sön 05 apr 2026, 11:32#908698Hej! Jag är ny husägare på landsbygden. Har insett att jag behöver en huggkubbe. I området finns flera kalhyggen med mer eller mindre perfekta kubbar liggande. Jag vet att det inte är lagligt att bara ta en, och tänkte höra av mig till markägaren och fråga om jag kan ta hem en.
Min fråga är hur det brukar gå till? Kommer markägaren tycka att jag är löjlig (hen äger stora arealer) som frågar om jag kan ta en? Kanske bättre att bara köpa en torr kubbe från en vedförsäljare. Hur hade ni gjort?
Vänligen,
Bengt
Öppna kategorin
Ta en huggkubbe från kalhygge
TS
sön 05 apr 2026, 11:41#908699No 1.Till en början med - vet du vilket trädslag du ska nyttja ?
No 2 : Börja med att fråga markägaren, och passa då också på att be markägaren visa dig en lämplig en.
Gör du så kanske till och med markägaren hjälper dig - visar dig till rätt trädslag - om det nu finns tillgängligt.
Du bör helst välja ek eller al kan också gå bra.
Björk är den absolut sämsta du kan välja.
No 2 : Börja med att fråga markägaren, och passa då också på att be markägaren visa dig en lämplig en.
Gör du så kanske till och med markägaren hjälper dig - visar dig till rätt trädslag - om det nu finns tillgängligt.
Du bör helst välja ek eller al kan också gå bra.
Björk är den absolut sämsta du kan välja.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).