Öppna kategorin

Varför kan man inte bli rik på skogsbruk/lantbruk?

36 inlägg 10182 visningar 8 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

Varför kan man inte bli rik på skogsbruk/lantbruk?

winterbunny  
#837954Ofta får man höra att man inte kan bli rik på skogsbruk/lantbruk... varför då?

Man kan ju starta eget inom branscherna?!

Inom skogsbruk kanske man kan starta en skogsfastighetsbyrå eller vad det heter, ett skogsmäklarbolag med andra ord och göra stora pengar? bara ett exempel...

Inom lantbruk kanske man kan starta ett syltföretag... göra dundersylt och sälja det? bara ett exempel...

Precis som med folk som startar en hamburgarkedja eller liknande och bygger upp den så kan man göra samma sak inom dessa branscher... eller?

Kanske har jag missat något?!

TS

Re: Varför kan man inte bli rik på skogsbruk/lantbruk?

jannee  
#837956En arbetsintensiv rörelse med dålig lönsamhet.
Ordspråket : Du lever fattigt men dör rik äger sin riktighet.
Varför:
Man återinvesterar hela tiden, därav äger ordspråket sin rätt.
Du tar oftast inte ut den lön du borde av just den orsaken blir du "rik" på sikt.
M.a.o. värdestegringen är sparad lön som du tar ut den gång du avyttrar din egendom.
"Experter" pratar något om att du endast får en utdelning på någon % av investerat kapital - lönsamheten är m.a.o. inte speciellt något att skryta om.
Fast egendom (jord och skog) är dock oftast en värdesäker investering.

Användarvisningsbild

winterbunny  
jannee skrev:En arbetsintensiv rörelse med dålig lönsamhet.
Ordspråket : Du lever fattigt men dör rik äger sin riktighet.
Varför:
Man återinvesterar hela tiden, därav äger ordspråket sin rätt.
Du tar oftast inte ut den lön du borde av just den orsaken blir du "rik" på sikt.
M.a.o. värdestegringen är sparad lön som du tar ut den gång du avyttrar din egendom.
"Experter" pratar något om att du endast får en utdelning på någon % av investerat kapital - lönsamheten är m.a.o. inte speciellt något att skryta om.
Fast egendom (jord och skog) är dock oftast en värdesäker investering.
Men om man tar mina exempel i trådstarten då? kan man inte göra störe pengar på det viset?

TS

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#837963Men ska du bli mäklare o kränga skogsfastigheter behöver du inte äga en själv
Senast redigerad av gnisten83 sön 24 mar 2024, 11:40, redigerad totalt 1 gång.

jannee  
#837964Allt går utom nyfödda barn.
Har du bara en vettig affärsidé, noga genomtänkt med ALLA dess fördelar men även nackdelar, så finns visst möjligheterna.
En del entreprenörer går det bra för medans det går dåligt eller väldigt dåligt för andra, trots att de är inom samma bransch.
En del nyttjar musklerna medans andra nyttjar huvudet (sin intelligens)
Egentligen går det hela ut på att (ut)nyttja andras färdigheter, den som senare gör det på ett optimalt sätt kan t.o.m. bli riktigt rik.
Det är egentligen bara din egna fantasi som sätter gränserna.
En affärsman köper in och säljer med optimalt påslag, medans en del företagare köper in råvara för att i nästa skede förädla, det viktigaste är att man gör det man är bra på.
Vad är DU bra på ?
Nyttja det i så fall.
Sedan kan man bli rik på mer än ett sätt.
Ekonomisk rikedom är för en del viktigast, medans det psykiska kan vara än viktigare för andra.

jsn  
winterbunny skrev:Men om man tar mina exempel i trådstarten då? kan man inte göra störe pengar på det viset?

Då är man ju plötsligt inte lantbrukare eller skogsbrukare längre.. eller?

