th skrev:Älgfoderodlare skrev:Nu vet jag inte vad du ser för motsägelsefullt i det du skriver o det jag gjorde ? Eller hur tolkar du detta;
" - Det, sammantaget med Solens påverkan, i samverkan med oss o vårt exploaterande av jorden, kan ge den effekt vi nu kan mäta."
Det är ett uttalande som inte säger någonting.
Vad är solens påverkan? Är det variationer p.g.a. solfläckscykeln eller andra variationer i solens utstrålning?
Vad är "vårt exploaterande av jorden"? Är det skövling av skog, utsläpp av växthusgaser eller något annat?
Vad är "den effekt vi nu kan mäta"? Är det höjning av havsvattennivån, ökning av den globala medeltemperaturen eller något annat?
- Ja, precis ALLT det du just nu räknat upp ! Du ställer nu ett antal relevanta o hypotetiska frågor, som kan sammanfattas med det jag tidigare skrev;
" -Vår värld är för komplex för att ha ett enda linjärt svar !"
Det är därför vi ska vara öppna för alla alternativ till orsak o utveckling av Jordens klimat. Att vissa enbart ser CO2 som den stora boven o inte tar in alla parametrar, gynnar inte debatten.
Har vi en global kris ?
Vem vet med säkerhet att vi nu har de högsta uppmätta temperaturerna på flera hundratusentals år ?
Eller ser vi nu bara den "normala" temp. ökningen som sker mellan varje istid ? Allt för att skapa . . . förändring !
Har vi ett lite för statiskt o kort perspektiv när vi värderar förändringar, som ju trots allt är det som driver livets utveckling på jorden ?