Öppna kategorin

Trädfällning 50 granar på privat tomt

31 inlägg 8370 visningar 6 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

Trädfällning 50 granar på privat tomt

Jele  
#843835Hej,
Jag har en fråga gällande trädfällning som privatperson.
Vi har ett torp i Västmanland i ett område som är angripet av granbarkborre. Skogen närmast oss har därför gallrats rätt kraftigt, och våra träd som står på vår tomt är också angripna och behöver därmed fällas inom de närmsta åren. Alla är inte angripna men jag antar att det är lika bra att ta ner samtliga som ligger i riskzonen, när vi ändå håller på.

Det handlar om ca 50 stora granar bakom huset som behöver fällas ut mot en åker som vi inte äger. Den ligger dock i träda och vi kan därmed antagligen prata med markägaren för att förhoppningsvis få tillstånd att fälla dessa träd utåt från vår egna gård.

Vad kan vi förvänta oss att det kostar oss att fälla dessa träd, med eller utan bortforsling? Mellan tumme och pekfinger.
Jag ska givetvis höra mig för i bygden och be om uppskattning/offert så småningom, men det kanske finns en generell uppfattning om vad som kan vara rimligt?

Det känns ju lite övermäktigt att ta hand om själva, särskilt med tanke på att vi inte bor där permanent och därmed har lite begränsat med tid att själva lägga på det arbetet. Har ni tips på vem man ska vända sig till på ett mer generellt plan, dvs. hur tar man mest effektivt och ekonomiskt ner och hade om 50 större granar? Är det manuellt arbete med såg eller vill man ha dit en skogsmaskin (om det finns någon inom rimligt avstånd) som gör grovjobbet? Jag vet inte ens om en skogsmaskin ställer till för mycket oreda på åkermarken som vi behöver låna i så fall, eller om det går att avverka så nära bebyggelse? Som ni hör så har jag ingen bra koll på vad jag ska fråga efter till att börja med. Och jag antar att man inte som total nybörjare tar en motorsågskurs AB och ger sig på dessa själva, även om man skulle vara intresserad av att lägga tid och pengar på att utbilda sig ordentligt? :) Jag hade någon fundering på det initialt men jag misstänker att det är ett för svårt projekt att ge sig på själv utan erfarenhet, trots utbildning eller förberedelser?

Lägger med en bild och översikt för referens.

Tack på förhand.
Hälsningar,
Jele

TS
Användarvisningsbild

Re: Trädfällning 50 granar på privat tomt

halvproffs  
#843862Hör med någon skogsbonde om han tar ned dem mot en mindre summa och får behålla virket.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#843864Lägg ut annons lokalt om att de bortskänkes på rot. Nu kommer tråden att dränkas av olyckskorpar om alla juridiska spetsfundigheter som kan uppstå.

tallen100  
Skogsola skrev:Lägg ut annons lokalt om att de bortskänkes på rot. Nu kommer tråden att dränkas av olyckskorpar om alla juridiska spetsfundigheter som kan uppstå.

🤣 ja nu är kvällens läsning räddad 🤣

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#843875Det jobbiga är att ta bort riset. Kan ni tänka er att göra det kanske ni kan komma mycket billigt undan.

jannee  
#843888TS skriver att skog runt omkring gallrats, men efter vad flygbilderna visar är det mest bara åkrar.
Låt träden stå kvar, dör de så dör de, om inte annars har ni fortfarandet bra vindskydd.
Om de nu dör blir det inte mycket kvar av dem.
Man har sett granbarkborreträd, först ramlar barren efter något/några år börjar grenarna undan för undan att ramla ned och kanske skräpa något men ändå bara lite. Hux flux står stammen där bar = bra hotell för olika insekter.
Visst inom en tio årsperiod faller oftast även granbarkborreangripna träd, m. a. o. du har god tid på dig att finna någon som vill ta hand om "träden".
Men vill du/ni ha bort träden omgående kan du erbjuda närmaste skoggranne att fälla och få/ta virket.
Riset kan du senare samla ihop och lägga i en stor kuv, elda upp detta efter något/några år.
Kanske verkar vara ett mäktigt jobb, men offrar du någon/några dagar är det snart gjort.
Har du några kompisar så bjud hem dessa och bjud dem på några flak öl så fixar de allt riset på en eftermiddag + att alla får en rolig stund ihop. 👍

Användarvisningsbild

Jele  
#843902Tack för många svar!

Jo, vi ska höra lokalt först vad vi har för alternativ där. Det är mest det som ni säger, frågan om hur mycket vi ska ta på oss själva och hur man mest effektivt blir av med det. Inklusive grenar och ris.

Det låter ju som att det smidigaste vore att höra sig för om det finns en maskin i närheten. För drt är inget problem att huset ligger relativt nära? Jag antar att man har samma eller bättre kontroll över vart det fallet med en maskin jämfört med manuell fällning?

Vi har väl resonerat så som att det börjar bli dags snart, då det är några träd som är barrfria och tappat mycket bark, och det var några år sedan det upptäcktes redan. Vi har redan skjutit på problemet ett bra tag med andra ord. Vi har hört från en lokal bonde att det i t där någon jättepanik. Han nämnde också ett tioårsperspektiv när vi pratade med honom. Det vore ju dock olyckligt om vi sköt på det för länge, så att det börjar rasa åt fel håll vid en storm. Men ändå skönt att höra att vi borde klara oss några år till i värsta fall :) Risken bör väl öka för varje höst och vinter som kommer. Men du menar att den inte är påtaglig ändå efter bara några år?

