Öppna kategorin

Utsatt för brott? Vi måste sätta stopp!

14 inlägg 3160 visningar 5 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

Utsatt för brott? Vi måste sätta stopp!

skogshare  
#823999Hur många av er i detta forum har blivit utsatta för brott av något slag i anknytning till era skogsrelaterade verksamheter? Det kan handla om våld, hot, stöld, bedrägeri, skadegörelse, tjuvjakt med mera. Med tanke på den katastrofala brottsutvecklingen i samhället överlag, menar jag att det kan vara befogat att ta upp en diskussion om vad vi skogsforumister kan göra gemensamt eller var för sig för att förebygga, försvåra, förhindra och upptäcka brott.

TS
Användarvisningsbild

Re: Utsatt för brott? Vi måste sätta stopp!

rokon  
#824003Norska sopor har jag fått tagit reda på vid ett tillfälle, annars ej utsatt för några brott!

Användarvisningsbild

anersimyra  
#824006Att arbeta i tätortsnära skogsmiljöer innebär en ständig utsatthet från allt från psykiskt sjuka människor till helt vanliga individer som beter sig på ett sätt som för tankarna till psykisk sjukdom. Under de sju år som jag arbetade i Nackareservatet blev vi såpass utsatta att det de sista åren enbart kändes eländigt att gå till jobbet. Droppen var när jag tvingades att nocka en troligen fullt frisk individ som tänkt sig att göra detsamma med mig..😖

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#824007Kan inte heller påstå att jag varit utsatt än men folk i grannbyarna har haft ovälkomna besök genom åren.
Med erfarenhet av de så har de kommit upp kameror och dyra utrymmen fått larm så jag får betala för att förhoppningsvis förebygga stöld

Användarvisningsbild

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#824008Här där jag bor ä det rätt så lugnt än så länge, blev av med ett röjsåg för tio årsedan, har inte varit något mer vad jag kan komma på.
Detta är ju egentligen illa nog, men vad jag förstår så finns det dom som drabbas värre!

Här har vi en SMS grupp där vi skriver om vi har något misstänkt, och än så länge har det mest varit "falsklarm" som en besökare till en granne som körde vilse på väg till grannen och körde runt på små skogsvägar kl 12 på kvällen.

Det allvarligaste var väl en knarkare som bråkade och hade sig ute vid landsvägen, försökte få lift, blev lite bråk med någon förbipasserande, SMSgruppen gjorde nog lite nytta, för det var en del som åkte för att kolla, då började hans kompisar att tycka att det började bli lite för mycket uppståndelse och beslutade sig för att sticka, så efter lite gap och skrik mellan dessa "knarkare" så stack dom utan sin kompis.
Då beslutade sig denne herre att lägga sig i diket och sova. sen kom polisen och hämtade honom,

Jag har i alla fall nu börjat med att röja i laggårn för att kunna bygga in ett litet förråd/ verkstad där jag kan låsa in de lite dyrbarare grejerna. Tror egentligen inte att det hjälper så mycket mot om som bestämt sig för att hämta vd som finns, men det tr ju lite längre tid...

Jag tror att det är effektivt att ha en SMSgrupp eller liknande och sen visa att vi ser om det kommer någon, om det rör sig i stugorna när dom är ute och spanar så börjar det bli obekvämt, och dom åker någon annanstans.

Något mer som jag gör är att försöka att inte visa allt för mycket vad som finns, typ att undvika att ha dörrar ståendes öppna så att förbipasserande ser vad som står där inne. om jag ställer ifrån mig lite värdefullare saker en längre stund så ställer jag det bakom något så att det inte syns ut mot vägen...

Användarvisningsbild

anersimyra  
#824013Från 2010 fram till i dag har vi varit utsatta för två ”attacker” mot maskinparken. Vid ett tillfälle slog någon ut sidorutan på lamborghinin, vid ett senare tillfälle hade någon skrivit ”rädda skogen” med vattenfärg på Alstorn. I övrigt har vi inte ens drabbats av någon dieselstöld trots att maskinerna står helt utan bevakning nattetid.

Användarvisningsbild

Badger  
#824017Försvann lite verktyg från ladugården för nästan 20 år sedan, men i övrigt har det faktiskt varit lugnt. Kanske beror det på att vi ha ett jävla kaos med en massa skrot och att traktor, vagn med mera är minst 40 år gamla så de är nog hopplösa att sälja för en pundare.

