Skogsbarometern

Virkespriser 2019

44 inlägg 33068 visningar 10 följer Svara, dela mm...   

Vad tror du om virkespriserna generellt under 2019, välj i omröstningen här nedan vad du tycker

3
2%
6
4%
22
14%
94
63%
24
16%
Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2019

Avslutat-02  
#582807 Enligt Sca så skulle jag få 590 kr m3 fub för 18+ 550 m.

Det är alltid högre priser söder om dalälven.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2019

Bosse1  
#582808 Stiga rejält blev inte nån lång stapel,men hallå vi måste tro på höjda priser.
Självuppfyllande profetia är det nåt som heter. Inget får var lägre än föregående år :d

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2019

Avslutat-02  
#582811 Leverans virke sca .

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2019

Avslutat-02  
#582815 Jag får väl vara pessimisten i huset då och säga, nä priserna kommer att dala rejält runt jul/nyår.

Sverige kan vara på väg in i ett stålbad, och denna regering är dåligt rustade att klara av detta.

En mera skrämmande bild är alla galna lån som folk har. Det kommer bli höga räntor och elen betydligt mycket dyrare.

Råvarupriserna kommer stiga nå fruktansvärt. Och valutan kommer sjunka emot andra, fortsätter handelskriget i eu och usa mm så kommer detta vara en orsak som kan i desperata tider starta något som inte är bra.

Virkespriserna kommer bli nästan på det lägst, inga röjningar kommer bli gjorda.

Sverige behöver dra hårt i bromsen nu, och inte lova guld och gröna skogar till myndigheter och organisationer.

Vi behöver ha en valuta som blir starkare, vi kan inte ha denna lånekarusell.
Höja reporäntan, dra in miljöområden, inte överklaga domar, myndigheter som absolut inte är nyttiga för att vända skutan bör läggas på is. Framföra stimulerande insatser för att öka omsättningen.

Alla måste vi hjälpas åt, speciellt om ni vill ha 750 kr/fub. Det kommer inte att ske på många år annars.

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2019

surjämten  
#582834 Kärnfrågan, den intressanta, måste väl ändå bli.
Vad är det som är anledningen till skillnaden mellan 590 o 750 kr/fub?

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2019

Avslutat-02  
#582839 I norra Sverige finns bolagsskog i större utsträckning, bolagen behöver inte jaga råvarorna och kunkurrera med varandra på samma sätt, de kan helt enkelt skörda på egna skiften, därigenom hålla nere priserna.
Medans i södra Sverige så måste de betala mer för råvarorna för där är der fler privata och mindre bolagsskog...

Ingen kul ekvation men så är det.....

Även konkurrensen är hårdare på virket, t,ex massa i södra Sverige än i norra.
Värmeverk köper soprent om inte bolagen gör det.

I norra Sverige fattas mycket av den delen, men vi har mycket skog, mycket skog plus många aktörer ger en annan bild, här är marknaden mätt på timmer, i södra Sverige finns inte lika stor mängd med fint timmer, tall,gran.

I södra Sverige finns mera blandskog, där sliter konkurrensen emellan uppköparna att man måste betala.
Sedan är det mindre sträckor att frakta råvarorna i södra Sverige än i norra, och inte vill bolagen betala för det.....

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2019

jannee  
#582858 Här nere i sydöstra delen av Sverige har vi granbarkborren som ställer till det.
Just nu en 2:a svärmning.
Detta är virkesinköparna fullt medvetna om. I.o.m.d. är de restriktiva när det gäller att köpa på sig, de är väl medvetna om att utbudet på både barkborreskadat timmer men även friskt timmer radikalt kommer att öka.
Dessutom är detta med Brexiten inköparna skyller på, kan bli svårt med avsättningen av det virke som normalt går till England.
Vänta och se vad som händer förespråkar en del inköpare väl medvetna om att utbudet på timmer drastiskt kan öka och inköparna kan få virket till ännu lägre priser.
En ann är väl medveten om vilka priser vi erbjöds efter Gudrunstormen, t.o.m. betydligt sämre än vad våra norrländska vänner är vana vid. :mrgreen:
Södra har dessutom sänkt sina priser vilket direkt spiller över på de privata sågverken.

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2019

brassel  
#587621 Som sagt, ner på bred front verkar det som av flera anledningar.
I Alfridaområden (östra Uppland åtm) kan dock träddelar/grot vara relativt intressant.
Har ramlat fram mindre flisbart vid stormupparbetandet vad jag förstår.
Borde vara liknande på barkborreområden väl?

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2019

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#587626 En av mina virkesköpare avrådde mig nu helt från att avverka timmer i vinter om jag inte behövde pga barkborre eller ekonomi.
Priserna föll och stora avverkningar barkborrevirke pågick.

Örebro län...

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2019

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#587637 Det varierar över tid men stiger i medel. Så verkar rätt ok.
1568981740_charthandler.png

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2019

r93  
#587689 Det är ju i princip samma pris som för 20 år sedan, eller är det något jag missar?

Allt har blivit betydligt dyrare senaste åren, det ser onekligen mörkt ut för skogen, skogsmakinerna blir väl knappast billigare å billigare, chaufförerna blir knappast billigare, diesel blir inte billigare, försäkringar blir inte billigare osv, osv....

Har plantorna stått still i pris de senaste 20 åren??
Man läser hela tiden att skogen ska användas till både det ena och det andra, MEN råvaran stiger ju knappast i pris.

Vedförsäljarna är väl kanske dom enda som lyckas ta betalt för varan. Tummen upp på det!

Någon gång så blir det ju så att det kostar så mycket att hugga ner samt få ut virket ur skogen att det lönar sig knappt, förr så kunde bönderna gå och hugga i skogen på vintern och faktiskt tjäna pengar på det, så är det inte längre.

Kalla mig gärna dyster, men när folk kämpar med lönsamheten i högkonjuktur då börjar man fundera.

När kronan inte varit så låg på nästan 20 år så känns det inte så bra, många gånger har man hört att den starka kronan trycker ner lönsamheten...... men industrin är ju tokdopad av kronraset, ändå så sjunker priserna! Vad händer om kronan börjar stärkas?? Sänka priserna ännu mer för dom får sämre betalt för slutprodukten?
Senast redigerad av r93 fre 20 sep 2019, 19:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2019

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#587692 Försökte vara lite positiv, det har ju stigit en aning i varje fall :roll:
Men håller med i sak, det är en bedrövlig utveckling av priset för råvaran.
Den oligopolliknande situation vi verkar i är nog den största orsaken till detta.
Så vad gör vi?

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2019

r93  
#587696 Nej, förstörde jag din kväll nu uvskogen :oops: ....
Du verkar vara så trevligt och bjuder verkligen på dig själv 🤗 .

Jag tror problemet är att det är så många som ska tjäna pengar längs med vägen .
Jag måste fråga om inspektorer fanns förr i världen? Var det inte så att skogsägaren högg, sedan kom virkesmätaren och mätte, sedan så kördes det till industrin?

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2019

isteskog  
#587698 Jo, fram till mitten av 60-talet var det nog så ......

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2019

r93  
#587701 Ok, på 60 talet högg min farfar knappt ett hektar, för det köpte han en ny bil. (Har farsan berättat, båda har gått ur tiden så jag kan inte fråga igen)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).