Öppna kategorin

Nät under kraftledning.

5 inlägg 713 visningar 1 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Nät under kraftledning.

anersimyra  
1771088314_img_8705.jpg
Har någon kunskap om varför man monterat dessa nät under en nybyggd kraftledning? Näten var till en början monterade mellan trästolpar över materielupplag och där ledningen passerade över vägar under byggnationen. Att näten skyddade mot fallande föremål är uppenbart, men näten på bild verkar numera ha fått en permanent placering med stålstolp över en plats där det tidigare fanns ett materielupplag.

TS
Användarvisningsbild

Re: Nät under kraftledning.

Jobba på du bara  
#906518Korsningsskydd för underliggande kraftledning. Inte permanent. Man arbetar på den överliggande kraftledningen och har byggt detta skydd för att linorna på den överliggande ledningen inte ska kunna komma i kontakt med underliggande ledning (eller väg).

Om du tittar noga ser du att ena topplinan ligger i linvagn. Förmodligen en drag eller bromsplats eftersom du ser änden på topplinan hänga ned längs med stolpbenet.

Användarvisningsbild

anersimyra  
#906519Tackar för det..🙂👍 när jag tänker efter så har jag uppfattat att platsen har någon central betydelse för byggnationen.

TS
Användarvisningsbild

Jobba på du bara  
#906520Ingen orsak.

Vild gissning, kan det vara nånstans i närheten av Hedenlunda-Oxelösund?

Användarvisningsbild

anersimyra  
#906527Japp, det är vid stjärnholm Oxelösund..👍🙂

TS
 Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).