Öppna kategorin

Den Gröna omställningen.

8140 inlägg 359011 visningar 47 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Den Gröna omställningen.

svampbob  
Alvarsson skrev:
Älgfoderodlare skrev:Det man bör titta på o vara kritisk till, är ju hur fakta används o till vilket syfte. För varför har de som skapat ACE - hämmare, inte en rak o förståelig kommunikation om läkemedlets risker ?
Ett sånt ex. finns hos en annan tillverkare av ett läkemedel som INTE anv. o är förknippat med hjärt / kärlproblematik, men har samma biverkan.
Där skriver man så här;

"Tecken och symtom på hyponatremi är huvudvärk, koncentrationssvårigheter, försämrat minne, förvirring, svaghet och ostadighet som kan leda till fallolyckor. Tecken och symtom som har setts vid allvarligare och/eller akuta fall har varit hallucinationer, synkope, kramper, koma, andningsstillestånd och dödsfall."

Vad kan då anledningen vara med ACE tillverkarnas "omskrivning" av verkligheten o ha för syfte ?
Med biverkningar, som hur dom tolkas av nästa led i vården, kan det innebära bara mer vinster.
Eller vad sägs om de här;

Störningar i nervsystemet:
Vanliga: huvudvärk, depression

Rubbningar i hjärta och kärl:
Mycket vanliga: yrsel
Vanlig: hypotoni (inklusive ortostatisk hypotoni), synkope, bröstsmärta, rytmstörningar, angina pectoris, takykardi

Gastrointestinala besvär:
Mycket vanliga: illamående
Vanliga: diarré, magsmärta

Bara med ovan beskrivningar, så ser jag orsaker till att ytterligare 5 - 7 Lm används för att söka "bota" biverkningar.
O det är också oftast vad som sker.

Om vi då tar klimatforskningen ( som visar på en klimatförändring ) o ser sen på hur de som i sin tur tolkar denna info. o hur dom anv. den. Om de agerar i lite samma anda. Så i stället för Lm läser jag; Elbilar, Solpaneler, Vindkraftverk etc.

Är dom korrupta ? - Nej, smarta i marknadsföring o försäljning !
O vi gick på det igen.

Kunskapsförnekelse har alltid funnits!

Men jag hoppas att du är den sista vi behöver dras med.

Elmia

Alvarsson  
#851228 Säger han som inte ens kan Forumreglerna.

Användarvisningsbild

Rotvältaren  
Alvarsson skrev:Säger han som inte ens kan Forumreglerna.

Säger han som ständigt kommer med falska tillmälen och föga smickrande invektiv.

tallen100  
Rotvältaren skrev:
Alvarsson skrev:Säger han som inte ens kan Forumreglerna.

Säger han som ständigt kommer med falska tillmälen och föga smickrande invektiv.

De flesta vet nog vem orsaken är till att "gamla" skötsamma forummedlemmar tappar humöret i vissa trådar.

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
Alvarsson skrev:Kunskapsförnekelse har alltid funnits!

- Nja o - Jaha ? Jag blir både lite brydd o förundrande över vad du baserar det uttalandet på ? I de båda parallella ex. jag tog, så vet jag inte vad o hur du menar ? För att förtydliga det jag ville få fram o som kan styrkas av ganska lättförståelig fakta för båda delarna, som visar på det riskartade beteende vi just nu har o som kan ligga till grund till vad vi nu gör / hotar att göra, med vårt liv på jorden.

Om mitt första ex.;
( Ur "Internetmdicin / Hyponatremi )

"Hyponatremi är en vanlig elektrolytrubbning och förekommer i upp till 15-30 % av alla sjukhusvårdade patienter. Sjukhusvårdade patienter med hyponatremi har en förlängd vårdtid samt ökad mortalitet som är relaterad till graden av hyponatremi ".

"Akut hyponatremi"
I samband med sjukhusvård
"Inträffar i regel hos sjukhusvårdade patienter. Vanliga orsaker är tillförsel av hypotona vätskor peri- och postoperativt eller nyinsättning av olika mediciner".

I det andra fallet vad gäller den påstådda orsaken till vår nu pågående klimatförändring;

Om CO2.
( Ur "Wikipedia" )

"Med hjälp av fotosyntesen omvandlar, å andra sidan, växterna koldioxid till syre, vatten och sockerarter som de dels använder i sin egen metabolism, dels lagrar i cellerna, ofta omvandlat till cellulosa, stärkelse eller fett. Ju högre halt koldioxid i atmosfären desto snabbare tillväxt hos växter. Högre CO2-halt gör också att växter tar upp mindre vätska ur marken då växternas klyvöppningar, som tar in koldioxid, inte behöver vara öppna lika länge och därmed avger mindre vattenånga".

"Koldioxid är nödvändig för biosfären och för syreomvandlingen, och vid halter lägre än 200 ppm får växtligheten svårt att överleva".

"Det finns forskning som visar att en fördubbling av koldioxidhalten i atmosfären skulle leda till att fotosyntesen höjs cirka 30 procent".

I båda fallen ter det sig för mig lite ologiskt, att försöka ta bort något livsviktigt ur de båda komplexa system, som både vårt eget Cirkulationssystem är, likväl som Jordens atmosfär o cirkulära gasomsättning. O tro att vi ska uppnå för de båda systemen, en förutsägbar, linjär positiv utveckling ?

