ons 13 maj 2026, 13:22#910639Har googlat runt på skogsförsäkringar och skulle gärna vilja att skador från granbarkborrar ingick. Men jag kan inte hitta något försäkringsbolag där det ingår. Hur ser det ut för er, har ni hittat någon sådan försäkring?
Öppna kategorin
Skogsförsäkring som inkluderar skada från granbarkborrar
TS
ons 13 maj 2026, 14:09#910640Länsförsäkringar har en tillägsförsäkring (max) som även gäller för insektsangrepp.
Men försäkringen inklusive självrisk + alla "djävla" förbehåll gör den HELT värdelös + enomt dyr/ha.
Brand är (nog) det enda man bör ha som långsiktigt är ekonomiskt försvarbart.
Självrisker + premiekostnader gör att det är betydligt mer ekonomiskt att själv gå runt och "vakta" sin skog.
Fastigheter på mindre än 50 ha är absolut INGEN mening att försäkra - ja förutom då brand.
Men försäkringen inklusive självrisk + alla "djävla" förbehåll gör den HELT värdelös + enomt dyr/ha.
Brand är (nog) det enda man bör ha som långsiktigt är ekonomiskt försvarbart.
Självrisker + premiekostnader gör att det är betydligt mer ekonomiskt att själv gå runt och "vakta" sin skog.
Fastigheter på mindre än 50 ha är absolut INGEN mening att försäkra - ja förutom då brand.
ons 13 maj 2026, 14:59#910643Håller med jannee i stort med kanske en reservation att vissa bolag har stormtillägg som kan vara ett alternativ. Men även det är ganska kostsamt.
En glad hallänning som trivs bäst i skogen
ons 13 maj 2026, 15:01#910644Tack för svar! Har kollat lite mer, det är en riktig analys av läget som du gör.
TS

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar