tis 23 jun 2026, 19:31#912627Är de mer här på forumet som tycker täckningen på mobilen blir sämre vid bra väder?
Har " inbillat" mig de i många år nu.
Förresten så kan även sms bli fördröjda.
Har varit utför de för längesen ganska ofta.
Råkade ut för de för några veckor sen en gång igen.
Sistnämnda naturligtvis svårt å verifiera ordentligt men täckningen tycker ja att ja har täckning för.
Öppna kategorin
Dålig mobiltäckning vid bra, soligt, varmt väder.
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS
tis 23 jun 2026, 20:59#912631Intressant tanke. Jag har inte reflekterat över att det skulle kunna vara vädret som påverkar. Helt klart är dock att täckningen varit ovanligt dålig på senare tid. Pratar mycket under förflyttning i bilen och det har varit många hackiga samtal såväl som samtal som bryts på platser där det alltid fungerat innan.
tis 23 jun 2026, 21:54#912634Vädret har helt klart inverkan. Jag har dock aldrig funderat särskilt mycket på vilket väder det har varit de dagar det är sämre. Rent spontant tänker jag att det borde vara sämre när det är blötväder när det är massa vatten ivägen i luften. När jag tänker ett varv till så känns det som att det skulle kunna vara rimligt att fukten, i alla fall till viss grad, hjälper till att bära signalen och då borde ju även motsatt gälla, att varm och torr luft har svårt att bära signalen. Dock är det bara mina spekulationer.
För oss i sydöstra hörnet av landet så har vi ju numera även problem med att ryska störsändare i Kaliningrad når in över land. De stör ju främst GPS men det skulle inte förvåna mig om de även kan störa ut annat när förhållanden är rätt.
För oss i sydöstra hörnet av landet så har vi ju numera även problem med att ryska störsändare i Kaliningrad når in över land. De stör ju främst GPS men det skulle inte förvåna mig om de även kan störa ut annat när förhållanden är rätt.
Utgå från värsta tänkbara scenario, så blir det förhoppningsvis inte värre...
Re: Dålig mobiltäckning vid bra, soligt, varmt väder.
ons 24 jun 2026, 08:50#912652Jag kastar in en fundering till: Kan 5G införts för snabbt? Det funkar i större städer men är inte tillfredsställande lite mer ute i busken. Nästan så man längtar tillbaka till gamla 4G+ ibland, stabilare och snabbare. Men det är mest en reflektion och killgissning.
MvH Fredrik (tidigare admin@skogsforum). Rapportera virke i vår nya virkesrapport! Det finns inga dumma frågor! Var med och diskutera skog!
ons 24 jun 2026, 09:47#912657
Njaa, ja har haft den här känslan i många år så tvivlar på det.
Många olika telefoner har ja haft genom åren ochså.
Det är nog 10år sen ja började ana chit.
En annan sak ja funderat på men nu är ja ju långtifrån teletekniker.
Nån gång nånstans har ja allafall läst om något som kan va relevant.
Alltså de är ju ingen slump var masterna sätts upp. Dels ska dom ju täcka rätt område men ändå inte lappa över andra master.
Antennerna är ju skapade (riktade) för att passa de område som skall täckas.
Tex utmed E4 så är de ju antenner som funkar på längden av vägen men inte breder ut sig mer än några km på sidorna.
Kan de va så att vid bra väder så överlappar masterna lite mer så effekten måste sänkas å detta får konsekvenser för oss som håller till avsides i områdena?
Fredrik Reuter skrev:Jag kastar in en fundering till: Kan 5G införts för snabbt? Det funkar i större städer men är inte tillfredsställande lite mer ute i busken. Nästan så man längtar tillbaka till gamla 4G+ ibland, stabilare och snabbare. Men det är mest en reflektion och killgissning.
Njaa, ja har haft den här känslan i många år så tvivlar på det.
Många olika telefoner har ja haft genom åren ochså.
Det är nog 10år sen ja började ana chit.
En annan sak ja funderat på men nu är ja ju långtifrån teletekniker.
Nån gång nånstans har ja allafall läst om något som kan va relevant.
Alltså de är ju ingen slump var masterna sätts upp. Dels ska dom ju täcka rätt område men ändå inte lappa över andra master.
