Öppna kategorin

Den Gröna omställningen.

8140 inlägg 359008 visningar 47 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Den Gröna omställningen.

Älgfoderodlare  
th skrev:
Älgfoderodlare skrev:Ta en titt på övriga fakta. Om nu förbränning av fossila produkter vore så farligt, vad gör att "Jorden" även har ett försvar mot det ?
Som ex.; De kolväten som främst bildas vid förbränning av fossila bränslen, NO o CO2. Vad ger det oss för effekter ( övriga NOx är så pass instabila o kortlivade att de ej bör tas med i kontexten ) ?

NO är inget kolväte.

- Nej, men se helheten ! Så var det var ju det här med "självhävdelse" kontra jagande av "petitesser" !
Nu är benämningen Kolväten o Kväveoxider redigerat. Faktum kvarstår !

För enligt ditt sätt, att inte bara dissekera innehåll o / eller att INTE förstå eller vilja se det totala, blir ämnen som detta lika olönsamt som "röjning" ! D.v.s;- Att du idag tar död på något, du inte visste om det var det rätta valet, eller ändå förlorat arbete ! Tiden hade gett svar !

Den helhetssyn o logik jag saknar o önskade se i denna debatt, kvävs av "precisnissar", utan både kapacitet / förmåga att vilja se o förstå sammanhang. Ordtydelse blir viktigare än utveckling / överskådlighet av ämnet i sig.
Inte undra på att livet försöker göra sig av med människan som livsform ! Vad tillför vi, tror vi ? Förutom förödelse o missaktning !
"- Undermåligt !, sa Bill !. - Pandemi !, sa Bull !".

Elmia

Alvarsson  
#851181 För min del så är jag säker på att den samlade forskarkåren har både helhetssyn och logik.

Alvarsson  
#851185 Ytterligare ett exempel på klimatkrisens effekter, allt enligt Svenskt Näringsliv.
https://www.tn.se/article/38262/e45-uts ... foretagen/

Tralsmo  
#851187 Vissa forskare har insikt i vissa saker.
Andra har insikter i andra saker.

Många av dem utalar sig om saker dom inte vet ett chit om.
Såna ska man passa sig för.

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
Alvarsson skrev:För min del så är jag säker på att den samlade forskarkåren har både helhetssyn och logik.

- Nja, drar jag en liknelse med sjukvården, är ju den forskande delen, liktydig med de företag som samtidigt säljer de läkemedel de tror / anser oss behöva via sin s.k. forskning. Egentlig kunskap eller rena försäljningskoncept ? Inget, av varken klimat eller vårdproblem har ju blivit ifrågasatt eller bättre, då de tystas ner / förvanskas av media o de som tar emot de skattefinansierade "allmosorna" ( forskarteamen ).
O sen står vi där o undrar varför det finns ett problem ? !
- Ja jävlar !
" - Det är synd om människan", sa redan då, gamla gubben Strindberg. Inget nytt under solen !
"Ullstrumpor, sa Bill ! Skygglappar, sa Bull "

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#851196 Jag har genom åren i arbetslivet träffat hundratals forskare inom fråmst tekniska områden och att någon av dem skulle varav styrd av någon sorts hemlig organisation med pengar är helt otänkbart. Tycker du att klimatforskarna verkligen är lika korrumperade som du hävdar att de medicinska forskarna är ?? Jag har snarare en känsla av de som forskar inom miljöområdet har samma integritet som forskare inom teknikområdet, dvs. de kan inte tänka sig att bli styrda av någon sorts maffialiknande organisation som vill påverka slutresultatet av forskningen. Det finns definitivt inte heller pengar i överflöd tillgängliga så möjligheten att styra forskningen via "svarta pengar" är minimal. Presentera gärna bevis på dina uttalanden att forskarna justerar sina rapporter m.h.a. diverse mer eller mindre skumma medel.

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
th skrev:Jag har genom åren i arbetslivet träffat hundratals forskare inom fråmst tekniska områden och att någon av dem skulle varav styrd av någon sorts hemlig organisation med pengar är helt otänkbart. Tycker du att klimatforskarna verkligen är lika korrumperade som du hävdar att de medicinska forskarna är ?? Jag har snarare en känsla av de som forskar inom miljöområdet har samma integritet som forskare inom teknikområdet, dvs. de kan inte tänka sig att bli styrda av någon sorts maffialiknande organisation som vill påverka slutresultatet av forskningen. Det finns definitivt inte heller pengar i överflöd tillgängliga så möjligheten att styra forskningen via "svarta pengar" är minimal. Presentera gärna bevis på dina uttalanden att forskarna justerar sina rapporter m.h.a. diverse mer eller mindre skumma medel.

