Öppna kategorin

Den Gröna omställningen.

5232 inlägg 192922 visningar 42 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

gurka  
#802210
Alvarsson skrev:Sådana siffror blir helt irrelevanta om man inte samtidigt tar med de enorma kostnader som det fossila bränslet förorsakar klimatet, och de miljoner och åter miljoner människor som dör i förtid på grund av luftföroreningar genererat av det fossila bränslet.


Ja både siffror och kommentarer blir irrelevanta om du inte ens läser andras inlägg.
👎 👎 👎

Elmia
Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

Alvarsson  
#802213 Jag läser andras inlägg. Men det betyder inte att jag håller med alla.

Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

Engelthon  
#802225 Jag funderar på vilka som ska offras i den Gröna Omställningen?


https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/bor-granne-med-nya-vindkraftsverket-utanfor-aseda-finns-ingen-fristad-fran-bullret-langre

https://www.naturvardsverket.se/om-oss/publikationer/7000/vindkraftens-paverkan-pa-manniskors-intressen/

Jodå slutförvaringen av det livsfarliga avfallet betalas över skattsedeln. I 100 000 är 200 000 år ingen vet, men en gigantisk subvention till kärnkraften är det.


Dina påståenden är vilseledande.
Men du ska få tjangsen att förklara dig.

1. Livsfarliga avfallet??? Där får du klar göra definition av Livsfarligt.

2. Vad vill du påstå är i 100.000 eller 200.000år? Ett livsfarligt avfall eller menar du någon skatt ska betalas eller vadå?

3. Subventionen?

Man kan ha olika åsikter, frågan är om vi ifrågasätter om jorden är platt eller rund?

Om det är tyngdkraften som håller oss kvar på jorden?

Om fysikens lagar som gäller eller är det alkemi som ska gälla?

Bara så jag vet om vi ska hålla oss till vetenskap eller inte.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Den Gröna omställningen.

anersimyra  
#802227 Vad är vetenskap sa Bill, det är sånt här sa Bull..😺. https://www.mkg.se/uploads/Aktbilagor/5 ... 170830.pdf

Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

jannee  
#802230 Jag är helt novis när det gäller hur kärnbränslet ska hanteras i framtiden, men finns det inte planer/tankegångar på att upparbeta detta eller på annat sätt minska skadligheten?

Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#802237 Det var intressant läsa Mats Törkvists sammanställning. Frågan är på vilken grund man talar om 100 000 årsperspektivet i debatterna. Är det skillnad på teori och praktik? Allt som grävs ner är inte enhetligt kanske. Alltifrån sopsäckar med gamla skoskydd till plutonium…
Undra hur en balanserad bild är.
100 000 år är en ofattbart lång tid också.

Användarvisningsbild

Re: Den Gröna omställningen.

anersimyra  
#802245
jannee skrev:Jag är helt novis när det gäller hur kärnbränslet ska hanteras i framtiden, men finns det inte planer/tankegångar på att upparbeta detta eller på annat sätt minska skadligheten?

Man kan tillverka vapenplutonium och annat smått och gott. https://www.nyteknik.se/energi/likdelar ... eld/915764

Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

gurka  
#802257
Orsa skrev:Det var intressant läsa Mats Törkvists sammanställning. Frågan är på vilken grund man talar om 100 000 årsperspektivet i debatterna. Är det skillnad på teori och praktik? Allt som grävs ner är inte enhetligt kanske. Alltifrån sopsäckar med gamla skoskydd till plutonium…
Undra hur en balanserad bild är.
100 000 år är en ofattbart lång tid också.


Alla verkar ha en egen agenda i dessa frågor. Bifogad länk ger ett delvis annorlunda perspektiv.
https://timbro.se/smedjan/karnavfallet- ... rtisterna/

Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#802258 Ja det är alltså så illa att det råder olika syn på hur länge kärnavfall är aktivt. Det är precis som med att man inte är ense om hur många miljoner hektar som redan är skyddat i Sverige.

Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

Engelthon  
#802298
Man kan tillverka vapenplutonium och annat smått och gott.


Att framställa vapenplutonium måste man köra reaktorer på ett speciellt sätt. Samma är att man behöva ha höganrikat uran vilket görs idag endast i Ryssland.

Sant är att man får plutonium av reaktor kvalite som inte kan användas till att bygga en bomb.

Man får även andra fissionsprodukter som används ex inom medecinskt område.

Jag vill även klargöra att upparbetning av kärnbränsle är välkänt och fungerande. Dock finns det två problem. Det är dyrt och politiskt känsligt.

Den andra vägen är istället återanvända icke upparbetat bränsle. Nackdelen med det är körcykler blir kortare 1,5-2år mellan bränsle bytena, i ställer för 5-6år. Därför behövs andra typer av reaktorer som kan tanka under drift.

Den Svenska SMR reaktorn Blykalla kan köras i ca25år utan att tankas. Detta kan man göra då man använder ett bränsle som är anrika till 16-17% U235. Vanligt reaktorbränsle ligger på 3% och naturligt uran 0,72%, resterande är U238 som inte är klyvbart.

Bara bränslet i Blykalla kostar 3/4 av kostnaden. Här är det istället omvända att det faktiskt är billigare att återvinna bränslet och köra in detta i nya reaktorer.

   TS
Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#802309
Orsa skrev:Ja det är alltså så illa att det råder olika syn på hur länge kärnavfall är aktivt. Det är precis som med att man inte är ense om hur många miljoner hektar som redan är skyddat i Sverige.


Meningsskiljaktigheten består nog inte så mycket i hur lång halveringstid kärnavfallet har ( i den frågan finns det nog rätt så bra forskningsresultat ), utan hur lätt avfallet kan (oavsiktligt eller avsiktligt) sprida sig i omgivningen och påverka människor och natur.

Plutonium och andra långlivade avfallsprodukter har lång halveringstid men avger inte så farlig strålning, om man inte får det i sig och då framförallt genom inandning.

Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

Alvarsson  
#802358 Ur artikeln. Volkswagen säger att när de kommer upp i stor skala av tillverkningen av elbilar, då kommer tillverkningskostnaderna att sjunka med 60 procent jämfört med bilar med förbränningsmotor. https://www.dn.se/ekonomi/dragkampen-om ... a-i-lulea/

Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

jannee  
#802362 INGEN säger ingen människa med sitt sunda förnuft i behåll tror eller kan hoppas på att något blir billigare - tvärtom när konkurrensen minskar ökar priserna i stället.
EN trådskapare gick ut med att elen skulle bli så billig, nu några år senare ser vi resultatet, samma person hävdade även att elbilarna skulle bli så billiga, inget vi märkt något av - tvärtom.
Du A ska sluta skönmåla framtiden, vore betydligt bättre om du i stället vore mer realistisk i dina spådomar.

Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

Alvarsson  
#802363 Men snälla Jannee, det är inte jag som säger detta det är Volkswagen i DN. Däremot vet jag med min bakgrund i industrin vilken enorm betydelse volymer har för enhetskostnaden.

Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

tallen100  
#802371 Tillverkarna tjänar mer pengar, men billigare för köparen kommer det knappast att bli.
Den som tror något annat är duktigt naiv.. 🤣

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).