Öppna kategorin

Dags att överge Kronan för Euron?

34 inlägg 4677 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Dags att överge Kronan för Euron?

Fredrik Reuter  
#804890 Det går inget bra för vår svenska valuta just nu och idag är kursen att 1 € = 11,75 SEK. Dagens Industri har gjort en undersökning bland näringslivet och enligt en majoritet är det nu dags att byta ut kronan till förmån för euron. Det blev ju ett nej till euron när Sverige hade omröstning om detta 2003. Sedan dess har vår valuta tappat ~25% av sitt värde.

Vad tycker du, skulle du hellre vilja ha €?

Dagens Industri: https://www.di.se/nyheter/naringslivet- ... iskussion/

TS
Elmia

Re: Dags att överge Kronan för Euron?

Elmhult  
#804892 Ja. För länge sedan.

jannee  
#804898 Om säger om vi skulle gå över till Euron blir det etter värre.
Exportindustrin kommer omgående att få sämre lönsamhet.
ALLT säger allt kommer att bli dyrare och då inte bara det vi själva producerar men ALLT som vi konsumerar.
Märkte mer än väl när Italien och Spanien gick över till Euron hur priserna steg.
Eftersom Sverige redan har slagit in på linjen att försörja kreti och pleti ändras inget om vi över till Euron.
Det är inte valutan som är problemet utan just finanspolitiken.
Kortsiktigt kan det vara bra eller skönt att låna, men det svider bra värre när lånen ska betalas av.
Personligen tycker jag det är utmärkt med lite räntehöjningar, gärna en statslåneränta på 5 till 7 %
detta om något borde dämpa inflationen men samtidigt verkligen stärka svenska kronan vilket på sikt gör att det vi konsumerar blir billigare.
De som verkligen skuldsatt sig i förhoppning om att göra stora vinster får då stå sitt kast.

r93  
#804899 Vi skulle gått med för länge sedan, nu är det för sent.

Läs denna tråd, väldigt roligt att se vad vi trodde då och nu.

Ekonomer varnar för djup kris – ”Har levt på lånad tid”

alias  
Fredrik Reuter skrev:Det går inget bra för vår svenska valuta just nu och idag är kursen att 1 € = 11,75 SEK. Dagens Industri har gjort en undersökning bland näringslivet och enligt en majoritet är det nu dags att byta ut kronan till förmån för euron. Det blev ju ett nej till euron när Sverige hade omröstning om detta 2003. Sedan dess har vår valuta tappat ~25% av sitt värde.

Vad tycker du, skulle du hellre vilja ha €?

Dagens Industri: https://www.di.se/nyheter/naringslivet- ... iskussion/

Svenskt Näringsliv drev väl samma ogenomtänkta linje via "Sverige i Europa" 2003. Förmodligen hoppas man nu på att befolkningen har blivit dummare under de 20 år som gått sedan dess.

Valfrihet har alltid ett värde, så därför kan jag inte se något mervärde i att släppa ifrån sig mer makt än nödvändigt utom landet. Tror någon att Europiska Centralbanken kommer att agera med Sveriges bästa för ögonen, eller ligger deras fokus på att balansera de större Euroländernas ekonomier?

Slitningarna inom Eurozonen efter finanskrisen borde få alla och en var att dra öronen åt sig.

MVH
Alias
Senast redigerad av alias tor 29 jun 2023, 12:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

halvproffs  
#804902 Är inte så många år sedan euron stod under 9kr. Är som med väderminnet dvs kort.
Exportindustrin tex skogsindustrin gynnas av lågt värde på kronan .

Hema  
#804906 Kort svar: Nej

Alvarsson  
#804907 Enig med Hema. Nej!

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#804908 Utveckla gärna, båda två!

TS

Alvarsson  
#804910 Jag tycker väl ändå att den Svenska kronan har tjänat oss väl. Oftast får vi den växelkurs vi förtjänar. Tycker det är ett värde i att vi Svenskar har båda händerna på ratten när det gäller vår penningpolitik. Men visst finns det fördelar med Euron men nackdelarna är fler än fördelarna tycker jag.

