Öppna kategorin

Har vi fått annorlunda väder de senaste åren

17 inlägg 2983 visningar 5 följer Svara, dela mm...   

Har vi fått annorlunda väder de senaste åren

Brorsan  
#840621 Jag tycker att vädret, främst vindarna har ändrat sig de senaste åren.
Den huvudsakliga vindriktningen har alltid varit sydvästlig.
De senaste 4 - 5 åren har andra vindriktningar blivit vanligare eller är det bara inbillning?
Sjöbrisen på försommaren har nästan helt upphört, de sista 2- 3 åren har vi nog inte haft mer än 6-7 dagar totalt.
Förra året var det en dag med riktig sjöbris.

Har någon annan lagt märke till några förändringar?

TS
Elmia

Re: Har vi fått annorlunda väder de senaste åren

jannee  
#840623 Blivit vanligt med försommartorka, starka vindar eller stormar är mer förekommande nu än tidigare.
Men framförallt är det inga ordentliga vintrar. nu kan det snöa dag 1, dag 2 kommer det regn och snön smälter bort.
Endast någon enstaka dag-natt är det ordentligt kallt, 10 till 15 grader men sedan är det milt igen.
Sådana vintrar vi hade på 50 - 70 talet förekommer numera närmast i Dalarna.

Användarvisningsbild

Bax  
#840656 Jag tycker att "stabilt" väder är ovanligt numera, ena dan är det soligt, andra regn och tredje kallt. Aldrig en vecka med samma sorts väder.

isteskog  
#840659 Enda skillnaden jag kan märka är att vintrarna i regel är lite kortare och snöfattigare än tidigare. Annars så går det upp och ner som det alltid gjort!

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#840666 Greta T med flera har försökt att förklara det där för oss i flera år. Varför frågar du? Går det inte in?

Användarvisningsbild

Knagge  
#840713 Vårarna är ungefär detsamma som förr med nattfrost även i maj och början på juni.
Somrarna värmemässigt detsamma men de är mycket längre kan vara sommar en bra bit in i oktober.
Höstarna är också oftast varmare iom Somrarnas längd varar ofta fram till advent ibland ända tills jul.
Vintrarna är bara korta kallluftsangrepp sen blir det milt imellan.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
Knagge skrev:Somrarna värmemässigt detsamma men de är mycket längre kan vara sommar en bra bit in i oktober.
Höstarna är också oftast varmare iom Somrarnas längd varar ofta fram till advent ibland ända tills jul.

Det stämmer väl ganska väl in med den data som Copernicus samlar in: https://climate.copernicus.eu/copernicu ... ear-record

Se diagram om temperatur över året en bit ner på den sidan.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#840739 Det är inte den globala snittemperaturen vi märker av här i Sverige, bättre att gå efter lokala mätningar.

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#840741 Copernicus visar lokala temperaturer ganska bra, satelliterna klarar att mäta relativt små områden. Kolla bilden i länken och man ser att Sverige är kallare än normalt. Frågan är bara vad som räknas som normalt? Är det en enda medeltemperatur för Jorden eller distribuerad medeltemperatur för olika områden?

Avslutat-05  
#840798 Ja nog blir det ljumnare ute nå .
Vinden är påtaglig hela tiden under Umeå , vintrarna är rent varma numer i hemlandet Norrbotten .

Mitt i allt så ser det ut som i Afrika här .

Användarvisningsbild

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#841749 Jag har funderat på vårt väder de senaste åren, jag har en känsla av att det kommer en köldperiod senare på vintern än det var förr.

Jag har inga mätningar eller så på detta, bara en känsla...

Användarvisningsbild

Elis76  
#841751 https://www.di.se/nyheter/extrem-hetta-i-asien-farligt-stanna-inne/

jannee  
#841797 Orsaken till att det är så varmt i Thailand är El Niño.
Ibland är den starkare (blir då varmare) ibland inte lika stark.
Vi var där nere i Mars för 14 år sedan ( Koh Lipe) hade en dag 47 grader i skuggan, nu var det bara en dag, övriga dagar var det "bara" runt 35 - 37 grader.
Nätterna var då behagligast, endast 30 grader, och havet var konstant 28 grader.

Användarvisningsbild

Elis76  
#841798 Jag bodde i Japan, Kina, Korea men mestadels i Singapore 1993-1997. Väderleken var mera prediktabel då, den följde invanda mönster.

Resor till Peking undviker jag numera, miljön är för bedrövlig. Många av mina kollegor får astmaanfall när vi åker till Beijing.

När man flyger in till Seoul, ser man den gula/orange bubblan av smog som omger staden långt innan man landar.

Icegrip  
th skrev:Copernicus visar lokala temperaturer ganska bra, satelliterna klarar att mäta relativt små områden. Kolla bilden i länken och man ser att Sverige är kallare än normalt. Frågan är bara vad som räknas som normalt? Är det en enda medeltemperatur för Jorden eller distribuerad medeltemperatur för olika områden?

När det rapporteras om anomalier utgår man oftast från en referensperiod, typ senaste 20-30 åren. Som i fallet för Copernicus ERA 5:

” Surface air temperature anomaly for 2023 relative to the average for the 1991-2020 reference period. Data source: ERA5. Credit: C3S/ECMWF”

Tänk dig att du delar in i jorden i ett rutnät och för varje ruta har du årliga och månadsvisa mätvärden. Så rutorna/pixlarna som ligger i Skandinavien var för år 2023 kallare än vad det genomsnittligt varit för justs dessa rutor/pixlar under perioden 1991-2020.

SMHI har liknande för Sverige, baserat på mätstationernas värden interpolerat. Extra bra här är att de inkluderat två referensperioder.

https://www.smhi.se/data/meteorologi/ac ... emperatur/

Hoppas det var svar på din fråga.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).