Öppna kategorin

Den Gröna omställningen.

4973 inlägg 182100 visningar 40 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

gurka  
#802375
tallen100 skrev:Tillverkarna tjänar mer pengar, men billigare för köparen kommer det knappast att bli.
Den som tror något annat är duktigt naiv.. 🤣


60% sänkta tillverkningskostnader per bil borde innebära stora personalneddragningar i bilindustrin för att nå besparingen.
Man kanske kalkylerar med kortare livslängd på bilarna och med ökat antal bilar nå samma omsättningen, men då borde elbilens co2 fördel minska kraftigt då en stor del av co2 belastningen ligger i tillverkningsfasen.
Något är skumt i denna kalkyl.....

Elmia
Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

Alvarsson  
#802378 Klart att det slår mot sysselsättningen. Står i artikeln.

Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#802379 Det bör nog komma en del billigare elbilar än dagens 400-800tkr bilar. Man skummar alltid av marknaden i början för att det finns många med hög betalningsvilja samt att utvecklingskostnaderna ska täckas snabbt. Sen blir det konkurrens och utslagning när man sänker priserna.
Tesla sänker ju priset nu innan konkurrenterna hunnit ta hutlöst för sina senare utvecklade bilar, som exempel.
Med elbilarna är det ju råvarorna till batterierna som är gåtan då det är brist på dessa så vid volymökning blir dessa dyrare istället för tvärtom vid uppskalning av tillverkning.
Förutom batterierna, och möjligen kommande kopparbrist, är en elbil billig att tillverka. Vad sparar man på att slippa tillverka en diesel-/ bensinmotor? Diesel med sitt insprutningssystem som är snudd på det mest fintoleranssatta en privatperson kan äga ex vis. Vad sparar man på att slippa göra en 9-stegs automatlåda? Bara där blir väl en av dagens 500 000kr-bilar ca 100-200tkr billigare ute i bilhallen, vilket som sagt motverkas en del av batterikostnaden. Men nog finns det fallhöjd på elbilspriset samt som jannee säger. Inte f-n vill bilindustrin (och staten) släppa oss när dom lärt upp oss att en förbränningsbil kostar dagens hål i plånboken. Staten och kapitalet föds av " mer pengar nu".
Morgonfunderar jag.

Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

Engelthon  
Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

Alvarsson  
#802534 Man säger att det är jättebra att gamla gubbar som aldrig brytt sig om miljön och klimatet tidigare har blivit mycket miljömedvetna.

Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

gurka  
#802536
Alvarsson skrev:Man säger att det är jättebra att gamla gubbar som aldrig brytt sig om miljön och klimatet tidigare har blivit mycket miljömedvetna.


Alvarsson verkar vara köns- och ålders-fixerad .....

Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

Alvarsson  
#802540 Nej inte direkt, mitt uttryck gammal gubbe har inte med antal år att göra utan förmågan att ta till sig kunskap.

Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

r93  
#802544 Oliver Stone sa precis i podden att det är den gamla generationen som är livrädda för kärnkraft för det associeras med kärnvapen och Tjernobyl, hos den yngre generationen så är majoriteten för kärnkraft för det är utsläppsfri energi.

Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

Alvarsson  
#802553 Utsläppsfri är den inte. Men otroligt mycket bättre än kol och olja.

Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

Engelthon  
#802557 Denna läsning var mycket intressanta som jag vill påstå att det tar död på gamla vanföreställningar som miljörörelsen propagerar.

Nä utan nu lägger vi ännu en viktig pusselbit till den verkliga Gröna Omställningen.

https://www.slu.se/centrumbildningar-och-projekt/riksskogstaxeringen/statistik-om-skog/skogsdata/

   TS
Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

Engelthon  
#802620 Vi fortsätter lite på det inslagna temat, Grön omställning.

Med risk för livet tänker jag påstå att CO2 (koldioxid) har väldigt liten påverkan på klimatet.

https://www.forskning.se/2023/05/31/mindre-utslapp-under-pandemin-gav-okad-uppvarmning/

Jag har sedan 90-talet jobbat med AGR reaktorer som kyls av just CO2. CO2 blir kraftigt bestrålad, höga temperaturer över 1000C i kärnan och 640C vid ingången till värmeväxlaren. CO2 är fantastiskt på alla sätt, men vad jag vet har den inte sådan effekt i så låga koncentrationer som man har i luften.
I dag har vi ca 440ppm medan en reaktor måste upp i 99990ppm

Att ta bort CO2 har andra positiva effekter. Det är så att vid förbränning skapas andra skadliga ämnen som inte är bra för människan men påverkar miljön men knappast klimatet. Jag anser att det är där som vinsten ligger hos alla. Själva CO2 är inte problemet som jag ser det.

Vi tar nästa del och det är växterna. Alla som jobbar med växthus vet att en CO2 halt på 800-1200ppm optimerar produktionen. CO2 halter under 200ppm dör allt. Detta har förbryllat mig varför det i så fall är så, och varför växterna just är anpassades för mer CO2 än idag. Detta kan inte vara av en slump.

https://www.fokus.se/opinion/klimatet-mar-battre-an-vi-vill-tro/

En sak som jag fick presenterad för mig 1998 var av en professor som jobbade med solen.
Han droppade då att världen skulle få ökad temp på grund av högre värmestrålning från solen. För övrigt är det den enda värmekälla som jorden har. Problemet var att man inte riktigt kunde på den tiden säga hur solen påverkade jorden. Mer än att man viste det.

Så jag tror att det spelar ingen roll hur mycket vi lägger på att gräva ner CO2 det kommer inte rädda planeten från att bli varmare.

Då infinner sig frågan, kommer vi stekas.

Nej det kommer inte ske, jorden har vart mycket varmare

https://www.forskning.se/2022/12/08/rekordgammalt-dna-avslojar-mastodonter-pa-ett-varmt-gronland/

Men oavsett behövs den Gröna omställningen, om inte för att vi ska kunna fortsätta utvecklas och få en allt större befolkning på jorden.

   TS
Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

Alvarsson  
#802629 Du påminner helt om de gamla gubbarna som i början på 70 talet, talade om med stora bokstäver att rökning och cancer inte hade något som helst samband.

Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

tallen100  
#802632 Gamla gubbar och gamla gubbar..., du låter som en riktig tjatkärring 🤣

Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

Alvarsson  
#802633 Jo, så kan det säkert va.

Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

Engelthon  
#802634
Du påminner helt om de gamla gubbarna som i början på 70 talet, talade om med stora bokstäver att rökning och cancer inte hade något som helst samband.


Du verkar ha starka problem med äldre människor 🤔 käns som diskriminering 😤

Med förbättrad miljö minskar CO2 utsläppen lika som vi ökar välståndet. Men kallare planet kommer det inte bli utav minskade CO2 utsläpp.

Den kanske mest sjuka tanken är först att kor, hästar, grisar etc. Ger växthusgas utsläpp. Men vad äter de?

Nu tycker grupper av folk att vi ska sluta äta kött för miljöns skull. Andra har gått så långt att man avstår att skaffa barn. Det finns i yttersta fall själv mord för sakens skull.
Hur tänker vi där?

Miljö, natur och vegan grupper krockar oftast med varandra i argumentationen. Men slutsatsen är att vi alla människor skulle behöva begå kollektivt självmord för att rädda planeten. Men är detta verkligen sant att det behövs?

Vi kan ta och fundera på den en stund.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).