Öppna kategorin

Pärlspont på timmervägg

14 inlägg 11100 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Pärlspont på timmervägg

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110891 Håller på att renovera ett torp som jag fick på köpet med ett skogsskifte. Insidan var isolerad med gammaldags treetex men den hade sugit upp fukt så att jag har rivit bort den. Timmerväggen är så ful och tätad med trasor så tyvärr kan jag inte ha den framme. Funderade på att spika panel över alltihop. Ska man ha papp mellan väggen och panelen. Hur noga är det att man salar in alltihop i lod och vinkel? Panelen är väl lite mer förlåtande än skivor? Utsidan är väl isolerad med två tum isolering plus brädfodring utanpå timmret så för värmen behöver jag inget extra.
En annan ide jag just fick var att sätta OSB skivor liggande runt väggarna. Då får man en skarv cirka 1,20 högt som man kan täcka med en bröstlist och måla över- och under del i färg som bryter lite. Vad tror ni om det?



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Pärlspont på timmervägg

halvproffs  
#110894 Varför hade den sugit upp fukt? Kan det isåfall bli samma problem med pärlspont? Pärlspont till 1,2m och OSB upp till taket?Fin bröstlist som täcker skarven. Kanske tom lacka den fina strukturen i skivan så att den syns?

Avatar Fallback

Re: Pärlspont på timmervägg

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110897 Hela golvet var uppruttet men det är bytt nu. Trossbotten hade rasat ner i backen. Tycker också att OSB skivor är fina. Det är nog bara vi kufar på skogsforum som uppskattar synen av träflis. :grin: Pärlspont upp till skarven kan bli bra!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Pärlspont på timmervägg

Torparn79  
#110919 jag har en bekant som snickrade en bar av OSB som han sedan laserade (visst heter det så) med en vit nyans så att han fick mönstret kvar av träet men fick en ljus bardisk, grymt snyggt faktiskt..

Användarvisningsbild

Re: Pärlspont på timmervägg

totte  
#110929 Det där med lod och vinkel kan man som regel glömma i gamla hus enligt min uppfattning. Det ser ofta värre ut om man försöker kompensera alla snedheter och lutningar. Bättre att försöka följa väggarna som dom är och bara jämna ut så det blir någorlunda linje.

Vad man bör tänka på med panel är då att sprida ut eventuella justeringar om det går. Alltså du panelar på en vägg och närmar dig ett hörn. Den andra väggen lutar nu en del. Om du då panelar fram till hörnet med lodrätta brädor så blir det en passbit i kilform på slutet, ser inte alls bra ut.

Då kan man istället börja en bra bit bort, kanske så tidigt som halva väggen. Mät in skillnaden och räkna ut hur mycket det blir på varje bräda och dra nån mm på varje, så luras ögat bort ganska effektivt.

Bara en åsikt förstås.

Avatar Fallback

Re: Pärlspont på timmervägg

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110936 Glömmer lod och vinkel, det låter bra. Projekttankarna börjar klarna. Jag börjar med att klä väggen med underlagspapp. Så spikar jag bräder lodrätt med lagom avstånd som regling till skivorna. Så sätter jag skivorna liggande. Den understa i full bredd och den övre kapas. Så panel upp till skarven. Panelen laseras brunaktig och den synliga skivan vit. Så eldar jag i vedspisen så mycket jag orkar. Min laptop och mobila modemet tar jag med dit. Känns som ett bra alternativ till manuell huggning just nu.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Pärlspont på timmervägg

Skogshuggarn  
#110940 Varför får jag aldrig med några "gångbara" torp/byggnader på mina "tillköp" :((
Ett rötet fårhus och en ihoprasad skogskoja är/var allt som fanns på de 2 sista.

Bara att bygga nytt alltså, där man ska ha tak över huvudet,,,,

Användarvisningsbild

Re: Pärlspont på timmervägg

totte  
#110968
Skogsola skrev:Glömmer lod och vinkel, det låter bra. Projekttankarna börjar klarna. Jag börjar med att klä väggen med underlagspapp. Så spikar jag bräder lodrätt med lagom avstånd som regling till skivorna. Så sätter jag skivorna liggande. Den understa i full bredd och den övre kapas. Så panel upp till skarven. Panelen laseras brunaktig och den synliga skivan vit. Så eldar jag i vedspisen så mycket jag orkar. Min laptop och mobila modemet tar jag med dit. Känns som ett bra alternativ till manuell huggning just nu.



Låter som en mycket bra plan tycker jag, då är det lätt att göra dom justeringar som ändå behövs med att kila under brädorna. Sneda vinklar kan alltid bortförklaras som "gammaldags charm" :mrgreen:

Nä, men jag har sett skräckexempel på när folk använt vinkelhake och vattenpass i gamla hus. Resultatet var att alla fönstersmygar och dörröppningar blev frunktansvärt sneda och fula.

Användarvisningsbild

Re: Pärlspont på timmervägg

totte  
#110969
Skogshuggarn skrev:Varför får jag aldrig med några "gångbara" torp/byggnader på mina "tillköp" :((
Ett rötet fårhus och en ihoprasad skogskoja är/var allt som fanns på de 2 sista.

Bara att bygga nytt alltså, där man ska ha tak över huvudet,,,,


Du är troligen alldeles för snål när du väljer köpobjekt! :D

Användarvisningsbild

Re: Pärlspont på timmervägg

Skogshuggarn  
#110994 Tyvärr så är utbudet av torp något "begränsat" när man spetsat in sig på att köpa till skogsfast för att förbättra den egna/tidigvarande arronderingen. :wink: :lol:
Bygga nytt är inte billigt det heller. :sad:,,,,,"dyrt-mindre charm men rakare väggar" om jag får sammanfatta det hela.

Avatar Fallback

Re: Pärlspont på timmervägg

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111004 Gubevars inte billigt att ge sig på gamla ruckel heller. Men nått tokprojekt ska man väl slösa sin förmögenhet på. :mrgreen:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Pärlspont på timmervägg

totte  
#111034 Skogshuggarn: Jag valde naturligtvis bort den självklara mest närliggande förklaringen 😈

Skogsola: Det är också en bra plan, förmögenheter ställer bara till det.

Användarvisningsbild

Re: Pärlspont på timmervägg

Skogshuggarn  
#111035 Nja,,, jag får väl göra som du totte, och gissa att Skogsolas projekt hellre rör sig om en "kapitalinvestering" med god avkastning.
Kan det erbjudas hyra/logi i nyrenoverat torp inkl bra jakt och ev fiske?, så trillar nog kosingen tillbaka,,, :wink: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Pärlspont på timmervägg

totte  
#111039 Så sant! För den delen så hoppas jag att vi kan få lite bilder från den här fina kapitalinvesteringen när renoveringen börjat röra på sig. Gamla torp är trevligt!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).