Antennerna är ju skapade (riktade) för att passa de område som skall täckas.
Tex utmed E4 så är de ju antenner som funkar på längden av vägen men inte breder ut sig mer än några km på sidorna.
Kan de va så att vid bra väder så överlappar masterna lite mer så effekten måste sänkas å detta får konsekvenser för oss som håller till avsides i områdena?
TS
ons 24 jun 2026, 10:45#912660Gammalt tillbaks så kunde radiovågor studsa på molnen och på så vis nå lite längre/täcka upp bättre, men det borde inte vara så nu när vi kör med högfrekventa signaler.
ons 24 jun 2026, 12:02#912666På slutet av 70 å början på 80tal så va ju 27mhz bandet populärt.
De ungdomsgänget som ja hölls med va med i Moheda klubben. Anrop PriMo å nummer.
Ja hadde Primo 61 om ja minns rätt. Klubben i Lammhult hade PriLamm följt av nr.
Vi hörde ju ofta italienare. De var olika år beroende på nåt globalt med vädret. Vågorna studsade.
Oftast gick signalerna bara på ett håll så man kunde inte prata med varandra. Vet inte va italienarna hörde.
En gång allafall fick vi in nån från Norge å då snackade vi med denne.
På dagens mobil system så snackar vi väl gigahertz. 450 å 900 systemen va väl uppkallade efter sin frekvens i MHz.
450 va de ju bra täckning på men sämre ljud.
I shiftet mellan 450 å 900 kunde man ju få abbonemang så man hadde en fast 450 i bilen å en hand telefon på 900 som va ihoppkopplat på samma nummer å kopplade vidare mellan apparaterna (om ja nu minns rätt).
Ja hadde ett sånt abbonemang allafall.
De ungdomsgänget som ja hölls med va med i Moheda klubben. Anrop PriMo å nummer.
Ja hadde Primo 61 om ja minns rätt. Klubben i Lammhult hade PriLamm följt av nr.
Vi hörde ju ofta italienare. De var olika år beroende på nåt globalt med vädret. Vågorna studsade.
Oftast gick signalerna bara på ett håll så man kunde inte prata med varandra. Vet inte va italienarna hörde.
En gång allafall fick vi in nån från Norge å då snackade vi med denne.
På dagens mobil system så snackar vi väl gigahertz. 450 å 900 systemen va väl uppkallade efter sin frekvens i MHz.
450 va de ju bra täckning på men sämre ljud.
I shiftet mellan 450 å 900 kunde man ju få abbonemang så man hadde en fast 450 i bilen å en hand telefon på 900 som va ihoppkopplat på samma nummer å kopplade vidare mellan apparaterna (om ja nu minns rätt).
Ja hadde ett sånt abbonemang allafall.
TS
ons 24 jun 2026, 14:30#912670Nu blev de ju lite OT här i tråden men de bestämmer väl ja som TS om de kan ja tänka.
Allafall de blev ju tillåtet att köra 160mhz på privat/jakt radio. Antar att de berodde på italienarna?
Hursomhelst så blev de ju stora disskusuioner am va man skulle ha.
Ja hadde ju hemelektronik butik på den tiden men sålde aldrig nåt 160mhz va ja minns allafall.
De va ju bättre räckvidd på 27 men man slapp italienarna på 160.
Hur de ser ut idag har ja ingen aning om men varenda jägare har ju radio allafall.
Ja kan ju berätta en lustig historia som utspelade sig vid Lammhults folkets hus(brann ner för nåt tiotals år sen).
Detta va tidigt 80tal å ja hadde olagligligen monterat en boster på min station i bilen.
5w va lagligt å ja hadde väl 20w.
De va fest inne i huset med orkester som spelade.
Ja satt utanför i bilen å babblade me nån bekant på ett språk som inte va helt rumsrent.
Rätt vadeva så kommer de ut nån å sa att ja fick inte stå där å prata i radion för de gick in i högtarsystemet därinne.
Allafall de blev ju tillåtet att köra 160mhz på privat/jakt radio. Antar att de berodde på italienarna?
Hursomhelst så blev de ju stora disskusuioner am va man skulle ha.
