Öppna kategorin

Fågeldirektivet

3 inlägg 774 visningar 1 följer Svara, dela mm...  

Fågeldirektivet

Sommar  
#896478Ett steg i rätt riktning för rättssäkerheten i skogsbruk i Sverige:
https://www.tn.se/hallbarhet/45037/tn-a ... irektivet/

Jag håller inte med Fredrik och Torbjörn om att översättningen i svenska lagtexten saknar betydelse. Stor skillnad på att förbjuda avverkning när "störningar inte saknar betydelse" (kan vara att allt har betydelse) och den översättning som EU utgår från att avverkning ej får ske när "störning är av väsentlig betydelse".

Med tanke på att en tretåig hackspett sägs behöva 100-200 hektar för att trivas kan det för en familjeskogsbrukare innebär en katastrof är det inte värdigt i en rättsstat att konfiskera skogen på det sätt som sker i dagsläget.

Jag tror inte ens att det är väldigt få skogsägare som skulle kunna råka ut för detta om de går ut och tittar efter spår efter t ex tretåiga hackspettar.

TS

Re: Fågeldirektivet

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#896479Mer märkligt att det kunde bli fel från början. Knappt gymnasienivå på den översättningsövningen. Går det till så jämt när EU direktiv översätts?

Re: Fågeldirektivet

Sommar  
#896488Kanske. Men tänker samtidigt att om lagen rörde sig om techindustrin eller liknande så skulle översättaren bli uppmärksammad, tagen i örat och vara tvungen att ändra översättningen på fem röda.

TS
 Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).