Skogsbarometern

Skogskonjukturen 2012- 2013

11 inlägg 19575 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skogskonjukturen 2012- 2013

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177685 Jag är ganska säker på att vi får se premier i höst och vinter.
För att ingen säljer nu då måste priserna upp Om det inte nu kommer en storm till så måste någon öppna börsen och då hänger alla på i rädsla att inte få virke. Så en premie är ganska säkert att vi får. Bara undrar vem som är först ut? Gissar på 80 kr.

Zorran en som tror på virkespriserna.



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Skogskonjukturen 2012- 2013

MNskog  
#177703 SCA har redan börjat...
http://www.sca.com/sv/skog/press/nyhete ... ranskogen/

Användarvisningsbild

Re: Skogskonjukturen 2012- 2013

halvproffs  
#177704 Här i Gävleborgsområdet blir det nog oförändrade priser på timmer och massa iom Dagmarstormen i vintras, fortfarande mycket virke kvar att ta reda på tydligen. Grot och flispriser i sjunkande iom varm vinter och överutbud på sortimentet. Hoppas på en iskall höst :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Skogskonjukturen 2012- 2013

Amatörhuggare 62  
#180938 Det är inte bara den varma vintern och överutbud, som gör att grotpriset faller.

Vi ska ju börja elda Italiens sopor, här i höst. Vadå miljö ?? Tycker det rimmar dåligt.

Dom ska tas in i Halmstad, och mellanlagras i hamnen. Den hamnbassängen vill man inte
trilla I.

Avatar Fallback

Re: Skogskonjukturen 2012- 2013

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180947 Visst kan det komma några tior i premie i höst, men problemet är den
starka kronan, euron har aldrig varit så svag på tolv år, vilket effektivt sätter stopp
för några stora prishöjningar.

Avatar Fallback

Re: Skogskonjukturen 2012- 2013

Amatörhuggare 62  
#180949 Hela Europa är ju i kris, inget byggs, då behövs inget virke. Tror på en dålig säsong.
Man får röja på sitt egna och fixa å dona med lite av varje.

Avatar Fallback

Re: Skogskonjukturen 2012- 2013

JD 2006  
#180963
Amatörhuggare 62 skrev:Hela Europa är ju i kris, inget byggs, då behövs inget virke. Tror på en dålig säsong.
Man får röja på sitt egna och fixa å dona med lite av varje.


Men är inte Afrika och Japan i fortsatt stort behov av sågade produkter?

Användarvisningsbild

Re: Skogskonjukturen 2012- 2013

Skogshuggarn  
#180978
JD 2006 skrev:
Amatörhuggare 62 skrev:Hela Europa är ju i kris, inget byggs, då behövs inget virke. Tror på en dålig säsong.
Man får röja på sitt egna och fixa å dona med lite av varje.


Men är inte Afrika och Japan i fortsatt stort behov av sågade produkter?


Kina/Norge?,,,,,

Avatar Fallback

Re: Skogskonjukturen 2012- 2013

80-90  
#180979 norge följer sverige mer eller mindre , ser ingen direkt ljusning där.

Användarvisningsbild

Re: Skogskonjukturen 2012- 2013

Skogshuggarn  
#180982 Min spontana känsla är att det mesta "mattats av", och nu klättrar även bankräntan lite neråt,,,, Hmmm?,,,,

Användarvisningsbild

Re: Skogskonjukturen 2012- 2013

Mäki  
#180987 Jag ser dystert på framtiden gällande sågade varor sett ur finskt perspektiv.

Som utvecklingen har gått ut i värden så är det ju inte direkt någon byggboom på gång och före semestern så satt nästan alla sågar på fulla lager och jag tror det tar en tid att sälja ut det virket.

Energi sidan ser ut att vara på upp sving men det finns inga garantier för att det skall uppfyllas.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).