Skogsbarometern

Virkespriser 2019

44 inlägg 33076 visningar 10 följer Svara, dela mm...   

Vad tror du om virkespriserna generellt under 2019, välj i omröstningen här nedan vad du tycker

3
2%
6
4%
22
14%
94
63%
24
16%
Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2019

isteskog  
#587711 Möjligtvis kan du få en billig ny bil idag också för en hektar slutavverkning, men då sitter det en varningstriangel bakpå! 😉

Elmia
Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2019

r93  
#587760 Så är det kanske, men det pratas så oerhört mycket om att skogarna ska användas till allt möjligt och vi ska vara fossilfria då & då, och det går att göra kläder av Björk m.m.

Detta har man hört i många år nu, men det händer inte mycket med råvarupriserna, annars brukar det ju vara efterfrågan som styr men inte i skogen.

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2019

surjämten  
#587779 Bästa sättet att få upp priserna är nog att dröja så länge man bara kan med att avverka.

Nu talar virkesköparna om för oss vilken betalning vi kan få fast utrymme finns för mer.
För den goda vinst man gör köps skog i Baltikum osv.
2012 vid min senaste slutavverkning i mellannorrland låg priserna ca 100 kr högre än i dag.

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2019

jannee  
#587829 Här nere är virkesinköparna iskalla. Vet förbannat väl om att skogsägarna ändå kommer att avverka både borrtimmer och timmer som riskerar bli borrangripet.
Södra avverkar idag endast granbarkborreangripna träd, logiskt sett borde köpsågverken börja lida brist på färskt virke trots detta har de sänkt priset på grantimmer 18+ med ca 100 kr/m3fub.
I.o.m. att Södra sänkt priset på massaved har de "troligen" även sänkt priset på sågverksflis/spån, detta påverkar i sin tur priset på timmer.

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2019

Vedproducent  
#587834
jannee skrev:Här nere är virkesinköparna iskalla. Vet förbannat väl om att skogsägarna ändå kommer att avverka både borrtimmer och timmer som riskerar bli borrangripet.
Södra avverkar idag endast granbarkborreangripna träd, logiskt sett borde köpsågverken börja lida brist på färskt virke trots detta har de sänkt priset på grantimmer 18+ med ca 100 kr/m3fub.
I.o.m. att Södra sänkt priset på massaved har de "troligen" även sänkt priset på sågverksflis/spån, detta påverkar i sin tur priset på timmer.

Gäller nog bara väldigt lokalt om det är vad du hört om Södra.

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2019

Avslutat-02  
#587836 Skulle inte tro att prisbilden för virke kommer öka, snarare tvärtom...

Bolagen gör allt för att övertyga alla om att råvarupriserna ska neråt.

Har det sån stor påverkan om vi avverkar nu eller om något år? ja kanske på kort sikt och på småkronor.
men på det stora hela, så tror jag inte det spelar roll.

egentligen så skulle vårt pris från bolagen varit det dubbla, speciellt med tanke på vår kvalitet på skogen vi har.

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2019

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#587837 Om hela Kalmar och Blekinge län och halva Kronoberg och en tredjedel av Jönköping län är lokalt så är det lokalt.

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2019

Vedproducent  
#587839
Tåndemåla skrev:Om hela Kalmar och Blekinge län och halva Kronoberg och en tredjedel av Jönköping län är lokalt så är det lokalt.

Ja då är det lokalt! För inte har Södra stoppat alla sina avverkningar på frisk skog inte.

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2019

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#587847 Nä men det är mycket delade poster och det faller mycket sällan ut mer än 40-50% friskt i de huggningar som görs i det området. Huggs 200 av en post på 1000 tex. Många maskiner och inspektorer flyttas till det området. Från vårt kontor drar två insp och fyra maskiner. Två är flyttade sedan tidigare.

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2019

Vedproducent  
#587862
Tåndemåla skrev:Nä men det är mycket delade poster och det faller mycket sällan ut mer än 40-50% friskt i de huggningar som görs i det området. Huggs 200 av en post på 1000 tex. Många maskiner och inspektorer flyttas till det området. Från vårt kontor drar två insp och fyra maskiner. Två är flyttade sedan tidigare.

Jovisst. Det är jättelilla och tråkigt i dom områdena det förstår jag mycket väl. Det jag reagerade på var Jannees kommentar om att Södra ställt in alla avverkningar på frisk skog. Så är det ju absolut inte. Dom flesta länen i Södras verksamhetsområde kör på i stort som vanligt.

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2019

r93  
#587864 Många mindre aktiva skogsägare som tar in maskiner för att hugga lite borreträd hugger ju även frisk skog för att slippa betala för maskinerna, så nog kommer det in friskt virke med till sågarna.

Nä, jag tror tyvärr inte vi har sett botten av detta än, lågkonjukturen har ju inte ens börjat på allvar, dock är ju skogsindustrin tidiga.

Mest bekymrad är jag över den låga kronan, industrin måste ju tjäna grymt med pengar tack vare den, men ändå så sänker man priserna.

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2019

Amatörhuggare 62  
#587868 På region Öst.
7 extra inspektorer, från i Måndags.
Och maskiner å lastbilar på väg.

Och kraftansträngning på Barkborrebestånd.
Fram till sista Februari.

Sedan stopp ,för att hinna transporteras in till industrin.

Enligt info på skogsdagen idag.

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2019

jannee  
#587871 Jag pratade i dagarna med en inspektor just på Södra och enligt han avverkar Södra bara granbarkborreträd.
Och jag tror honom för i min bekantskapskrets var det en skogsägare som maskinerna var hos och de tog bara granbarkborreskadade träd, de andra skulle de komma tillbaka till våren för att avverka.
Detta gällde ett större avverkningsuppdrag som Södra egentligen skulle avverkat redan i våras.
Nu handlar det om Kalmar/Blekinge län där vi kanske har större angrepp än i Kronobergs, int vet jag men?

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2019

Vedproducent  
#587875
jannee skrev:Jag pratade i dagarna med en inspektor just på Södra och enligt han avverkar Södra bara granbarkborreträd.
Och jag tror honom för i min bekantskapskrets var det en skogsägare som maskinerna var hos och de tog bara granbarkborreskadade träd, de andra skulle de komma tillbaka till våren för att avverka.
Detta gällde ett större avverkningsuppdrag som Södra egentligen skulle avverkat redan i våras.
Nu handlar det om Kalmar/Blekinge län där vi kanske har större angrepp än i Kronobergs, int vet jag men?

Ja så är det ju och jag tror absolut på det. Men det jag menade med lokalt är att det gäller några län. Inte hela Södras verksamhetsområde. Det är betydligt fler län som avverkar ”nästan” normalt än som stoppat avverkning av frisk skog. Men som jag skrivit tidigare så förstår jag mer än väl problemen. Dock när det gäller industrins försörjning så får man se på helheten.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).