Öppna kategorin

Gps till manuellgubbarna!

21 inlägg 8462 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Gps till manuellgubbarna!

ollonet  
#108797 Är öppen för förslag. Det verkar vara en djungel därute..

   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Gps till manuellgubbarna!

rocky  
#157160 Har testat Getac PS535 & PS236 som är Windows mobile baserade med bra prestanda och rätt ip klassning. 535an är så pass liten att den går att ha i en ficka. 236 har lite bättre prestanda men är lite större. Men vi ville ha en större skärm vid planering så nu använder vi en riktigt ruggad 10" pc från Tactile.

Avatar Fallback

Re: Gps till manuellgubbarna!

Midgård  
#157216 För professionellt bruk är det nog ruggade grejer som gäller.
Själv har jag en mobiltelefon med GPS ochmed WinCE som opterativsystem där jag installerat navigationsprogrammet Ozi Explorer. I detta har jag lagt in det kartmaterial jag behöver, inklusive egna scannade och kalibrerade kartor/bilder (går bra med tif, bmp, jpg, kap m.fl.)
I traktorn har jag en 7" pekskärm med GPS också med WinCE och Ozi Explorer och motsvarande kartmaterial.
Bäggge GPSérna har så bra GPS mottagning man kan begära utan DGPS.

Avatar Fallback

Re: Gps till manuellgubbarna!

Valmet830.3  
#158080
rocky skrev:Har testat Getac PS535 & PS236 som är Windows mobile baserade med bra prestanda och rätt ip klassning. 535an är så pass liten att den går att ha i en ficka. 236 har lite bättre prestanda men är lite större. Men vi ville ha en större skärm vid planering så nu använder vi en riktigt ruggad 10" pc från Tactile.



Vad använder nu för programvaror till detta? i PC och maskin?

Användarvisningsbild

Re: Gps till manuellgubbarna!

rocky  
#158273
Valmet830.3 skrev:
rocky skrev:Har testat Getac PS535 & PS236 som är Windows mobile baserade med bra prestanda och rätt ip klassning. 535an är så pass liten att den går att ha i en ficka. 236 har lite bättre prestanda men är lite större. Men vi ville ha en större skärm vid planering så nu använder vi en riktigt ruggad 10" pc från Tactile.



Vad använder nu för programvaror till detta? i PC och maskin?


I Getacen kör vi ArcPAD.
Tactilerna kör vi Kartex, ArcPAD, Garmins Nroute och Garmin MapSource
Den ena gallringsgruppen kör vi JDs Timbernavi och ArcPAD för att få fram viss data enklare.
Den andra gallringsgruppen kör vi bara ArcPAD.

Har även testat några andra program för navigering men jag tycker Garmins program fungerat enklast.

Avatar Fallback

Re: Gps till manuellgubbarna!

Valmet830.3  
#158934
rocky skrev:
Valmet830.3 skrev:
rocky skrev:Har testat Getac PS535 & PS236 som är Windows mobile baserade med bra prestanda och rätt ip klassning. 535an är så pass liten att den går att ha i en ficka. 236 har lite bättre prestanda men är lite större. Men vi ville ha en större skärm vid planering så nu använder vi en riktigt ruggad 10" pc från Tactile.



Vad använder nu för programvaror till detta? i PC och maskin?


I Getacen kör vi ArcPAD.
Tactilerna kör vi Kartex, ArcPAD, Garmins Nroute och Garmin MapSource
Den ena gallringsgruppen kör vi JDs Timbernavi och ArcPAD för att få fram viss data enklare.
Den andra gallringsgruppen kör vi bara ArcPAD.

Har även testat några andra program för navigering men jag tycker Garmins program fungerat enklast.


Intressant ifon, Tackar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).