Öppna kategorin

Skall sätta Huntonit i ett tak

13 inlägg 1598 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skall sätta Huntonit i ett tak

Amatörhuggare 62  
#844639 Hej Skogsforum
Jag har ett matematiskt problem, är ju egentligen inte om skog .
Men listen är ju av Gran, och Huntoniten av pressad sågspån.
Så lite skog är det ju. Och jag har fått mossa i skallen. 😉
Nu till problemet, taket och skivorna slår inte jämt upp.
Jag har fått det till att 12,39 skivor skall det gå åt. Och varje skiva är 280 mm bred.( täcker)
Å jag slår på miniräknarn men får inte till det. Man vill ju ha lika bred skiva, i början
som i slutet.
Ni får skratta åt mig om ni vill, men jag har kört fast liksom. 😉



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Skall sätta Huntonit i ett tak

halvproffs  
#844646 Är det inte enklast att mäta 28cm hela vägen i rummet och sen halvera sista måttet som är kvar.

Användarvisningsbild

Re: Skall sätta Huntonit i ett tak

MrOlsson  
#844653 12.39x280 = 3469.2mm bredd på taket

12 rader hela skivor

0.39 x 280 = 109.2mm

109.2mm / 2 = 54.6mm

Så en rad 54.6mm i början och slutet.

Avatar Fallback

Re: Skall sätta Huntonit i ett tak

alias  
#844655
Amatörhuggare 62 skrev:Hej Skogsforum
Jag har ett matematiskt problem, är ju egentligen inte om skog .
Men listen är ju av Gran, och Huntoniten av pressad sågspån.
Så lite skog är det ju. Och jag har fått mossa i skallen. 😉
Nu till problemet, taket och skivorna slår inte jämt upp.
Jag har fått det till att 12,39 skivor skall det gå åt. Och varje skiva är 280 mm bred.( täcker)
Å jag slår på miniräknarn men får inte till det. Man vill ju ha lika bred skiva, i början
som i slutet.
Ni får skratta åt mig om ni vill, men jag har kört fast liksom. 😉


Om jag tolkar dig rätt så är taket ca 3469 mm (280×12,39 = 3469,2) brett och du vill montera skivorna symmetriskt och därmed fördela de 0,39×280 mm jämnt => 109,2 mm / 2 = 54,6 mm.

Bara mina fem ören...

Edit: Såg att MrOlsson redan svarat medan jag skrev detta inlägg. Det positiva är att vi kommit fram till samma svar.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Skall sätta Huntonit i ett tak

uppland2  
#844657 Som halvproffs skriver låter bra, sedan vill du förmodligen balansera skarvarna även i längsled för att få ett estetiskt tilltalande montage. T.ex. kan man vilja ha en hel platta centrerad runt lamputtag i mitten av rummet.

Avatar Fallback

Re: Skall sätta Huntonit i ett tak

Amatörhuggare 62  
#844666 Tack allihop ,ni är toppen. 👍💯💐
Skogsforum är toppen,när man har problem
Mvh Amatörhuggarn

   TS
Avatar Fallback

Re: Skall sätta Huntonit i ett tak

Blondin 750  
#844695 Rent estetiskt brukar man undvika bitar som är smalare än halva plattan/brädan, kolla vilket proffskaklat badrum som helst.
Om vi utgår ifrån att takets bredd är 3469,2mm så hade jag börjat med att klyva till en bit som är 194,6mm, fortsatt med 11 skift 280mm och sedan avslutat med en 194,6mm.

Användarvisningsbild

Re: Skall sätta Huntonit i ett tak

halvproffs  
#844700 Hur gör du om om det bara är 12cm kvar? Tar du 12 cm på ena sidan?

Avatar Fallback

Re: Skall sätta Huntonit i ett tak

Brorsan  
#844706 Att räkna mm blir ju rätt i teorin men jag har aldrig hållit på i ett hus som har samma mått i båda ändar.
Ligger jag inom en cm är jag riktigt nöjd.
Sätter jag 12 skivor och råkar få 1 mm springa på samtliga på ena sidan är jag över en cm fel i slutet.

Spikar jag spåntat gäller det att mäta vartefter så jag ligger rätt vid sista så den är jämnbred.