Användarvisningsbild

Östen A  
#824018Vi har blivit slangade på diesel ett flertal gånger. Grip och rotator på skogsvagnen.
En palltruck och betongblandare ur maskinhallen. Vintertid brukar det vara lugnt men sommar och höst får man hålla koll på prylarna.

Tralsmo  
#824028För 6-7 år sen hadde ja inbrott i verkstaden.

De va nog en slump att dom gjorde de.
Troligen hadde dom tid över å letade nya objekt.
Allt värdefullt försvann inte så ja väntade på ny påhälsning

Ja gjorde en ap bur av hela verkstan å larmade upp å kameror som syns väl.
Sen dess har de varit lugnt.

Historiken är att vi hadde en riktigt bra vakthund med god hörsel i många år. Vi har sovrum mot verkstaden.
Ett antal gånger genom åren fick den spelet mitt i natten.
Troligen på grund av ogint folk med klåfingrar.

"Tyvär" blev hunden gammal å döv.
De va den vid inbrottet

Ny har vi en ny hund me ordentligt hörsel å 20kg +.(mer än den gammla alltså).
Å allt annat som beskrivits.

På våra maskiner som står lite här å var har de inte hänt nåt än.
Just nu står dom där en pyroman härjar.
Får se hur de går över nyår.

Användarvisningsbild

Elis76  
#824036På tal om hundar så har jag två barndomskompisar som gjorde lumpen på F21 - Norrbottens Flygflottilj i Luleå.

De vakthundar som släpptes in i hangarerna under icke tjänstgöringstid var inte att leka med har de berättat.

Vi ett tillfälle fick en eftersläntrande flygtekniker ta skydd i cockpit på en JA 37 Viggen under natten när hundarna släpptes in.

Så hundar bidrar nog starkt till att hålla tjuvar borta.

Användarvisningsbild

rokon  
Elis76 skrev:På tal om hundar så har jag två barndomskompisar som gjorde lumpen på F21 - Norrbottens Flygflottilj i Luleå.

De vakthundar som släpptes in i hangarerna under icke tjänstgöringstid var inte att leka med har de berättat.

Vi ett tillfälle fick en eftersläntrande flygtekniker ta skydd i cockpit på en JA 37 Viggen under natten när hundarna släpptes in.

Så hundar bidrar nog starkt till att hålla tjuvar borta.

Jag gjorde också lumpen på F21 på Foto, men följde ibland på kvällarna med en hundförare när han gick för att föra in en hund i hangaren, men jag stannade utanför!
Som en kul anekdot så var det min far som lade upp hela planeringen för, och utförandet av planläggningen för hur bevakningen av de svenska flygvapnets flygplan med hundar skulle utföras. Det blev ett uppdrag från högre ort där det blev min far som fick utföra det.
Jag vet att han alltid hade ett stort intresse för detta och besökte ofta hundgården även då han blev förflyttad till F15.
Men det var först efter min fars död som jag förstod att det var han som planlagt det hela, detta efter att jag hittade en icke inbunden bok med hela den planerade bevakningen med hangarhundarna där han var författaren, men som tur var så levde min mor så jag kunde få mer klargjort kring detta som aldrig pappa yppat ett ord om till mig.

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#824073En motorsåg tog tjuvarna med sig i år. Polisen slutade utredningen förran de ens började för att JAG visste inte vem som var tjuven. 🤬

Kan dock inte hemskt mycket klaga på sån hära saker, det var ju ända händelse sen 1918 när 800 bevapnade röda kom och rövade gården tog allt mat, kläder och så mycket hö de bara kunde lasta på..

Användarvisningsbild

anersimyra  
#824154Apropå brott..🤣🤣.

Användarvisningsbild

skogshare  
#824190Utöver hjälp av hundar vill jag föra upp nedanstående verktyg mot aktuella brott till diskussion;

´- ljus- och ljudlarm

- kameraövervakning

- chipmärkning

- instängsling/inlåsning

- effektiva lås- och spärranordningar

- omgående rapportering av brott och brottsmisstankar till bland annat Skogsforum för att både varna andra och bland annat öka möjligheterna att återfinna stulet gods. Jag lägger ut en särskild tråd för detta.

Komplettera gärna med flera förslag!

TS
 Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).