" - Misstänkt , sa Bill ! Oförståeligt, sa Bull !"

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Älgfoderodlare skrev:Om CO2.
( Ur "Wikipedia" )

"Med hjälp av fotosyntesen omvandlar, å andra sidan, växterna koldioxid till syre, vatten och sockerarter som de dels använder i sin egen metabolism, dels lagrar i cellerna, ofta omvandlat till cellulosa, stärkelse eller fett. Ju högre halt koldioxid i atmosfären desto snabbare tillväxt hos växter. Högre CO2-halt gör också att växter tar upp mindre vätska ur marken då växternas klyvöppningar, som tar in koldioxid, inte behöver vara öppna lika länge och därmed avger mindre vattenånga".

"Koldioxid är nödvändig för biosfären och för syreomvandlingen, och vid halter lägre än 200 ppm får växtligheten svårt att överleva".

"Det finns forskning som visar att en fördubbling av koldioxidhalten i atmosfären skulle leda till att fotosyntesen höjs cirka 30 procent".

I båda fallen ter det sig för mig lite ologiskt, att försöka ta bort något livsviktigt ur de båda komplexa system, som både vårt eget Cirkulationssystem är, likväl som Jordens atmosfär o cirkulära gasomsättning. O tro att vi ska uppnå för de båda systemen, en förutsägbar, linjär positiv utveckling ?

" - Misstänkt , sa Bill ! Oförståeligt, sa Bull !"

För det mesta gäller det väl att lagom är bäst. Det är ju ingen som vill ta bort koldoxiden, bara att se till att den inte blir skadlig. Mera från samma Wikipedia-artikel https://sv.wikipedia.org/wiki/Koldioxid :

Wikipedia skrev:Uppfattningen att det finns en pågående global temperaturökning orsakad av mänskliga aktiviteter stöds enligt en genomgång 2016 av cirka 97 procent av publicerad forskning, som "endorses the scientific consensus on AGW (Anthropogenic, or human-caused, Global Warming)

Det ökade upptaget av koldioxid i haven på grund av ökande koldioxidhalt i atmosfären leder till en långsamt ökande havsförsurning, vilket kan utvecklas till ett allvarligt hot mot havens ekosystem.[18] Havens pH är drygt 8,0 men varierar något med årstiderna.[18] Under senare år har en långsamt sjunkande trend för pH-värdet observerats, men även om begreppet "försurning" förekommer så är pH-värdet alltjämt klart över 7,0 och därmed inte "surt" i vanlig mening, men surare än normalt.[19] Denna försurning påverkar bland annat Stora barriärrevet negativt.

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
#851303 "Uppfattningen . . . ", är väl inte det samma som att det är bevisat o klarlagt, eller ?
O är väl inget som då ger någon form av tillförlitlighet / kunskapstilltro ?
Så om tvivlen kvarstår, är man då en kunskapsförnekare, om man har en avvikande uppfattning, till / för en motstående bild ?
"Myntet" står väl kanske fortfarande på högkant !

" Knivigt, sa Bill. Svårlöst, sa Bull "

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Älgfoderodlare skrev:"Uppfattningen . . . ", är väl inte det samma som att det är bevisat o klarlagt, eller ?
O är väl inget som då ger någon form av tillförlitlighet / kunskapstilltro ?

Observera att Wikipedia skrivs av många människor och eftersom det här är ett debatterat ämne så är väl ordet "uppfattningen" en bra kompromiss. Att 97 procent av den publicerade forskningen stöder att människan orsakat den globala uppvärmningen gör ju att det med mycket stor sannolikhet är bevisat och klarlagt på samma sätt som det är bevisat att Jorden skulle varit mycket kallare om det inte funnits den mängd koldioxid och vattenånga i atmosfären som det finns nu.

Om du klickar på "Diskussion" alldeles under titeln så kan du se hur se hur många separata åsikter det finns i just detta ämnet 😎

Alvarsson  
#851315 Storsatsning på grön vätgas.
https://www.energinyheter.se/20240730/3 ... vastkusten

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
th skrev:Om du klickar på "Diskussion" alldeles under titeln så kan du se hur se hur många separata åsikter det finns i just detta ämnet 😎

- Ja, jag gjorde det. O varför vart jag inte överraskad ? !

" - Mångtydigt, sa Bill. - Oövertygad, sa Bull ! "

Alvarsson  
#851381 Ett resultat av klimatkrisen.
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrik ... 8196&ei=46

Användarvisningsbild

svampbob  
Alvarsson skrev:Ett resultat av klimatkrisen.

Oj oj mellan +16 och +34 grader varmt under en högsommarvecka i Paris.
Jämför det med +37 i Norrbottens inland under 40-talet.

tallen100  
svampbob skrev:
Alvarsson skrev:Ett resultat av klimatkrisen.

Oj oj mellan +16 och +34 grader varmt under en högsommarvecka i Paris.
Jämför det med +37 i Norrbottens inland under 40-talet.

Wow.. pust.. så.. varmt.🥵

Alvarsson  
#851402 Tänk att vissa är så rädda för kunskap. Ja usch!

Användarvisningsbild

svampbob  
Alvarsson skrev:Tänk att vissa är så rädda för kunskap. Ja usch!

Ja titta dig i spegeln så ser du den enfaldigaste av alla kunskapsförnekarna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).