Öppna kategorin

Konsumentverket vill stoppa telefonförsäljning

14 inlägg 1802 visningar 6 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

Konsumentverket vill stoppa telefonförsäljning

Fredrik Reuter  
#892167Konsumentverket har idag lämnat en rapport till regeringen där man föreslår ett totalförbud mot telefonförsäljning. Myndigheten beskriver metoden som både oönskad, olämplig och djupt problematisk. Trots tidigare försök med Nix-register och krav på skriftliga bekräftelser fortsätter problemen och telefonförsäljning toppar fortfarande listan över konsumentklagomål.

Enligt rapporten vill i princip ingen konsument bli uppringd av säljare (mig inkluderad). Åtta av tio undviker samtalen på olika sätt och sex av tio svarar inte längre på okända nummer. Detta har blivit ett samhällsproblem eftersom människor också missar viktiga samtal från sjukvården och polisen. Mest utsatta är äldre, personer med funktionsnedsättningar och de med utländsk bakgrund, som ofta fastnar i avtal de inte ens uppfattat att de ingått.

Konsumentverket menar att telefonförsäljning i sin grund är uppbyggd på ett sätt som sätter konsumenten i underläge – man blir överrumplad av en påstridig säljare, utan möjlighet att i lugn och ro jämföra eller fundera. Därför föreslås antingen ett generellt förbud eller ett nytt system där endast de som uttryckligen tackat ja i förväg kan bli uppringda.

Frågan är nu om det är rätt väg att gå. Är telefonförsäljning en metod som helt borde försvinna, eller finns det skäl att behålla den i någon form? Vad tycker du?

Här finns hela rapporten att ladda ner för den som vill läsa: https://publikationer.konsumentverket.s ... orsaljning

TS

Re: Konsumentverket vill stoppa telefonförsäljning

tallen100  
#892169Det vore på tiden i så fall.
Bedrövligt att dom får hålla på och idiotringa i tid och otid, trots att man lägger på i örat på dom eller aldrig svarar så fortsätter dom. 🤬

Alvarsson  
#892170Nu är vi eniga tallen!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#892187Vi med eget företag lär väl fortsatt bli uppringda...

Elmhult  
#892215Dom jävlarna är som flugor. Slutar aldrig ringa. Tror Tre har ringt mig var tredje dag nu på sistone om att jag ska binda mitt abonnemang. Fast man säger nej slutar dom inte.

Sen allt annat skit som postkodlotteriet, solceller, investeringsbedrägerier etc.

Bort med skiten!

Tralsmo  
#892216De är nog mer än tie år sen ja slutade å svara på okända nummer på telefonen.

Anar man ett viktigt samtal så går de ju å kolla på hitta (om man hinner å inte glömmer).

Nån gång har man ju svarat fel men då får man va ohyfsade å avpollettera ögonaböj.

Som tur så har ja "nästan alla" aktuella nummer programmerade i fånen.

Sen står de ju oftast ochså spam i fånen när otygen ringer.

Användarvisningsbild

rokon  
#892218Ett bra sätt att slippa oönskade samtal är att ha hemligt telefonnummer, och det har jag på så vis att nummret visas ändå för dem jag ringer,, så de jag vill ringa och som jag känner eller har kontakt med ser att jag ringt.
Dessutom svarar jag endast med hallå, jag uppger inte mitt namn till obehöriga.
De ända som ringer mig är vänner eller affärskontakter samt hälsocentral mm befogade samtal, jag svarar hallå.
En del utländska samtal ibland, men de ringer endast 2 signaler i hopp om att jag skall ringa upp dem som har dyra kostnader för dem som ringer upp, vilket jag aldrig gör. Har haft så här i åtminstone 20 år, funkar jättebra. Endast som exempel min egen mobiloperatörs säljare ringer ibland, de har de rätt till då jag redan är kund till dem. Jag lämnar även ut mitt nummer till vänner och skattemyndigheten.
Jag rekommenderar alla att göra så här som ser fördelar med hemligt mobilnr. Jag har tex aldrig behövt byta nummer.
Jag är alltså numera en äldre person som tänkt till i god tid och är således ej lättlurad, lurendrejare vill ju ha namn mm av den som skall luras.

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#892242Min dotter jobbar inom sjukvården.
Stora problem med att få tag i folk då ingen numera svarar på okända nummer.
Detta tack vare telefonsäljare.

Användarvisningsbild

Guzzi  
#892243Ja. Ja. Ja. Bästa jag hört på länge.

boksson  
#892254Kommer det här att gälla telefonförsäljning till företag oxå?

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#892275Bra fråga om det gäller företagare. Någon som vet?

TS

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#892284Antagligen inte eftersom det är Konsumentverket som driver frågan. Märk stt det är bars förslag / diskussionsunderlag så här långt.

Tjingen  
#892316Förslaget gäller även för företag. Som företagare kan man inte strunta i att svara på okända nummer som privatpersoner gör

valter53  
#892441Jag tycker inte att det är ett stort problem med telefonsäljare. Inte många som ringer till mig.
Senast var det Telia som erbjöd ett bättre pris på bredband. Nappade på det då jag halverade kostnaden. Hade nog inte kommit mig för om don inte ringt.
Ett större problem är all e-post från företag där man köpt en liten sak man behöver, men inte tänker köpa något mer. Ja, jag vet att man kan blockera avsändarna.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).