Avatar Fallback

Re: Skall sätta Huntonit i ett tak

Blondin 750  
#844718 Givetvis så är ju parallella mm-mått i ett gammalt hus en väldigt naiv förhoppning, jag använde det bara för att måtten redan florerat i tråden. I skarpt läge hade jag mätt taket i båda ändar, troligtvis konstaterat att det skilde lite i bredd och medlat bort detta vid anpassningen av den första biten.
@halvproffs Nu gäller det att hålla tung i rätt mun…🙂 Om måttet på sista passbiten som blir kvar beräknas bli mindre än halva bredden på plattan så adderas ett skift till (13 istället för 12) och differensen mellan takets bredd och bredden på 13 skift (13x280) delas på 2 och fördelas på första och sista passbiten.
Om jag har tänkt, och skrivit rätt, så blir aldrig någon passbit mindre än 50% av ursprungsbreden. 😬
I ett tak är nog detta överkurs men en kaklad vägg med en smal remsa som passbit på ena sidan…., det ser förskräckligt ut, i alla fall om man är lagd åt det hållet att man uppskattar att det är harmoni när det är lite symmetriskt. 🙂

Avatar Fallback

Re: Skall sätta Huntonit i ett tak

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#844720 Det är därför Gud uppfann den breda hålkälslisten!

I taket har jag satt gipsplank med centrerade skivor, så det är kapat på bägge sidorna. Mycket mätande. Bokparkett(plank) började jag med en hel planka, men kollade så det inte blev orimligt lite kvar på den andra sidan först. Både tak och golv sköt jag nästa rad halva längden av föregående rad.

1716310391_1000003467.jpg


Inte jättebreda kantbitar men så fick det bli.

Så nu när golvet är 206 * 458 cm i hall så skall jag lägga iD Click Ultimate 55 Vintage Zinc BLACK (puh) från Tarkett. Jag kollar hur stora plattorna är (64 x 32 cm). 206/32 = 6,44, så jag behöver sju rader. Skarvarna syns nästan inte, så börjar med en hel och avslutar med en halv bredd. På längden behövs 458/64 = 7,16 plattor. Avrundar uppåt till 7,5, så jag behöver 51,5 plattor, vilket blir 8 paket 'a 7 plattor.

Så räknar jag. Sen säger Tarkett att man skall ha minst 30cm överlapp mellan raderna och minst 30cm ändbitar., Jag får inte det att gå ihop med 64cm långa plattor och längden på mitt rum...
Senast redigerad av Mangan tis 21 maj 2024, 18:53, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Skall sätta Huntonit i ett tak

Brorsan  
#844721
Blondin 750 skrev:Givetvis så är ju parallella mm-mått i ett gammalt hus en väldigt naiv förhoppning, jag använde det bara för att måtten redan florerat i tråden. I skarpt läge hade jag mätt taket i båda ändar, troligtvis konstaterat att det skilde lite i bredd och medlat bort detta vid anpassningen av den första biten.
@halvproffs Nu gäller det att hålla tung i rätt mun…🙂 Om måttet på sista passbiten som blir kvar beräknas bli mindre än halva bredden på plattan så adderas ett skift till (13 istället för 12) och differensen mellan takets bredd och bredden på 13 skift (13x280) delas på 2 och fördelas på första och sista passbiten.
Om jag har tänkt, och skrivit rätt, så blir aldrig någon passbit mindre än 50% av ursprungsbreden. 😬
I ett tak är nog detta överkurs men en kaklad vägg med en smal remsa som passbit på ena sidan…., det ser förskräckligt ut, i alla fall om man är lagd åt det hållet att man uppskattar att det är harmoni när det är lite symmetriskt. 🙂


Håller med i allt.

Avatar Fallback

Re: Skall sätta Huntonit i ett tak

Amatörhuggare 62  
#844743 Tack tack
👍💯 nu har jag, att studera å mäta och räkna. Och som det skrivs, om mått i gamla hus. Så är det 3 cm skillnad, så det får man dela, och ta lite på varje sida. Och gömma med taklisten. Sen ska det vara 8 mm spel mot väggen, så det kan flexa. Å då blir det 16 mm att också tänka på
Mvh Amatörhuggarn

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).