Öppna kategorin

Den Gröna omställningen.

8058 inlägg 353120 visningar 47 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Den Gröna omställningen.

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Tor R skrev:Istället för att måla fan på väggen, börja skriva vad du själv gör för att minska klimatpåverkan.

- Göra det jag alltid har gjort, att i stort sett totalt undvika att köpa något som är "Made in China" 😀
- Köra elhybrid som drar mindre än hälften så mycket soppa per mil som en Saab eller Volvo.
- Undvika att flyga, lätt gjort när det är dags för pension, tills dess funkar Teams eller Zoom hyggligt.
- Se till att träden växer och försöka se till att de till största delen blir till virke som förhoppningsvis stannar kvar i ett hus i kanske 100 år.

Elmia

Alvarsson  
#851733 Liksom i USA lever Canadas fossilbransch på statsbidrag.
https://www.expressen.se/kultur/bocker/ ... karnvapen/

Alvarsson  
#851760 Ett resultat av eldande av fossila bränslen.
https://www.dagbladet.no/nyheter/barn-r ... t/81736860

jannee  
#851780 Även där har du fel Alvarsson. 😀
Det är den stora mängden VATTENÅNGA som var i luften för att senare kondenseras och falla ned som regn.
Du Alvarsson ska hålla dig till fakta och inte spekulera så våldsamt.
Det är i princip som när man kör bil riktigt fort och krockar.
Det är inte själva hastigheten som är det farliga - dödliga, utan den enormt snabba fartminskningen (krocken).

Alvarsson  
#851783 Jag förhåller mig till forskningen vad du förhåller dig till är mera oklart.

Användarvisningsbild

nyrjoh  
1722860858_1000006533.jpg
https://x.com/MichaelAArouet/status/1820355358616940813?t=c9g-Uzw4nggP67RWcn1NCQ&s=19

Svårt att hitta mycket positivt att säga om utvecklingen i Tyskland. Tyvärr ligger väl Sverige inte så bra till heller.

Alvarsson  
#851787 Både Sverige och Tyskland är för sena i satsningen på den gröna ekonomin. Både Kina och USA kör åttor runt oss.

Tor R  
#851791 Jag skulle inte säga att Europa är sen i utvecklingen, problemet i Europa är att vi satsar på en häst, medan Kina och USA bygger på all teknik, kol, kärnkraft och förnybar energi.
USA har också nått den positionen att man har blivit självförsörjande på olja.

Och det hjälper inte att vi har en elmarknad där vi kan överbjuda vid produktionsunderskott, ett system som är på väg att leda oss till framtiden i total haveri.

Alvarsson  
#851804 Jo men det du skriver är helt fel ta till exempel Kina det är växelpengar de satsar på kol och kärnkraft jämfört med förnybar energi, elbilar och utrustning till förnybar energi. Samma trend i USA men i lägre omfattning, men USA satsar inte på någon kärnkraft. Sedan vilken häst Europa satsar på är höljt i dunkel.

jannee  
#851805 Kommentar till nedan Alvarsson

För tillfället är 19 nya kärnkrafts-reaktorer, med en total kapacitet på strax under 20 gigawatt, under konstruktion i Kina och i slutet av 2021 meddelade landet att de som en del i sin strävan efter att minska koldioxidutsläppen planerar att bygga minst 150 nya kärnkraftsreaktorer till 2035.

Du Alvarsson menar då att kostnaden för 150 sprillans nya kärnkraftverk då endast handlar om växelpengar.
Jag anar att du jobbat inom en statlig förvaltning där de verkligen kan slösa 😀

Alvarsson  
#851806 Jo, men att planera ny kärnkraft kostar inte så mycket. Så min devis står kvar det är växelpengar de satsar på kol och kärnkraft jämfört vad de satsar i den gröna ekonomin. Bara att googla!

jannee  
#851809 Du anser tydligen att du vet bäst då vet du också att det PLANERAS vindkraftverk i Sverige, men byggs det några ?
Du Alvarsson ska ha djävligt klart för dig att det investeras MER renminbi i kol och kärnkraft än vad du har en susning om.
Du ska nog allt ta och läsa på lite innan du uttalar dig.
Parallellt med satsningarna på kol så skär kinesiska myndigheter ner statliga subventioner för solenergi och annan förnyelsebar energi. AP citerar Bloomberg New Energy Finance, som noterar att Kinas investeringar i förnyelsebar energi minskade med närmare 40 procent

Alvarsson  
#851810 Det byggs vindkraft varje dag. Sedan får du läsa nedanstående artikel så förstår du att du är ute och cyklar när det gäller den förnybara energin.
https://growsverige.se/2024/07/16/kinas ... dlag-niva/
Senast redigerad av Alvarsson mån 05 aug 2024, 19:48, redigerad totalt 1 gång.

Tor R  
Alvarsson skrev:Jo men det du skriver är helt fel ta till exempel Kina det är växelpengar de satsar på kol och kärnkraft jämfört med förnybar energi, elbilar och utrustning till förnybar energi. Samma trend i USA men i lägre omfattning, men USA satsar inte på någon kärnkraft. Sedan vilken häst Europa satsar på är höljt i dunkel.
Vad var det för fel i det jag skrev?

Sitat:
Tor R skrev:Jag skulle inte säga att Europa är sen i utvecklingen, problemet i Europa är att vi satsar på en häst, medan Kina och USA bygger på all teknik, kol, kärnkraft och förnybar energi.
USA har också nått den positionen att man har blivit självförsörjande på olja.

Och det hjälper inte att vi har en elmarknad där vi kan överbjuda vid produktionsunderskott, ett system som är på väg att leda oss till framtiden i total haveri.

Användarvisningsbild

Rotvältaren  
Alvarsson skrev:Jo, men att planera ny kärnkraft kostar inte så mycket. Så min devis står kvar det är växelpengar de satsar på kol och kärnkraft jämfört vad de satsar i den gröna ekonomin. Bara att googla!

Varför ljuger du? CCP håller på att färdigställa 18 kärnreaktorer och bygger ett kolkraftverk i veckan. Ingen (förutom du) tror att kineserna är så fullständigt dumma i huvudet att de inte försäkrar sig om att ha tillräckligt med stabil baskraft.
Senast redigerad av Rotvältaren mån 05 aug 2024, 21:52, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).