Öppna kategorin

Skatt på skatt...

4 inlägg 894 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skatt på skatt...

Woodstock  
#825296 Har man ett skogskonto så betalar man ju skatt på räntan varje år. Men är det verkligen som så att den dagen när Skogskontor upphör och pengarna sätts in på ett Skogslikvidkonto, att jag då åter igen ska betala 30%-ig skatt på hela summan? Man betalar alltså skatt på det man skattat!

Ska tillägga att detta handlar om en liten skogsfastighet som avvecklats, så det går inte att trolla med deklarationen!



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Skatt på skatt...

Elis76  
#825300 Kan Du inte kvitta uttaget mot tidigare sparat underskott i din näringsverksamhet eller kompenseras mot sparad räntefördelning, skall detta tas upp för beskattning som inkomst av passiv näringsverksamhet. Jag förutsätter att Du är passiv näringsidkare.

https://www.skatteverket.se/foretag/drivaforetag/foretagsformer/enskildnaringsverksamhet/inkomstavnaringsverksamhet.4.361dc8c15312eff6fd2b612.html

Avatar Fallback

Re: Skatt på skatt...

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#825355 Du skjuter upp inkomsten från ett år till ett annat, dvs du sätter in den oskattade inkomsten ett år och sedan några år senare när du tar ut den så skattar du som om du tjänar pengarna det året.

Skatten på räntan är bara 15%, så man kan säga att halva räntan skattas en gång, andra halvan två gånger.

Avatar Fallback

Re: Skatt på skatt...

Woodstock  
#825566 <Elis76> Skogen är såld sedan något år men så länge man har ett skogskonto kvar så räknas man fortfarande som näringsidkare (passiv i det här fallet) och måste deklarera på NE-blankett varje år, så ingen kvittning. Detta är sista Skogskontot som nu blivit Skogslikvidkonto.

<Mangan> Tack för förklaringen om räntan!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).