Användarvisningsbild

JörgenO  
#804911 Om man ömmar mycket för ägare av stora framgångsrika svenska exportbolag så är det naturligtvis bra med en svag krona som hjälper att hålla lönekostnaderna nere och vinsterna uppe.
Lönearbetar man och får betalt i SEK inser man snart bidrag till denna lösning 👍 . Särskilt om man nån gång vill resa utanför landets gränser.

Men det är väl bra... kapitalet får alltid sitt vilket uppmuntrar till sparande som ligger mig varmt om hjärtat.

@Jannet... det du skriver går inte att belägga på något sätt (jag roade mig att titta igenom Eurostats inflationsstatistik), kan inte se att inflationen sticker ut i några av dessa länder. Däremot är det lite svajigt för inflationsutvecklingen i Sverige jfr EU nu senaste månaderna (till Sveriges nackdel). Orsakerna jag läst är kombination av svag SEK och för dålig konkurrens inom livsmedelsbranschen.

jannee  
#804913 Gäller verkligen för gemene man att tänka igenom vad det skulle innebära att ha gemensam valuta.
Först borde vi i stället ha ett 100 % gemensamt skattesystem, som det nu är drabbas länder som svenska befolkning betydligt mer än befolkningen i t.ex Tyskland och Frankrike.
M.a.o. stora länder med inhemsk produktion av konsumtionsvaror TJÄNAR på Euron med andra länder få stå för kakan.
Vilka är det som verkligen vill ha Euron som valuta ?
Varför just dessa grupper ?
Vilka är det som just lobbar för Euron som gemensam valuta om inte ovan ?
Norsk valuta har rasat t.o.m. snabbare än svensk gentemot Euron.
Är det inte så enkelt att allt beror på ryssarnas annektering av Ukraina.
USA stater har en gemensam valuta ändå är det väsensskild skillnad på inkomster och välstånd mellan staterna, utdebitering av skatter skiljer markant.
Även arbetslösheten skiljer sig enormt mellan staterna så inbilla er inte att en gemensam europeisk valuta kommer att förbättra situationen i Sverige - NEJ, tvärtom.

Användarvisningsbild

JörgenO  
#804915 Jag har ingen tydlig åsikt om Euro eller krona. Det finns många problem med gemensam valuta om man inte har gemensam finanspolitik. Sprickorna i EUR-samarbetet som uppstod efter EUR-krisen 2012 är enbart nödtorftigt dolda.

Det jag däremot har en stark åsikt om är att svensk regering och Riksbank misskött och förstört kronans värde gentemot andras valutor. Detta har gjorts som en medveten strategi från regering oavsett färg. Anledningen är att låg ränta gör att nödvändiga strukturomvandlingar inte gjort så ont. Räkningen har betalats av löntagare genom sjunkande välstånd gentemot andra länder och försämrad relativ köpkraft. Vi har blivit absolut (jfr med tidigare) rikare men relativt (jämfört med andra länder) fattigare. Detta gäller framförallt de som har sin försörjning i SEK och med lite eller inget kapital och kanske bara sparar på banken.

Äger du hus eller aktier (eller stora mäktiga företagsgrupper) har du blivit kompenserad genom hög nominell avkastning.

All denna förmögenhets och maktöverföring har skett oavsett regering. Den har underlättats enormt av attRiksbanken, som borde ha tagit ansvar för att försvara kronans värde, har styrts av en komplett id*ot, troligen världens sämsta centralbanksdirektör någonsin, tusenfallt mer inkompetent än ökände Rudolf Havenstein.

tallen100  
#804921 Nej ingen euro, och vi skulle inte varit med i EU heller.

Robur Clivus  
#804927 Varken eller, borde införas guldmyntfot, så politikerna slutar beskatta oss genom inflation!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).