Några sådana koncept som jag vet om är ju lantbruk med gårdsförsäljning av kött, glass eller mejeriprodukter.
Skogsbruk och sågverk osv.
Men jag vet tyvärr ingen som tjänar miljoner på det, det är oftast så att de helt enkelt brinner för sina produkter och vinsten de gör är inte hög för det blir för liten skala och de måste ju som regel ha anställda för att sköta förädling och försäljning eftersom de själva har fullt upp med själva gården. Priserna på produkterna blir oftast ganska höga för att täcka alla utgifter vilket gör att bara de som prioriterar närproducerat eller hög kvalitet köper dem.

Säg att du vill köpa en gård, siffror jag hört är att för att starta upp som nötköttsproducent och få det att gå runt behöver man minst 300 kreatur. För att försörja dem med foder behöver du om jag räknat rätt ha åtminstone 100ha jordbruksmark.
Bara gård och djur där är en investering på minst 15 miljoner. 25% är kontantinsats vid gårdsköp så du behöver 3 miljoner på kontot till att börja med för att köpa en gård för 12 miljoner.
Sedan behöver du maskiner, två vettiga men begagnade traktorer för den storleken på gård på 125 resp. 180hk kan man räkna på går loss för omkring 1,5-2 miljoner (exkl moms), vill du ha nya för att slippa riskera kostsamma reparationer de första åren kan du räkna med åtminstone 3-3,5 miljoner för de traktorerna, som du märker är det inga smålån du behöver.
Finansiering på en ny traktor vill finansbolagen lägga på max 7-8år, ränta på 6-8%, och ett grovt överslag bör om jag inte är helt ute och seglar ge en månadskostnad för enbart traktorerns på runt 30 tusen för de begagnade och 50 tusen för de nya..
Till det kommer alla andra maskiner m.m. som behövs...

En bonde jag känner väl som levt mycket ekonomiskt, fick familjegården relativt billigt på 80-talet men köpt ut ett syskon. Han plockade bara ut en normal svenssonlön varje år och lyckades precis bli skuldfri vid pensionen nyligen.
Priset han har fått betala är att kroppen är slut, han har mycket ont och är rejält sliten. Ska man spara på kroppen krävs ännu större investeringar som i sin tur kräver mer kostnad i underhåll vilket kräver större areal och kanske anställda vilket kräver större maskiner osv..

som jannee skriver måste man ha koll på alla parametrar och ha räknat noga på allt!

För att orka med detta oerhörda slit, som få utanför branscherna egentligen kan greppa, krävs det att man verkligen brinner för att hålla på med det, därtill jobbar man konstant i motvind från alla naturtalibaner och miljömuppar som tvingar fram regler som är svåra att efterleva och orsakar höga kostnader, många bönder mår tyvärr psykiskt dåligt och många jordbruk lägger ner.

Som jag skrev i den andra tråden så är det mycket givande att jobba med detta men det kostar galna summor och genererar ganska lite pengar i förhållande till arbetet och investeringarna man lägger ner.

Användarvisningsbild

Humlas  
#838079Finns väl ingen som lever rikt på en stor skogs/lantegendom som inte har endera ärvt den eller förvärvat den med pengar från annan verksamhet?

Användarvisningsbild

Badger  
#838082Det går väl att tjäna rätt grova pengar på skog om man har tillräckligt stora arealer avverkningsredo. Men för många är den största rikedomen friheten att få gå ute i naturen och att slippa stadens ekorrhjul, alla poänglösa timmar i mötesrum, alla konflikter med olika knasbollar och annat som följer med de flesta kontorsarbeten.

Användarvisningsbild

winterbunny  
Badger skrev:Det går väl att tjäna rätt grova pengar på skog om man har tillräckligt stora arealer avverkningsredo. Men för många är den största rikedomen friheten att få gå ute i naturen och att slippa stadens ekorrhjul, alla poänglösa timmar i mötesrum, alla konflikter med olika knasbollar och annat som följer med de flesta kontorsarbeten.
Finns den friheten lantbruket också? eller är det skogsbruket som gäller?

Frihet prioriterar jag högt!