Jag har genom åren, träffat på hundratals drabbade äldre personer, som just genom vad vi TROR är det bästa vården har forskat fram. Visat sig vara rena dödsfällan för dom.
Och, - Nej, det är inte de pengar som FINNS tillgängliga som styr forskningens resultat, det är till vems gagn de tjänar !
Du sa det själv; "- Det finns definitivt inte heller pengar i överflöd tillgängliga så möjligheten att styra forskningen via "svarta pengar" är minimal." O det är inte "svarta pengar" det är frågan om. Utan vad finansiärerna vill få ut av insatt kapital !
Ett ex.;
Den idag mest vanliga beh. mot högt blodtryck, är via ACE hämmare. Den ska då enl. forskning kunna skydda mot både hjärtinfarkter o stroker.

Ur FASS ( från läkemedelstillverkaren ).

Varningar och försiktighet
Symptomatisk hypotoni

"Symptomatisk hypotoni ses sällan hos hypertensiva patienter utan komplikationer. Hos hypertensiva patienter som får enalapril är det mer troligt att symptomatisk hypotoni uppkommer om patienten har blivit uttorkad, t.ex. av diuretikabehandling, restriktivt saltintag via födan, dialys, diarré eller kräkningar (se avsnitt ’Interaktioner’ och ’Biverkningar’). Liknande försiktighetsmått kan vara befogade för patienter med ischemisk hjärtsjukdom eller cerebrovaskulär sjukdom ( oftast hos äldre ), hos vilka ett kraftigt blodtrycksfall skulle kunna resultera i en hjärtinfarkt eller cerebrovaskulär händelse."

Så läkemedlet vi tror ska skydda oss från de följdeffekter högt blodtryck kan ge ! Kan i själva verket kan bidra till att öka just detta !

Varför ?

"ACE-hämmare kan orsaka hyperkalemi på grund av att de hämmar frisättningen av aldosteron."

Nu har ju Aldosteron inget mad Kalium att göra. Men, effekten av Aldosteronbrist, blir den samma som alla de uppräknade orsaker tillverkaren anger som grund till Symtomatisk hypotoni, r.t. saltbrist o uttorkning o därmed ökad risk för hjärtinfarkt o stroker vid blodtrycksfall.

Snyggt jobbat ! Forskningen fungerade, men mottagaren var blind !

Ett vårdmässigt "Status Qou", men med klart högre intäkter för företagen bakom "The Scam". Då ingen inom vården noterat sambanden.
I den första utgåvan av " Läkemedelsorsakad sjuklighet hos äldre" från Dec. 2014, utgiven av SoS. Fanns problemet identifierat o dokumenterat. Men ingen gjorde något !

Vad får dig att tro, att jag skulle ha något förtroende för klimatforskare, vars medel till sin forskning, kan ha gått samma väg som läkemedelsföretagen ?

"Medlen helgar målet !"

jannee  
#851199 Koldioxidutsläppen tror forskarna har vi människor kan påverka.
Sedan är att kunna och vilja två HELT skilda saker.
Men koldioxiden är i mängd betydligt mindre än vattenångan vilken varier något mellan 1 till 4 %.
Desto varmare klimat desto mer vatten i luften, just för att då orkar luften bära mer vatten.
Vattenångan påverkar växthusklimatet BETYDLIGT MER än just koldioxiden, å andra sidan kan människan INTE ALLS påverka luftens mängd av vattenånga.
Inte direkt men indirekt kan vi då genom att minska koldioxidutsläppen.

macke  
#851204 https://www.smhi.se/klimat/klimatet-da- ... ng-1.17841

Detta är intressant tycker jag. Starkt av Smhi att det finns upplagt på nätet. Kortfattat ökad solinstrålning mer avdunstning. Haven innehåller väldigt mycket koldioxid å det far upp i luften. Intressant oxå att solinstrålningen inte har ökat från ca 2016. Vänder det nu?
Nä tycker att det ska snackas mer miljö istället. Var tog debatten vägen om överkonsumtion etc. Idag ska vi ställa om slänga allt som är riktigt å köpa elprylar. Dags för lite sunt bondförnuft .

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Älgfoderodlare skrev:Vad får dig att tro, att jag skulle ha något förtroende för klimatforskare, vars medel till sin forskning, kan ha gått samma väg som läkemedelsföretagen ?

"Medlen helgar målet !"

"kan ha gått samma väg" ??? Varför skulle klimatforskarnas pengar ha gått samma väg som läkemedelsforskarnas pengar. De senares är uppenbarligen korrumperad enligt din beskrivning, men varför sätta samma epitet på klimatforskarna? De får mest sannolikt pengar via samma vägar som de flesta andra forskare och som är välkänd för de som deltagit i den processen.

