor. "
http://www.skogssallskapet.se/skogsvard ... 1/sv26.php

   TS
Avatar Fallback

Re: Pensionsålder?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#213405
Vedproducent skrev:Pension låter skittråkigt. Tänk så underbart det vore om man kunde hålla på i skogen och sälja ved i sin egen takt som 90 åring tex.


Kan tänka mig att det är många skogsägare som vill pensionera sig från
ett lönearbete och hålla på i skogen i sin egen takt.
Kan tänka mig att fler än man tror kan pensionera sig vid 61år och
arbeta mer i skogen istället, och att en sådan lösning blir både rolig, nyttig för kroppen och lönsam.

   TS
Avatar Fallback

Re: Pensionsålder?

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#213420 Som man brukar säga skogsägare lever fattigt och dör rika...

Avatar Fallback

Re: Pensionsålder?

Dalby  
#213428 När politikerna för en tid sedan talade om att höja pensionsåldern till över 70år så sade man också att man får acceptera att byta yrke och utbilda sig därefter, jag tänkte utbilda mig till hjärnkirurg, under tiden får jag väl leva på CSN och bidrag, men säg inte att jag inte ställer upp för samhället då jag kommer att utbilda mig i ungefär 10 år och kommer ut som nybakad hjärnkirurg i 75 års ålder.

Avatar Fallback

Re: Pensionsålder?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#213437
Dalby skrev:När politikerna för en tid sedan talade om att höja pensionsåldern till över 70år så sade man också att man får acceptera att byta yrke och utbilda sig därefter, jag tänkte utbilda mig till hjärnkirurg, under tiden får jag väl leva på CSN och bidrag, men säg inte att jag inte ställer upp för samhället då jag kommer att utbilda mig i ungefär 10 år och kommer ut som nybakad hjärnkirurg i 75 års ålder.


Redan vid 45 minskas stödet från CSN och vid 53 års ålder får du 0kr.
Tydligen är man inte bildbar efter 53...


"Kan tänka mig att fler än man tror kan pensionera sig vid 61år"
Enligt orangea kuvertet så minskas min pension bara med ca 4000kr/mån
om jag går i pension vid 61 istället för 65 års ålder.

   TS
Avatar Fallback

Re: Pensionsålder?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#213440 Ska försöka sluta vid 63år. Sedan blir det skogen, April-November.
Jobbar man 500tim så blir det lägre skatt

Användarvisningsbild

Re: Pensionsålder?

svampbob  
#770288 Vadå pension?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).