tis 12 dec 2023, 09:41#821719Hej!tänkte detta är bästa stället för min fråga.ska göra en avverkning och kommer att gå ensam vilket personlarm bör man ha förutom att man hör av sig till någon vid bestämda tider/Bosse
Öppna kategorin
Ensamarbete
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS
tis 12 dec 2023, 10:09#821722Har inget själv, men ofta tänkt på en PLB.
Kräver såklart att du kan trycka på en knapp om du får problem.
https://skogma.se/p/ocean-signal-rescue ... re/109522/
Kräver såklart att du kan trycka på en knapp om du får problem.
https://skogma.se/p/ocean-signal-rescue ... re/109522/
Självvald väg i egen skog
tis 12 dec 2023, 11:38#821731Svevia har en app för ensamarbete. Timer som ringer anhöriga enligt lista om man inte kvitterar efter inställd tid.
2x Jonsered 2152W, Stihl MS 200, MS 362 C-M VW, Jonsered CC2145, Stihl KM130R, Newholland TL90 med Patu 10t och 655 kran, Ilsbo 3020 traktorprocessor
tis 12 dec 2023, 12:48#821736Den appen har jag, å några kompisar. Dels i skogen,och vid snöplogning. Ifall det händer något.
Även SoS appen, ringer man från den, så ser dom var man är. På ett ungefär.
Även SoS appen, ringer man från den, så ser dom var man är. På ett ungefär.
tis 12 dec 2023, 13:46#821739Då jag är ute mycket ensam i skogs- eller jaktangelägenheter skaffade jag satellitnödsändare. Den tål ju mer och blir ju dubblering med telefonen.
Ringde skogma som visade kunskap och vägledde till beslut utan att jag upplevde ”säljsnack”. Batteriet håller ju länge och laddning behövs inte.
Så känner jag mig så trygg det går. Särskilt på toppjakt i köld. Eller med sågen.
Ringde skogma som visade kunskap och vägledde till beslut utan att jag upplevde ”säljsnack”. Batteriet håller ju länge och laddning behövs inte.
Så känner jag mig så trygg det går. Särskilt på toppjakt i köld. Eller med sågen.
tis 12 dec 2023, 14:03#821742Även en appleWatch funkar. Ligger jag klämd kan jag ta hjälp av ”Siri”, givetvis under förutsättning att det finns täckning på ditt mobilabonnemang. Klockan tål både fukt och rätt omild behandling. Du måste ha ett SIM-kort i klockan, kostar några tior i månaden extra. För mej funkar detta utmärkt.
Det du inte hann idag kan du göra i morgon och hinner du inte då heller så var det inte så viktigt
tis 13 aug 2024, 06:24#852451Hej
Nu har ju Svevia annonserat att de ska lägga ner sin app, har ni några andra tips på bra appar vid ensamarbeten?
Nu har ju Svevia annonserat att de ska lägga ner sin app, har ni några andra tips på bra appar vid ensamarbeten?
ons 14 aug 2024, 17:03#852565Ok det var ju bra att veta, tack för info. Tål att fundera på ersättning till den. När säsongen snart börjar.
ons 18 sep 2024, 15:02#856197Nu när Svevia lagt ner sin app, hur har ni andra löst larm för ensamarbete? Känns inte bra att vara utan.
tor 19 sep 2024, 06:49#856249Jag använder en Garmin satelitsändare med deras inReach abonnemang.
Med billigaste abonemanget går det sända förprogrammerade meddelanden som jag startar här eller åter till bilen. Med spårfunktionen vet anhöriga var jag är.
Finns säker mobiltäckning är appen SOS tänkbar men om du inte kan larma vet ju inte anhöriga var du är.
Med billigaste abonemanget går det sända förprogrammerade meddelanden som jag startar här eller åter till bilen. Med spårfunktionen vet anhöriga var jag är.
Finns säker mobiltäckning är appen SOS tänkbar men om du inte kan larma vet ju inte anhöriga var du är.
tis 24 sep 2024, 06:53#856827Vi kör Crystal Alarm, samma som bland annat SCA och Holmen använder. Tycker det fungerar kanon och dom har stöd för både larm i mobilen och Garmin.
ons 25 sep 2024, 08:04#856912Jag rör mig en del i skog och på hav, och båda aktiviteterna brukar framkalla en del oro hos min fru. Så tidigare i sommar köpte jag en McMurdo PLB, alltså en satellitsändare. Inga finesser, ingen spårning, men inte heller något som ska hållas laddat. Ja, batteriet tar slut om en sex, sju år. Jag hoppas på att aldrig behöva använda den.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).