Öppna kategorin

Stort röjningsprojekt inlett i norr

12 inlägg 1688 visningar 5 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

Stort röjningsprojekt inlett i norr

Elis76  
#892662Trafikverket har på anmodan av försvaret inlett uppröjningen av järnvägen mellan Arvidsjaur och Jörn.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/jarnvag-till-arvidsjaur-rojs-upp-viktig-for-totalforsvaret

@hfab
@svampbob

Känner Ni igen maskinföraren i reportaget?

TS
Användarvisningsbild

Re: Stort röjningsprojekt inlett i norr

svampbob  
Elis76 skrev:Trafikverket har på anmodan av försvaret inlett uppröjningen av järnvägen mellan Arvidsjaur och Jörn.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/jarnvag-till-arvidsjaur-rojs-upp-viktig-for-totalforsvaret

@hfab
@svampbob

Känner Ni igen maskinföraren i reportaget?

Wingerli är en kollega som jag känner väldigt väl.

hfab  
#892678Ingen jag känner igen

Användarvisningsbild

Lappskog  
#892681Det vore intressant om den tidigare nordligare sträckningen av Haparandabanan också rustades upp och startades igen.

Användarvisningsbild

Elis76  
#892682Frågan är om rälsen finns kvar på sträckan Morjärv - Karungi - Haparanda. 🤔

Sträckan Karungi - Övertorneå revs 1992.

TS
Användarvisningsbild

HannuRöj  
#892684Det tillhör i ganska stor Nato insatsning, vilket även förändring spårvidden i några sträckor i finska sidan planeras.
Sträckan Haparanda - Brahestad (Raahe) stålfabrik är även ekonomiskt motiverad.
Raideleveyden muutos on senteissä pieni, mutta rahassa valtava hanke – tältä se näyttää | Lappi | Yle https://share.google/AgBzWbjRlvmrj11yh

Undrar varför röjas det manuelt.. 🫣

Användarvisningsbild

Lappskog  
Elis76 skrev:Frågan är om rälsen finns kvar på sträckan Morjärv - Karungi - Haparanda. 🤔

Sträckan Karungi - Övertorneå revs 1992.

Det finns längs delar i alla fall, vet att räls finns i Kärrbäck och därifrån är det inte långt till Karungi. Hur det är söderut till Haparanda vet jag inte.

Användarvisningsbild

Rättselarn  
#892717Gamla Haparandabanan är byggd på rustbädd över rätt djupa myrar mellan Kärrbäck och Tossa. Troligen tål den gamla järnvägen inte så tunga laster.

Användarvisningsbild

Elis76  
Rättselarn skrev:Gamla Haparandabanan är byggd på rustbädd över rätt djupa myrar mellan Kärrbäck och Tossa. Troligen tål den gamla järnvägen inte så tunga laster.

@Rättselarn

Intressant, hur vet du det?

😀

TS
Användarvisningsbild

Rättselarn  
#892725Jag gjorde lumpen på Ing3 som plutonsbefäl. Vi hade en övning i Tossa som gick ut på att hejda fienden genom att utnyttja myrmarkerna. Då fick vi en genomgång om rustbäddar och att det till och med gick att bygga järnväg på en sådan.
Det fanns även en historia om att det ligger ett ånglok med vagn som bank fyllning. När man byggde så backade man ut lok med vagn med byggmaterial. Söndagar var lediga så på lördag lämnade man byggtåget kvar. På måndag när man började igen fanns inget kvar. Med den tidens teknik var det bara att fylla på och bygga över. Har inte belägg för att det är sant, men om det är en skröna så är den rätt kul.

alias  
Rättselarn skrev:Jag gjorde lumpen på Ing3 som plutonsbefäl. Vi hade en övning i Tossa som gick ut på att hejda fienden genom att utnyttja myrmarkerna. Då fick vi en genomgång om rustbäddar och att det till och med gick att bygga järnväg på en sådan.
Det fanns även en historia om att det ligger ett ånglok med vagn som bank fyllning. När man byggde så backade man ut lok med vagn med byggmaterial. Söndagar var lediga så på lördag lämnade man byggtåget kvar. På måndag när man började igen fanns inget kvar. Med den tidens teknik var det bara att fylla på och bygga över. Har inte belägg för att det är sant, men om det är en skröna så är den rätt kul.

Lite på samma tema så har jag hört att Volvos dumperfabrik i Braås slutade köra leveransklara dumprar på smalspåret till Växjö efter att en dumper vält av i en ytterkurva och landat i en myr. Det framgick dock inte om dumpern bärgades.

MVH
Alias

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#892748Delar av stambanenätet i södra Sverige ligger på rustbädd från 1800-talet så det kan funka bra. Stambanan jobbar dock inte med laster som Malmbanan men det är troligen inte kravet på de banor som försvaret vill använda heller.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).