Ett annat alternativ är väl kanske att göra lite som du säger, se vilka stammar som drabbas värst och dör, och ta de efterhand, några varje år. Det leder ju mig in på frågan om det faktiskt skulle vara möjligt att göra själv, med rätt övning och utbildning? Är det helt åt skogen att ta sig an dessa efter en 2-3 dagars utbildning med praktisk övning (motorsågskort AB), utan annan erfarenhet eller möjlighet till andra träd att öva på? Misstänker det? Annars hade jag ändå kunnat tänka mig att lägga tid och pengar på utbildning och utrustning för att klara det själv. Men bara om jag vet att jag till 99-100% kommer att klara att fälla dom åt rätt håll så att inte 1 av 50 landar på huset ? :) Hur lätt går det fel? För går det fel så blir det ett gäng större arbeten att ordna upp skadorna…

TS
Användarvisningsbild

Jele  
#843904Glömde skriva, skogen jag pratar om som har gallrats ut efter angrepp ligger en bit strax utanför flygfotot. Vi har åker och äng runt om med skog tätt inpå efter det. Detta är i anslutning till brandområdet i Västmanland 2014, som därefter drabbades med angrepp av just granbarkborre.

TS
Användarvisningsbild

Andpers  
Jele skrev:Det leder ju mig in på frågan om det faktiskt skulle vara möjligt att göra själv, med rätt övning och utbildning? Är det helt åt skogen att ta sig an dessa efter en 2-3 dagars utbildning med praktisk övning (motorsågskort AB), utan annan erfarenhet eller möjlighet till andra träd att öva på?

Om man aldrig har kört motorsåg så räcker det inte att bara ta motorsågskörkort för att kunna fälla stora granar på ett säkert sätt, det törs jag påstå. En viktig del av trädfällning sitter i praktisk färdighet och den hinner man inte öva upp genom att fälla en handfull träd under instruktörs överinseende.

Däremot är det en bra idé att ta motorsågskörkort om man avser börja köra motorsåg och för mig var kursen mycket givande. Man lär sig inte bara grundläggande trädfällningsteknik utan även vilka risker som finns.

Du kanske kunde ta motorsågskörkort men få hjälp av någon skogshuggare att lägga omkull några träd. Sedan kvistar du och kapar upp träden. Efter att ha fått lite mer känsla för sågen kanske du själv kan fälla något träd som inte kan ställa till skada på egendomen oavsett hur det faller.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#843923Det ser inte direkt ut som några nybörjarträd det där. Jag såg på laserskanningen att det högsta trädet var 22m, så det är mycket kvist och mycket tungt om du skall släpa in veden på din egen tomt.
Står tätt och kan sitta fast i varandra så man är tvungen att fälla dem närmare huset än man skulle önska. Å andra sidan om du kan fälla de ut mot ängen så är det inte så mycket som kan gå fel.

Kan du fälla dessa efter att ha tagit motorsågskort? Det beror på din egen inställning, skulle jag vilja säga.

Med en maskin är det lätt, du kan nog sälja det som massa/energived så det går ungefär jämt upp. Sen är det "bara" att elda upp riset.

Töre  
#843931Det är jobb för en skördare , så du slipper få ris på åkern ,och att inte träden hamnar i taket på huset . Ta ut en uppköpare ,så tar han hand om virket å riset .Borde väl kunna gå att få en rätt bra peng för det .

hfab  
Jele skrev:Jag antar att man har samma eller bättre kontroll över vart det fallet med en maskin jämfört med manuell fällning?

Nej.

Är det viktigt att träd går åt rätt håll tar jag motorsåg alla dar i veckan.

Om jag hade bott i närheten skulle jag erbjuda mina tjänster.
Utifrån de uppgifter jag har skulle det kosta dig ca 15000 +m
Men då får du dra ris själv.

I mitt område kostar maskinflytt i genomsnitt 15000kr +m sedan tillkommer mellan 2-3 timmar för skördare.

Jag håller med om att det inte är några träd för nybörjare.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#843956En maskinflytt brukar kosta 2 timmar a´ 1200:- eller max 2,5 timme. Skördare drar ikull det på nån timme. Trailerbilen kan iofs stå och vänta under tiden. Ber du honom hugga grotanpassat så får du rejäla rishögar som du kan tutta på när de torkat.

jannee  
#843995Hör med de skogsägare som finns i din närhet.
kan vara så att någon inom de närmaste åren ska göra en gallring eller avverkning, de kan då med fördel hjula bort till dig och även ta dina träd.
Allt som allt behöver det inte kosta många kronor, be du någon köra ut virket kan det t.o.m. gå plus mins noll.
Skogsägare i din närhet kan ge dig namn på virkesinköpare och av någon av dessa kan du få ett handfast råd.

550  
#844008Det är olämpligt att börja fälla i närheten av byggnader som nybörjare. Klart att du kan träna på att kvista om du har hjälp med att fälla. Du behöver minst två motorsågar, för du kommer nypa fast svärdet i grenar som spänner.

Vänta inte för länge, gran står inte så många år när de har dött. Det är svårare att fälla döda träd också, brytmånen blir sprödare.

Vad du kan göra är att bedöma lutningen på alla träd som når huset. Lutar det emot är det betydligt värre och större risk att det går bakåt.
Bra att säkra upp med vinsch, men det tar extra tid så det kostar mer förstås.
Kanske anlita en firma som har försäkring ifall det går fel.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).