Öppna kategorin

Vilken sorts lärk kan detta vara?

5 inlägg 659 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vilken sorts lärk kan detta vara?

Jajgert  
#858555 Undrar om någon har någon aning vad det skulle kunna vara för sorts lärk?
Växer i Sydnärke. Säkert 100 år?

TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Vilken sorts lärk kan detta vara?

Älgfoderodlare  
Jajgert skrev:Undrar om någon har någon aning vad det skulle kunna vara för sorts lärk?
Växer i Sydnärke. Säkert 100 år?

Är den upp emot 100 år, så bör det nog vara Sibirisk / Rysk Lärk. Hybridlärken var nog inte "framodlad" då. Det finns ju ett antal mycket stora o grova Lärkar i Boulongerskogen i Gävle, som förmodligen härrör från en tid då man ansåg dem som lite exotiska o planterade dom lite var stans för att "pryda" sitt "hemman / stadsbild" ! Förutom i Boulongerskogen, så finns det en hel del självsådda Lärkar runt om i Gävle. Kör man E4'an norrut, så strax innan Gävle bro på hö. sida. Så finns det några stora Lärkar som jag tog plantor ifrån på 90 - talet för att söka få att växa i Härjedalen. Gick inte så bra !

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#858559 Jag skulle nog snarare gissa på Europeisk lärk om det är i södra Sverige?

Användarvisningsbild

Bax  
#858560 Jag ser lärk på 700m höjd uppe vid stugan, både planterad och självsådd. Vet ej sort dock.
/OT

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
Torbjörn Johnsen skrev:Jag skulle nog snarare gissa på Europeisk lärk om det är i södra Sverige?

Det mest avgörande för vilken art, kan nog vara tiden. De första Europeiska Lärkarna lär ha kommit till Sydsverige i slutet av 1700 - talet, o då planterats som prydnadsträd. Sedan kom en långsam utbredning norrut som gör att den idag finns upp till södra Norrland. Men ska en Lärk ha etablerat sig o blivit ca. 100 år i mellan Sverige, så med tanke på hur vi handlade o for med varor, så ligger nog Rysk Lärk närmare till hands. Den lär ju även ha växt vilt i områden kring Helgas för ca. 6 - 7 000 år sedan, då det var klart varmare än nu. O det tål inte den Europeiska lärken. Så allt eftersom klimatet vart varmare, så gick utbredningen långsammare för den Europeiska lärken att vandra norrut, än vad man kan anta att "införda" Sibiriska artfränder gjorde från området ifråga o norrut. Men det är bara en "killgissning" !

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).