Ja hadde ju hemelektronik butik på den tiden men sålde aldrig nåt 160mhz va ja minns allafall.
De va ju bättre räckvidd på 27 men man slapp italienarna på 160.
Hur de ser ut idag har ja ingen aning om men varenda jägare har ju radio allafall.
Ja kan ju berätta en lustig historia som utspelade sig vid Lammhults folkets hus(brann ner för nåt tiotals år sen).
Detta va tidigt 80tal å ja hadde olagligligen monterat en boster på min station i bilen.
5w va lagligt å ja hadde väl 20w.
De va fest inne i huset med orkester som spelade.
Ja satt utanför i bilen å babblade me nån bekant på ett språk som inte va helt rumsrent.
Rätt vadeva så kommer de ut nån å sa att ja fick inte stå där å prata i radion för de gick in i högtarsystemet därinne.
TS
ons 24 jun 2026, 15:29#912672Generellt sett så dämpar fukt/vatten radiosignaler och dämpningen blir större ju högre frekvens signalen har, dvs. modernare mobilsystem har inte lika bra räckvidd i regn som de gamla NMT och GSM och måste därför ha fler basstationer som står tätare.
ons 24 jun 2026, 15:39#912673
Jooo,, de har ja faktiskt ochså förstått.
De är därför ja blir konfunderad över de ja påstår I rubriken.
Ja har ju grunnat en del på detta.
Frågorna som dyker upp är ju:
Är antennerna på masterna justerbara angående område dom täcker? Ja gissar att dom är de men de sker såfall vid installation och eventuellt om nåt framgent ändrar sig i geografin.
Att effekten justerar sig automatiskt gissar jag.
En ytterligare fråga är ju om dämpningsfaktorn ändrar sig olika beroende på geografin å väder.
De sistnämnda skulle ju då kan vara en orsak till de ja nämner i rubriken.
th skrev:Generellt sett så dämpar fukt radiosignaler och dämpningen blir större ju högre frekvens signalen har, dvs. modernare mobilsystem har inte lika bra räckvidd i regn som de gamla NMT och GSM och måste därför ha fler basstationer som står tätare.
Jooo,, de har ja faktiskt ochså förstått.
De är därför ja blir konfunderad över de ja påstår I rubriken.
Ja har ju grunnat en del på detta.
Frågorna som dyker upp är ju:
Är antennerna på masterna justerbara angående område dom täcker? Ja gissar att dom är de men de sker såfall vid installation och eventuellt om nåt framgent ändrar sig i geografin.
Att effekten justerar sig automatiskt gissar jag.
En ytterligare fråga är ju om dämpningsfaktorn ändrar sig olika beroende på geografin å väder.
De sistnämnda skulle ju då kan vara en orsak till de ja nämner i rubriken.
TS
ons 24 jun 2026, 15:57#912674När det är soligt på sommaren kan ju luften ibland vara torr och ibland fuktig, men när det är soligt på vintern är ju luften nästan alltid torr, så vid soligt väder upplevs det nog oftast att mobiltäckningen är bra.
Sedan har ju olika operatörer olika bra täckning, men om man jämför t.ex. Telias och Comviqs täckningskartor: https://www.telia.se/support/tackningskarta och https://www.comviq.se/tackning så är det ingen större skillnad.
Sedan har ju olika operatörer olika bra täckning, men om man jämför t.ex. Telias och Comviqs täckningskartor: https://www.telia.se/support/tackningskarta och https://www.comviq.se/tackning så är det ingen större skillnad.
ons 24 jun 2026, 15:58#912675Känns som samtalet verkligen avbryts oftare nu på 5G nätet.
Kan förklaringen vara att det användes flera frekvenser samtidigt i boda (2G?) 3G och 4G nätet vilket nu råkade vara starkast eller mest lediga?
Talet avbröt dock ibland även då men sällan avbröt hela samtalet.
😀 Ja det var rolliga tider med 27Mhz komradion. På min radio hade jag de kanaler som var tillåtna i Finland 1-22 + med ett extra kretskort fick jag flyttat mig 40 kanaljer uppåt, alltså till 41-62 och, självklart, hade jag boda AM och FM.
