Öppna kategorin

Ljudböcker relaterade till skogsbruk

6 inlägg 1009 visningar 2 följer Svara, dela mm...  

Ljudböcker relaterade till skogsbruk

WarPeter  
#900402Jag konsumerar en hel del ljudböcker när man kör bil eller gör något jobb som inte kräver full koncentration. Men tycker det är ganska begränsat med ljudböcker som är relaterade till skogsbruk så vill gärna ha tips på fler som jag missat. Jag börjar med några som jag läst under senaste året:

Träd - en vandring genom den svenska skogen
https://www.storytel.com/se/books/tr%C3 ... en-1267588

Älskade skog
https://www.storytel.com/se/books/%C3%A ... og-2520133

Fyll gärna på med mer, du behöver inte älska den eller hålla med om allt som framförs, men håll det till att våra relaterat till skog och skogsbruk på något sätt.

TS

Re: Ljudböcker relaterade till skogsbruk

jannee  
#900404Nu skäms jag över dig WarPeter, köra bil kräver väl full koncentration.
Det är väl just p.g.a. bristande koncentration dessa s.k. oförklarliga olyckor händer ?
Men jag håller med dig, lyssna på ljudböcker/radio går bra när man röjer eller planterar skog.
Men att lyssna på något som man engagerar sig i när man kör bil är verkligen förkastligt. 🤬

WarPeter  
jannee skrev:Nu skäms jag över dig WarPeter, köra bil kräver väl full koncentration.
Det är väl just p.g.a. bristande koncentration dessa s.k. oförklarliga olyckor händer ?
Men jag håller med dig, lyssna på ljudböcker/radio går bra när man röjer eller planterar skog.
Men att lyssna på något som man engagerar sig i när man kör bil är verkligen förkastligt. 🤬

Jag personligen anser inte det är värre att lyssna på ljudbok/podd än att lyssna på radio. Stänger du själv av radion om det kommer något intressant på nyheterna? Jag lyssnar inte när jag kör inne i städer men jag pendlar ganska mycket motorväg så då lyssnar jag och tycker inte att det är något problem. Men vem vet, jag kanske har helt fel.

TS

jannee  
#900440Ja WarPeter du har fel, och i sanningens namn är vi enormt många som har fel.
Jag själv lyssnade på ljudböcker när jag körde lastbil och sanningen att säga var jag så pass inne i ljudboken att jag ibland inte ens visste exakt var jag befann mig.
Ex, hade jag passerat Värnamo eller inte - samma med Linköping = jag reflekterade inte när jag passerade dessa städer.
Om jag sedan var en dålig förare eller inte kan jag inte uttala mig om, men en stor del av "kanske" behövlig koncentration gick ändå åt till att lyssna på boken.
Framföra ett motorfordon inne i en stad och samtidigt lyssna på en ljudbok är totalt dömt att misslyckas.
Lite annorlunda är det när man röjer, märkt väl att man ibland missat en del av vad som sagts i ljudboken - ljust när man koncentrerats extra noga på hur arbetet borde utföras.

Användarvisningsbild

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
WarPeter skrev:Jag konsumerar en hel del ljudböcker när man kör bil eller gör något jobb som inte kräver full koncentration. Men tycker det är ganska begränsat med ljudböcker som är relaterade till skogsbruk så vill gärna ha tips på fler som jag missat. Jag börjar med några som jag läst under senaste året:

Träd - en vandring genom den svenska skogen
https://www.storytel.com/se/books/tr%C3 ... en-1267588

Älskade skog
https://www.storytel.com/se/books/%C3%A ... og-2520133

Fyll gärna på med mer, du behöver inte älska den eller hålla med om allt som framförs, men håll det till att våra relaterat till skog och skogsbruk på något sätt.

Finding the Mother Tree - Suzanne Simard tycker jag var intressant. Speciellt hur knepigt att det kan vara att arbeta med forskning och processerna kring att sätta upp försök, hämta in resultat och hitta rimliga slutsatser.

Kunde hitta den på Storytel dock.

Användarvisningsbild

Monark1954  
#900691Jag skulle rekommendera "Skogspodden". Från första till sista avsnitt.
De har egen hemsida men jag lyssnade via Spotify.
Ingen bok men trevligt om privat skogsskötsel.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).