Öppna kategorin

Bygga matbord från egensågad ek

11 inlägg 1414 visningar 2 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

Bygga matbord från egensågad ek

JaDanielsson  
#899055Jag har länge gått och tänkt att jag vill bygga ett rejält matbord med virke från gården. Jag har tänkt bordskivan i ek och stommen i antingen ek eller annat trädslag (Eller någon köpt stomme). Bordet ska vara för åtta platser, tänkta mått är ca 90cm brett och ca 240cm långt.

Designen på bordet ska vara likt det nedan.

1763388621_bord.jpg

Jag tänker mig alltså hitta och ta ner en lagom grov ek i skogen (ca 50cm bhd). Därefter såga och hyvla till skivor, och sedan använda en skiva på varje "hälft" av bordet. Och tanken är att den naturliga kanten ska vara kvar.

Eftersom jag inte har så mycket kunskap om sågning av trä så har jag ett par utomstående frågor

* Hur tunna skivor vågar man såga stocken i utan att det spricker eller slår sig? Skulle vilja ha bordskivan ca 3-4cm tjock.
* Kan man överhuvudtaget torka ek i "skivor" eller borde man såga upp det mer till plank och sen limma ihop?
* Finns det någon nackdel att göra själva stommen av bordet i något annat trädslag, tex tall, gran, eller asp? Tänker att det isåfall skulle kunna göra bordet betydligt lättare.
* Hur länge bör stocken ligga innan man sågar upp den i skivor?
* Hur bör skivorna ligga efter de är sågade?
* Hur länge ska man torka skivorna?
* Påverkar längden på stocken hur lätt det spricker eller slår sig?

Något som gjort något likande och har svar på frågorna eller allmänna tips?

TS

Re: Bygga matbord från egensågad ek

jannee  
#899068Jag har inga råd att ge men det tar tid för ek att torka.
Men varför göra ett så smalt bord, minst 110 cm bör ett matbord egentligen vara.
Jag tänker på gamla tidens slagbord (klaffbord) som var närmare 120 cm breda - det var grejer det.
Ett helt trösklag fick plats runt ett sådant.
Där fanns det plats för ALLT som bör finas på ett riktigt BONNABORD. 😀

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#899070Ek har kärnved och ytved. Ytveden är inget att använda tillsnickerier.
Jag lät en tillverkare av vagnshjul göra nya trädgårdsportar, han
godkände bara ek som torkat i minst 5 år!

Användarvisningsbild

JaDanielsson  
#899121Hade gärna gjort ett riktigt bonnabord såklart, men min nuvarande boendesituation tillåter inte ett bord där ett helt trösklag får plats!

Av vilken anledning är ytveden dålig att använda? Jag vill väldigt gärna ha med kanten på trädet för att göra det mer "genuint".

TS

jannee  
#899125Glöm ytveden, när man låter ek torka försvinner (släpper) ganska omgående barken, sedan har du ytveden som inte ALLS är lika formstark som kärnveden.
Ytveden är förhållandevis mjuk gentemot kärnan och på sikt blir skivan inte slät.
Du kan slipa och lacka till förbannelse, men i långa loppet blir det inte bra.
Satsa enbart på kärnvirket, när du väl har skivan färdig behöver du bara olja den några ggr = återigen mätta virket.

Användarvisningsbild

JaDanielsson  
#899130Barken ska ändå bort, men jag tycker det finns något fint att ha kvar själva kanten under. Men förstår jag det rätt som i att ytveden är mer rörlig med fukt osv och kan bli ojämn i framtiden även efter torkningen?

TS

jannee  
#899146Densiteten skiljer markant mellan kärnvirket och ytveden, vilket i framtiden kan ställa till problem, men visst med rätt ytbehandlingsmetod kanske du även kan lösa detta.
Man kan bese ett gammalt slagbord från 1800 talet, hur ojämnt detta är, årsringarna höjer sig markant över resten av ytan, risken finns att samma fenomen drabbar ditt ekbord..

Användarvisningsbild

svampbob  
#899153Det är bara att börja snickra. Det första bordet kommer inte att bli perfekt men träning ger färdighet. Jag har gjort ett par sådana bord och dom är inte perfekta men vi använder dom. Jag har gjort ett med råkant där skivan är av tre plankor så den i mitten är kantad och de yttre kantade på ena sidan. Med smalare plankor så slår det sig inte lika mycket. Jag har byggt i furu.

Användarvisningsbild

Bax  
#899177Kapa stocken någon decimeter längre än det färdiga bordet.
Såga den i skivor. Vill du ha den färdiga skivan 30-40mm bör du nog såga minst 50mm tjockt.
Stapla skivorna såsom den var som stock, fast med ströläkt (typ 1"x1") emellan, 4-5st på stockens längd.
Dra åt runt med spännband där ströläkten ligger. Spänn efter vartefter det torkar.
Du kan med fördel måla skivornas ändar med någon täckande färg för att minska risken för ändsprickor. (Även om sprickor kan ha sin charm)
Låt torka, i skugga, men där det finns luftcirkulation, hur länge vet jag inte men det är ett antal år vi snackar om. Sista året kan du gärna lägga skivorna i rumstemperatur.
Jag brukar kolla på "backstrom woodwork" på Tuben, han har en hel del intressant om såna skivor.

Användarvisningsbild

JaDanielsson  
#899237Många bra tips här! Bra idé med spännbanden, jag hade tänkt lägga på några tyngre säckar med sand eller dylikt, men spännband känns mer lättarbetat!

Vad tror vi om att lägga dem i en maskinhall alternativt kallgarage? Har svårt att se att jag skulle kunna få in dem i något utrymme med rumstemperatur.

Tanken just nu är att ha bordet i ett uterum, så det gör inget om bordet har lite skavanker i bordskivan etc.

TS
Användarvisningsbild

Bax  
#899248Det viktiga är att luften cirkulerar..

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).