En gång lyckades jag prata med någon i Muodoslompolo, vi byte adress och postkort vilket tillhörde saken dåtiden.
Ganska fort gorde solaktivitetet slut med den hobbyn. Någon som vet varför var det just italiener som mest 'skippades' hit till Norden?
Kan förklaringen vara att det användes flera frekvenser samtidigt i boda (2G?) 3G och 4G nätet vilket nu råkade vara starkast eller mest lediga?
😀 Ja det var rolliga tider med 27Mhz komradion. På min radio hade jag de kanaler som var tillåtna i Finland 1-22 + med ett extra kretskort fick jag flyttat mig 40 kanaljer uppåt, alltså till 41-62 och, självklart, hade jag boda AM och FM.
En gång lyckades jag prata med någon i Muodoslompolo, vi byte adress och postkort vilket tillhörde saken dåtiden.
Ganska fort gorde solaktivitetet slut med den hobbyn. Någon som vet varför var det just italiener som mest 'skippades' hit till Norden?
Hannu
"Pappa trivs i skogen, verkstaden och pannrummet"
"Pappa trivs i skogen, verkstaden och pannrummet"
ons 24 jun 2026, 16:23#912677
På vintern har ja aldrig noterat detta å heller inte på hösten.
De är på sommaren de blir så här.
Kan mycke väl ha med luftfuktigheten å göra men de borde hänga ihop med det tekniska ochså hur sändarsystemen funkar kan ja tycka eftersom att luftfuktigheten ju kan variera i alla årstider.
th skrev:När det är soligt på sommaren kan ju luften ibland vara torr och ibland fuktig, men när det är soligt på vintern är ju luften nästan alltid torr, så vid soligt väder upplevs det nog oftast att mobiltäckningen är bra.
På vintern har ja aldrig noterat detta å heller inte på hösten.
De är på sommaren de blir så här.
Kan mycke väl ha med luftfuktigheten å göra men de borde hänga ihop med det tekniska ochså hur sändarsystemen funkar kan ja tycka eftersom att luftfuktigheten ju kan variera i alla årstider.
TS
ons 24 jun 2026, 16:37#912678
En period för några år sen upplevde ja vid nästan alla längre samtal ( över 7- 8 minuter) att de kopplade ner å man fick ringa upp igen.
De har ja inte problem med nu.
Det här med att signalen studsade fick ja förklarat att de låg i den övre atmosfären. Alltså strax under rymden.
Mer vet ja inte men de här var cykliska å topparna me italienarna var ungefär var femte år om ja minns rätt.
Ja har ju haft Telenor sen ja skaffade eget abonnemang (2011).
Nu har ja bytt till nåt som heter qwittra.
Skall vara samma nät som Telenor.
Rätt å byta som jag gjort vet ja inte om de var men de funkar som de gjort förut än så länge.
När ja hadde gratis abonnemang för länge sen via min anställning så experimenterades de vilt me olika nätoperatörer för å snika priserna å när cheferna aldrig fick tag på oss ute på vichan så blev de Telenor till sist allafall.
Telenor va väl Europlitan för länge sen?
HannuRöj skrev:Känns som samtalet verkligen avbryts oftare nu på 5G nätet.
En period för några år sen upplevde ja vid nästan alla längre samtal ( över 7- 8 minuter) att de kopplade ner å man fick ringa upp igen.
De har ja inte problem med nu.
Det här med att signalen studsade fick ja förklarat att de låg i den övre atmosfären. Alltså strax under rymden.
Mer vet ja inte men de här var cykliska å topparna me italienarna var ungefär var femte år om ja minns rätt.
Ja har ju haft Telenor sen ja skaffade eget abonnemang (2011).
Nu har ja bytt till nåt som heter qwittra.
Skall vara samma nät som Telenor.
Rätt å byta som jag gjort vet ja inte om de var men de funkar som de gjort förut än så länge.
När ja hadde gratis abonnemang för länge sen via min anställning så experimenterades de vilt me olika nätoperatörer för å snika priserna å när cheferna aldrig fick tag på oss ute på vichan så blev de Telenor till sist allafall.
Telenor va väl Europlitan för länge sen?
TS

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar