Öppna kategorin

Metsä drar ner produktionen

3 inlägg 1632 visningar 2 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Metsä drar ner produktionen

Elis76  
#876922@HannuRöj

Ryktet säger att Metsä dragit ner produktionen vid sågverken i Villmanstrand, Renko och Vilppula samt kommer att stänga kartongbruket i Tako.

Är det något Du känner till?

TS

Re: Metsä drar ner produktionen

Sandström87  
#876949Att tako-fabriken ska läggas ner är inte bara ett rykte. De står på papperochmassa.se

Användarvisningsbild

Re: Metsä drar ner produktionen

HannuRöj  
Elis76 skrev:@HannuRöj

Ryktet säger att Metsä dragit ner produktionen vid sågverken i Villmanstrand, Renko och Vilppula samt kommer att stänga kartongbruket i Tako.

Är det något Du känner till?

😀 Metsä har inte meddelat något exakta om detta, men anstälda har varslat om tillfälliga stop. Så ingen rök utan eld.
En sak som jag tycker kan tolkas mellan råderna. Storsågvärket Raumo här i kusten tillhör inte listan så marknadsläget har inte förändrad allt för dramatisk, snarare har den aningen nedsatta riktningen fortsatt.

Kartongbruket Tako är ett historia i sig.
Minskat efterfåga och höga kostnader har nämnd som orsak till slutliga stängningen, men det finns nog en minst lika stor motiv till.
Bruket befinner vid forset i centrala Tammerfors och har gamla och värdefulla tegelbygnader. Undrar om stängningen inte föreställs för att bygga fabriken om som elitbostäder. Absolut mest värdefulla lokationer för ändamålet i hela landet.
På videon syns detta väldigt bra.
https://yle.fi/a/74-20148638

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Nordfarm
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).