Öppna kategorin

Fantastiska saker med att vara skogsägare

3 inlägg 955 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fantastiska saker med att vara skogsägare

Badger  
#858418 Idag var jag ute och högg lite ved / gallrade björk. Det småregnade kallt och svetten blötte ned huggarkläderna inifrån. När jag gick ut från skogen och vände mig och kom den där känslan man får av ett gott pass fysiskt arbete i skogen. Den överdrivna stoltheten av hur ljust och vackert man gjort det i skogen och dessutom fått med sig några kubik med ved till nästa vinter. Känslan förbyts som bekant ganska omgående i att man fryser som en hund. När man kommer hem kommer nästa fantastiska upplevelse. Känslan av att krypa ner i ett varmt bad efter skogsarbete känns som ren lyx. Det finns så mycket fint man får uppleva som skogsägare.

TS
Elmia

Re: Fantastiska saker med att vara skogsägare

WarPeter  
#859267 Jag kan bara hålla med, en dag i skogen gör gott för både kropp och själ. Jag säger som Björn Ferry - efter en dag i skogen äter du ordentligt, skiter ordentligt och har inga problem med att somna, har du tänkt på skogsbad, köp dig en röjsåg och en skogsfastighet så skall du se att det löser sig.

En extra bonus det sista är att barnen faktiskt börjat visa intresse. Dottern som är 16 år överraskade med att hänga med och köra röjsåg i 4 timmar förra helgen. Så kul att kunna diskutera lite vad man gör och varför. Dessutom inger det ju visst hopp om att de vill ta över som nästa generation i raden.

Användarvisningsbild

Re: Fantastiska saker med att vara skogsägare

Badger  
#859272 Att få dem engagerade brukar enligt många hänga ihop med att låta dem vara med och bestämma lite. I röjning får de ta lite beslut om vilka stammar som ska sparas eller inte så det kan vara rätt väg in.

TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Farma LF8 Tour
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).