TS

jannee  
#838111Det finns personer som handlar på sig fastighet efter fastighet, en del går det bra för andra inte.
En del har nämligen affärssinne.
Övervägande del är dock de som ärvt eller köpt ut syskon för att de vill äga och sköta sitt fädernearv.
De flesta förvaltat detta bra, utökar eller sköter det optimalt och på sikt ger det ändå en viss typ av rikedom.
Hur som helst, sköter man bara sin skogsfastighet hyfsat bra är det verkligen en värdesäker pengarplacering intet tal om annat.
Övervägande del av skogsägarna räknar dock inte i rena pengar utan det är tjusningen eller tillfredsställelsen som det ger att äga och förvalta egen ägd skog.
Är du ute efter snabba pengar ska du i stället daytrada och ha ett ISK konto.

jsn  
winterbunny skrev:Finns den friheten lantbruket också? eller är det skogsbruket som gäller?

Den friheten finns absolut i lantbruket men det finns givetvis skillnader.

Vad det gäller skogsbruk ska jag kanske inte uttala mig egentligen vi är ju på skogsforum där jag knappt ens är nybörjare och många är heltidsproffs och hur man ska sköta sin skog finns närapå fler åsikter om än det finns skogsägare..
Plantering och röjning ger ju enbart utgifter för stunden men det ger betalt på lång sikt, gallring görs en eller ett par ggr och ger väl lite inkomst, det är väldigt olika när det ska göras så men första gallringen sker kanske när skogen är 30 år.
Slutavverkningen när skogen växt klart ger ju den stora summan men omloppstiden på skogen är i genomsnitt omkring 100år i Sverige.. Inkomsten kommer ju i grova drag vart 30-50år.. Om du skiter i att röja och ligger på sofflocket ett par dagar emellanåt gör det ingenting i det stora hela... Eftersom medianskogsfastigheten enligt siffror från 2022 är ca12ha och medelvärdet 34ha är det givetvis inte många som har det som huvudsysselsättning.
I denna tråden finns det ju en del kul att fundera på! Leva på sin skog, hur mycket behöver man ha?

Har man bara växtodling på ett lantbruk är det rejält intensiva perioder vår och höst, jag vet många som kör långt in på nätterna för att hinna när vädret och förutsättningarna är som mest optimala, inkomsten kommer ju dock i princip två gånger om året, när man skördar och när eu-bidragen kommer, därför har många växtodling som bisyssla och jobbar i huvudsak med annat.

Har man köttdjur har man ett mer kontinuerligt inflöde av pengar men man är mer låst, de ska ju ha mat m.m. dagligen men det går lösa på smarta sätt.

Mjökdjur är ytterligare en nivå till, där kommer mer pengar och ännu mer kontinuerligt men man är ännu mer låst då mjölkkor kräver betydligt mycket mer tillsyn och arbete.

Likheten på dessa är att det är du själv som bestämmer över din egen dag i alla fallen, det är ingen chef som har en åsikt om hur du ska lägga upp arbetet och man får leva nära naturen.
(Får inte djuren mat när de brukar kan du ju dock räkna med att det hörs, först i från ladugården.. och sedan ifrån tidningarna och till slut får man jobba med annat)

Användarvisningsbild

winterbunny  
jsn skrev:
winterbunny skrev:Finns den friheten lantbruket också? eller är det skogsbruket som gäller?

Den friheten finns absolut i lantbruket men det finns givetvis skillnader.

Vad det gäller skogsbruk ska jag kanske inte uttala mig egentligen vi är ju på skogsforum där jag knappt ens är nybörjare och många är heltidsproffs och hur man ska sköta sin skog finns närapå fler åsikter om än det finns skogsägare..
Plantering och röjning ger ju enbart utgifter för stunden men det ger betalt på lång sikt, gallring görs en eller ett par ggr och ger väl lite inkomst, det är väldigt olika när det ska göras så men första gallringen sker kanske när skogen är 30 år.
Slutavverkningen när skogen växt klart ger ju den stora summan men omloppstiden på skogen är i genomsnitt omkring 100år i Sverige.. Inkomsten kommer ju i grova drag vart 30-50år.. Om du skiter i att röja och ligger på sofflocket ett par dagar emellanåt gör det ingenting i det stora hela... Eftersom medianskogsfastigheten enligt siffror från 2022 är ca12ha och medelvärdet 34ha är det givetvis inte många som har det som huvudsysselsättning.
I denna tråden finns det ju en del kul att fundera på! Leva på sin skog, hur mycket behöver man ha?

