mån 17 jun 2024, 06:19#847234Delar gärsgård med grannen och vi håller undan gräs så det ska stå så torrt som möjligt under varma årstiden. Störarna är ju den svaga punkten för röta.
Jag brukar köra Husqvarnan (båda sidor/ goda grannar) och grannen saltar då och då. Resultatet är ju att det är rent i princip hela tiden.
Salt brukar jag själv strö på stensättningar/grus men inte annars.
Hur är det med salt på trä och gärsgårn är ju av gran förstås? Röjsnöre är ju inte någon vänlig smekning det heller.
Egentligen tror jag att salt kan vara bra för att ”konservera” trä men träkemi kan jag inte.
Just denna gärsgård sattes av tätvuxen gran, men andra har jag varit med och ”kolat” och sen har jag hört talas om men aldrig sett att vissa låtit störarna få tjära. Gamla problem har ju många hjälper liksom.
Öppna kategorin
Salt och trä
mån 17 jun 2024, 15:26#847306Under segelfartygens tid när ett nytt fartyg skulle tas i bruk så ville man helst gå till Medelhavet för att lasta salt på första resan (gjordes bland annat av en ana till mig av Holländskt blod vid mitten av 1700 talet med hemmahamn i Norrköping) vilket gjorde skrovet mer tåligt mot röta.
Jag har själv som båtbyggare vid reparationer
sett trålare skadas av att vistas allt för länge i sötvatten, dessa observationer gäller främst ek, och norrlandskustens fiskares vana att låta trålare ha vinterhamn vid älvars utflöde på grund av mindre isbildning. Eken har märgstrålar som är små kanaler i trädet som går i riktning från märgen och ut i ytveden. Där kan såväl skyddande salt tränga in eller om det är oskyddat rötangrepp få fäste.
Jag har själv som båtbyggare vid reparationer
sett trålare skadas av att vistas allt för länge i sötvatten, dessa observationer gäller främst ek, och norrlandskustens fiskares vana att låta trålare ha vinterhamn vid älvars utflöde på grund av mindre isbildning. Eken har märgstrålar som är små kanaler i trädet som går i riktning från märgen och ut i ytveden. Där kan såväl skyddande salt tränga in eller om det är oskyddat rötangrepp få fäste.
Zetor 4340, Ferguson TEA 20 och MB Trac 680
tis 18 jun 2024, 19:38#847492Kom på en gammal sak. Härbren där man saltade ner köttet före torkning (i laggkärl. Venjans specialhantverk) fick sina plankgolv ”behandlade” av läckande saltlake o köttsaft. Det syns på sådana härbren hur saltutfällningar kommer ut. Trät har i alla fall inte blivit murket/förstört. Större gårdar hade ofta dubbel uppsättning härbren. Ett för säd och torkat tunnbröd mm. Ett andra för köttet för saltning och torkning mm.
TS

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).