Öppna kategorin

Lithiumbatteri är dött, vägrar ta laddning.

7 inlägg 905 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lithiumbatteri är dött, vägrar ta laddning.

Elmhult  
#821697 Köpte mig en ny leksak. En enduromotorcykel.
Lagt ner hela helgen på att installera blinkers och belysning för att kunna gatregistrera den.
De är ju designade så att det finns ingen tändningsnyckel och för att kunna kolla om allt fungerar måste man starta den. Så några starter blev det i helgen. Den smällde igång direkt varje gång.

Men nu startar den inte, mätte det ultralätta batteriet som jag antar är litium och det har knappt fyra volt.
Vägrar ta laddning. Min biltemaladdare bara blinkar för felkoppling även om jag väljer litium på inställningarna.

Googlat och på flera håll står det att man ska använda en laddare som kan ladda batterier som är helt urladdade. Vad menar dom?
Har även en mycket större mer avancerad laddare men vet inte om jag vågar koppla på den. Den använder vi att ladda maskiner och skyliften med.

Kan någon vänligen förklara hur man får liv i det igen!

Tack! 🌳



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Lithiumbatteri är dött, vägrar ta laddning.

jannee  
#821701 Jag har lurat i gång bilbatterier som vägrar ta laddning på detta vis.
Parallellkopplat ett fulladdat batteri med det som är dött + därpå kopplat på en Ctek batteriladdare.
Efter något dygn brukar även det "döda" batteriet vaknat till.

Avatar Fallback

Re: Lithiumbatteri är dött, vägrar ta laddning.

aho  
#821703 Står det något på batteriet om vad det är för typ?
Ofta är det LiPo (Litium Polymer) batterier i den typen av fordon och ibland kan man "väcka" de batterierna igen genom att ge dem en rejäl strömplus. Hantverkarknepet är att ta ett ett likadant batteri som är fulladdat och koppla plus till plus och minus till minus för att få till en strömpuls.

Det är dock förenat med brandrisk att ladda LiPO-batterier som har blivit för urladdade, så de flesta laddare är programmerade till att inte ladda alls
om spänningen i batteriet är för lågt.

Har "förbrukat" några LiPO-batterier i barnens leksaker innan vi lärde oss att alltid koppla loss batteriet helt innan man ställer undan dem.

Avatar Fallback

Re: Lithiumbatteri är dött, vägrar ta laddning.

Elmhult  
#821706 Ganska säker på att det är det här: https://no.co/nlp5 batteriet.
1702365219_img_20231207_195008693.jpg


Tänkte försöka rulla igång hojen men kompressionen i motor och vikten på hojen gör det svårt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lithiumbatteri är dött, vägrar ta laddning.

jsn  
#821711 Lite generell info först.. Normalt ska man inte ladda batterier med mer än 30% av amperetalet på batteriet (Varta rekommenderar dock bara 10%).

Victron-laddare har funktion för att "väcka döda batterier", men har du laddat ur ett batteri mer än det klarar av kan du dock inte få tillbaka samma kapacitet som det hade som nytt.

Ett vanligt 12v blött startbatteri klarar inte mer än 20% urladdning innan det börjar tappa kapacitet. Ett fulladdat sådant 12v ska ge ca 12,8v och ett urladdat ca 11,8v.
Ett batteri som är 20% urladdat ger alltså ca 12,6v och där måste man alltså börja ladda ett sådant batteri, det är också ganska kritiskt hur snabbt man börjar ladda efter en urladdning.


Ditt lithiumbatteri enligt infon på bilden är ett Lithium Iron Phosphate (LiFePO4) på 2Ah, databladet på det batteriet säger dock max 6A på laddning.
Ger det knappt 4v ska du ju dock inte hoppas för mycket på att slippa köpa ett nytt..
Vill du köpa något billigare alternativ finns t.ex. TX4L (AGM).

Avatar Fallback

Re: Lithiumbatteri är dött, vägrar ta laddning.

Elmhult  
#821713 Var på en batterifirma och de skulle kolla på det. De sa att det kanske går att rädda det. Inga garantier.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lithiumbatteri är dött, vägrar ta laddning.

Elmhult  
#821797 Igår kväll satte jag på en "dum" laddare på batteriet. Tio ampere. Efter ca 10 minuter var det uppe i 12,4 volt. Bytte till smartladdare på 1,5 men den orkade inte med att få upp det till mer än 12,5.

Förstår mig inte riktigt på litiumbatterier ännu kan jag säga. 🤔

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).