Har man bara växtodling på ett lantbruk är det rejält intensiva perioder vår och höst, jag vet många som kör långt in på nätterna för att hinna när vädret och förutsättningarna är som mest optimala, inkomsten kommer ju dock i princip två gånger om året, när man skördar och när eu-bidragen kommer, därför har många växtodling som bisyssla och jobbar i huvudsak med annat.

Har man köttdjur har man ett mer kontinuerligt inflöde av pengar men man är mer låst, de ska ju ha mat m.m. dagligen men det går lösa på smarta sätt.

Mjökdjur är ytterligare en nivå till, där kommer mer pengar och ännu mer kontinuerligt men man är ännu mer låst då mjölkkor kräver betydligt mycket mer tillsyn och arbete.

Likheten på dessa är att det är du själv som bestämmer över din egen dag i alla fallen, det är ingen chef som har en åsikt om hur du ska lägga upp arbetet och man får leva nära naturen.
(Får inte djuren mat när de brukar kan du ju dock räkna med att det hörs, först i från ladugården.. och sedan ifrån tidningarna och till slut får man jobba med annat)
Waow! tack hörru!

Vad hade du helst jobbat med? lantbruk eller skogsbruk? motivera gärna! 😎

TS

jannee  
#838141En skogsfastighet är betydligt mer lönsam än motsvarande jordbruksfastighet om man tar hänsyn till investerat kapital och nedlagd arbetstid.
Med en skogsfastighet kan du starta i liten skala men en jordbruksfastighet i liten skala ger inget, tvärtom med alla dessa avgifter hit och dit blir det bara röda siffror.
Utan eget kapital blir det svårt att köpa en fastighet, driva den och få lönsamhet.
En skogsfastighet kan du sköta lite vid sidan om, om den är liten, prova inte att göra motsvarande med en jordbruksfastighet, du kommer att ångra dig.

Användarvisningsbild

winterbunny  
jannee skrev:En skogsfastighet är betydligt mer lönsam än motsvarande jordbruksfastighet om man tar hänsyn till investerat kapital och nedlagd arbetstid.
Med en skogsfastighet kan du starta i liten skala men en jordbruksfastighet i liten skala ger inget, tvärtom med alla dessa avgifter hit och dit blir det bara röda siffror.
Utan eget kapital blir det svårt att köpa en fastighet, driva den och få lönsamhet.
En skogsfastighet kan du sköta lite vid sidan om, om den är liten, prova inte att göra motsvarande med en jordbruksfastighet, du kommer att ångra dig.
Kan du utveckla lite? behöver se en konkret bild framför mig...

Man köper en liten skog och på något sätt gör pengar på den och expanderar den med dom pengarna och fortsätter så till den är stor?

TS

Tralsmo  
#838156Ja hadde 100 hektar som ja ärvt alltså i princip gratis.
Har köpt till ca 270 hektar och är enligt banken 25- 30% belånad.
Har ca 20 000 meter slutavverkning.
Som ja inte tänker avverka i närtid.

Badgers beskrivning i kommentar här ovanför om att ha mycke avverkningsbart betyder inte att man blir miljonär när man avverkar de.
Dom pengarna ska räcka länge å de är kanske inte så smart å göra så om inte man behöver pengarna till amortering eller ränta
Ska huvuddelen till ränta så är man lite illa ute.
Amortering är ju bra men räntorna å alla andra kostnader ska betalas me dom pengarna rätt lång tid framöver om de är snedvriden åldersfördelning på fastigheten å slutavverkningarna tryter.
Du har även ransonerings regeln att förhålla dig till samt alla lös springande miljömuppar.

Ja tror du behöver tänka några varv till innan du fattar ett beslut

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).