sön 04 aug 2024, 21:37#851748
Skogsnormen som används för värdering av intrång av ledningar är närmast helt baserad på skogens avkastningsvärde och tar inte hänsyn till andra faktorer. Genom att expropriationspåslaget med 25 % så blir det ändå relativt hyfsad, men aldrig en bra affär.
De flesta ledningsdragande bolag verkar undvika Lantmäteriet och ledningsrätt utan vill lösa det mesta genom frivilliga avtal. Ett avtal ska man inte godta utan att ha funderat hur det påverkar min egen skogsfastighet.
För egen del har jag de senaste 10 åren blivit "utsatt" vid 6 tillfällen då man velat flytta eller bredda kraftledningar på min fastighet. Av dessa är det bara två som varit korrekta och har fått påskrift direkt. Vid ett par tillfällen har det uppenbarligen varit amatörer som skött värderingen och inte förstått sig på varken skog eller hur skogsnormen fungerar.
Det som däremot har varit mest allvarligt är vid två tillfällen när man velat flytta kraftledning till ett nytt läge. Vid det första tillfället innebar flytten att ledningen skulle flyttas från ett ur skogsbrukssynpunkt bra läge till att dela mitt rektangulära skifte i två tårtbitar. Maximalt olämpligt. Grannarna hade skrivit på, men jag sa att de kunde glömma det eller så pröva att ansöka om ledningsrätt. Resultatet blev att ledningen blev kvar i sitt ursprungliga läge, men att ledningsgatan breddades.
Nyligen ville man flytta ut en ledning från skogen till att följa den allmänna vägen. Det är en liten allmän väg där det är tillåtet att stå med timmerbil på vägen och lasta. Jag sa att det går bra att flytta ut ledningen om ni lägger en trumma och gör en överfart. Om jag förlorar möjligheten att lasta virke direkt mot väg så får jag en rätt stor kostnad när jag ska avverka. Att enbart ta emot en ersättning för förlorad skogsmark blir då en direkt förlust. I Expropriationslagen så talas det om företagsskada.
Slutet blev att ledningen blev kvar i sitt nuvarande läge hos mig och grannen, men att den längre bort flyttas ut till vägen.
Ledningsbolagen ser alltid affärsmässigt på situationen när de kommer med sina avtalsförslag och därför bör man som skogsägare också göra på samma sätt.