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
#851218 Det man bör titta på o vara kritisk till, är ju hur fakta används o till vilket syfte. För varför har de som skapat ACE - hämmare, inte en rak o förståelig kommunikation om läkemedlets risker ?
Ett sånt ex. finns hos en annan tillverkare av ett läkemedel som INTE anv. o är förknippat med hjärt / kärlproblematik, men har samma biverkan.
Där skriver man så här;

"Tecken och symtom på hyponatremi är huvudvärk, koncentrationssvårigheter, försämrat minne, förvirring, svaghet och ostadighet som kan leda till fallolyckor. Tecken och symtom som har setts vid allvarligare och/eller akuta fall har varit hallucinationer, synkope, kramper, koma, andningsstillestånd och dödsfall."

Vad kan då anledningen vara med ACE tillverkarnas "omskrivning" av verkligheten o ha för syfte ?
Med biverkningar, som hur dom tolkas av nästa led i vården, kan det innebära bara mer vinster.
Eller vad sägs om de här;

Störningar i nervsystemet:
Vanliga: huvudvärk, depression

Rubbningar i hjärta och kärl:
Mycket vanliga: yrsel
Vanlig: hypotoni (inklusive ortostatisk hypotoni), synkope, bröstsmärta, rytmstörningar, angina pectoris, takykardi

Gastrointestinala besvär:
Mycket vanliga: illamående
Vanliga: diarré, magsmärta

Bara med ovan beskrivningar, så ser jag orsaker till att ytterligare 5 - 7 Lm används för att söka "bota" biverkningar.
O det är också oftast vad som sker.

Om vi då tar klimatforskningen ( som visar på en klimatförändring ) o ser sen på hur de som i sin tur tolkar denna info. o hur dom anv. den. Om de agerar i lite samma anda. Så i stället för Lm läser jag; Elbilar, Solpaneler, Vindkraftverk etc.

Är dom korrupta ? - Nej, smarta i marknadsföring o försäljning !
O vi gick på det igen.
Senast redigerad av Älgfoderodlare tis 30 jul 2024, 08:55, redigerad totalt 1 gång.

maltex  
#851219 Vad fan har Elbilar, Solpaneler, Vindkraftverk etc med klimatforskning att göra? Växer det äpplen på päronträdet nu igen.

Alvarsson  
#851221 Det är fossilfritt som gäller framledes.
https://www.nyteknik.se/industri/efter- ... ar/4278251

Användarvisningsbild

Rotvältaren  
#851222 När alla är världsledande samtidigt.
https://www.affarsvarlden.se/kronika/na ... -samtidigt

Alvarsson  
Älgfoderodlare skrev:Det man bör titta på o vara kritisk till, är ju hur fakta används o till vilket syfte. För varför har de som skapat ACE - hämmare, inte en rak o förståelig kommunikation om läkemedlets risker ?
Ett sånt ex. finns hos en annan tillverkare av ett läkemedel som INTE anv. o är förknippat med hjärt / kärlproblematik, men har samma biverkan.
Där skriver man så här;

"Tecken och symtom på hyponatremi är huvudvärk, koncentrationssvårigheter, försämrat minne, förvirring, svaghet och ostadighet som kan leda till fallolyckor. Tecken och symtom som har setts vid allvarligare och/eller akuta fall har varit hallucinationer, synkope, kramper, koma, andningsstillestånd och dödsfall."

Vad kan då anledningen vara med ACE tillverkarnas "omskrivning" av verkligheten o ha för syfte ?
Med biverkningar, som hur dom tolkas av nästa led i vården, kan det innebära bara mer vinster.
Eller vad sägs om de här;

Störningar i nervsystemet:
Vanliga: huvudvärk, depression

Rubbningar i hjärta och kärl:
Mycket vanliga: yrsel
Vanlig: hypotoni (inklusive ortostatisk hypotoni), synkope, bröstsmärta, rytmstörningar, angina pectoris, takykardi

Gastrointestinala besvär:
Mycket vanliga: illamående
Vanliga: diarré, magsmärta

Bara med ovan beskrivningar, så ser jag orsaker till att ytterligare 5 - 7 Lm används för att söka "bota" biverkningar.
O det är också oftast vad som sker.

Om vi då tar klimatforskningen ( som visar på en klimatförändring ) o ser sen på hur de som i sin tur tolkar denna info. o hur dom anv. den. Om de agerar i lite samma anda. Så i stället för Lm läser jag; Elbilar, Solpaneler, Vindkraftverk etc.

Är dom korrupta ? - Nej, smarta i marknadsföring o försäljning !
O vi gick på det igen.

Kunskapsförnekelse har alltid funnits!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).