Öppna kategorin

Den Gröna omställningen.

8138 inlägg 358981 visningar 47 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Den Gröna omställningen.

Älgfoderodlare  
th skrev:
Älgfoderodlare skrev:Nu vet jag inte vad du ser för motsägelsefullt i det du skriver o det jag gjorde ? Eller hur tolkar du detta;

" - Det, sammantaget med Solens påverkan, i samverkan med oss o vårt exploaterande av jorden, kan ge den effekt vi nu kan mäta."

Det är ett uttalande som inte säger någonting.

Vad är solens påverkan? Är det variationer p.g.a. solfläckscykeln eller andra variationer i solens utstrålning?

Vad är "vårt exploaterande av jorden"? Är det skövling av skog, utsläpp av växthusgaser eller något annat?

Vad är "den effekt vi nu kan mäta"? Är det höjning av havsvattennivån, ökning av den globala medeltemperaturen eller något annat?

- Ja, precis ALLT det du just nu räknat upp ! Du ställer nu ett antal relevanta o hypotetiska frågor, som kan sammanfattas med det jag tidigare skrev;
" -Vår värld är för komplex för att ha ett enda linjärt svar !"
Det är därför vi ska vara öppna för alla alternativ till orsak o utveckling av Jordens klimat. Att vissa enbart ser CO2 som den stora boven o inte tar in alla parametrar, gynnar inte debatten.

Har vi en global kris ?
Vem vet med säkerhet att vi nu har de högsta uppmätta temperaturerna på flera hundratusentals år ?
Eller ser vi nu bara den "normala" temp. ökningen som sker mellan varje istid ? Allt för att skapa . . . förändring !
Har vi ett lite för statiskt o kort perspektiv när vi värderar förändringar, som ju trots allt är det som driver livets utveckling på jorden ?

Elmia

Alvarsson  
#851150 Vi behöver inte göra oss dummare än vad vi är. Vi vet med säkerhet vad som försakar den globala uppvärmningen nämligen brännande av kol, olja och gas! Att säga emot dessa fakta är ungefär som att säga att vaccin inte har något med folkhälsan att göra! Nedan Ekonomifaktas syn på saken. De kan ju inte anklagas för att springa miljömupparnas ärenden.
https://www.ekonomifakta.se/sakomraden/ ... och-miljo/

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
Alvarsson skrev:Vi behöver inte göra oss dummare än vad vi är. Vi vet med säkerhet vad som försakar den globala uppvärmningen nämligen brännande av kol, olja och gas! Att säga emot dessa fakta är ungefär som att säga att vaccin inte har något med folkhälsan att göra! Nedan Ekonomifaktas syn på saken. De kan ju inte anklagas för att springa miljömupparnas ärenden.

Vilka fakta klargör att det är orsaken ? Har inte klimatet varit varmare under tidigare perioder, utan att människan har haft den påverkan ?
Inser du inte att det kan finnas ett visst mått av riktat informationsvärde för att nå vissa önskade / målinriktade effekter, för dom som kan o tar del av dom, mest för ekonomisk vinning ? Så naiv trodde jag ingen kunde vara !

jannee  
#851155 Ni borde väl ändå inse att jordens klimat är som ett bumerangkast.
Allt återgår inom sinom tid till det "normala"
Varför bekymra sig över något som varken DU eller jag kan göra något åt ?
Oljan i marken är ändå snart slut, sedan hänger det "bara" på hur länge kineserna tänker bygga nya kolkraftverk.
Smälter bara isen uppe vid Nordpolen ska ni verkligen få se på klimatförändringar 😀
Antingen får vi då omgående ett varmare ELLER kallare klimat - håll bara hårt i hatten 🤬

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
jannee skrev:Ni borde väl ändå inse att jordens klimat är som ett bumerangkast.
Allt återgår inom sinom tid till det "normala"
Varför bekymra sig över något som varken DU eller jag kan göra något åt ?
Oljan i marken är ändå snart slut, sedan hänger det "bara" på hur länge kineserna tänker bygga nya kolkraftverk.
Smälter bara isen uppe vid Nordpolen ska ni verkligen få se på klimatförändringar 😀
Antingen får vi då omgående ett varmare ELLER kallare klimat - håll bara hårt i hatten 🤬

👍 !

Alvarsson  
Älgfoderodlare skrev:
Alvarsson skrev:Vi behöver inte göra oss dummare än vad vi är. Vi vet med säkerhet vad som försakar den globala uppvärmningen nämligen brännande av kol, olja och gas! Att säga emot dessa fakta är ungefär som att säga att vaccin inte har något med folkhälsan att göra! Nedan Ekonomifaktas syn på saken. De kan ju inte anklagas för att springa miljömupparnas ärenden.

Vilka fakta klargör att det är orsaken ? Har inte klimatet varit varmare under tidigare perioder, utan att människan har haft den påverkan ?
Inser du inte att det kan finnas ett visst mått av riktat informationsvärde för att nå vissa önskade / målinriktade effekter, för dom som kan o tar del av dom, mest för ekonomisk vinning ? Så naiv trodde jag ingen kunde vara !

Att förhålla sig till kunskap och vetenskap är raka motsatsen till att va naiv. Jag är ingen klimatforskare då är det tryggt att förhålla sig till den samlade forskarkåren som sedan länge slagit fast att orsaken till klimatkrisen är brännande av det fossila bränslet. Men i detta sammanhang har några mage till att kritisera medel som går till det förnybara, även om det är en spottstyver jämfört med de medel som går till att subventionera det fossila bränslet.

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
Alvarsson skrev:
Älgfoderodlare skrev:

Att förhålla sig till kunskap och vetenskap är raka motsatsen till att va naiv. Jag är ingen klimatforskare då är det tryggt att förhålla sig till den samlade forskarkåren som sedan länge slagit fast att orsaken till klimatkrisen är brännande av det fossila bränslet. Men i detta sammanhang har några mage till att kritisera medel som går till det förnybara, även om det är en spottstyver jämfört med de medel som går till att subventionera det fossila bränslet.

Det du bör fråga dig själv är; - Kan nutida värden från forskningen, som önskar ha en viss agenda. Att gynna vissa o få övriga att tro det är en sanning, vara svaret på det "fiktiva" problem mänskligheten står inför ?
Källkritik kallas det för ! Vems sanning o varför ?
Ingen storhet har jag upptäckt !
Ta en titt på övriga fakta. Om nu förbränning av fossila produkter vore så farligt, vad gör att "Jorden" även har ett försvar mot det ?
Som ex.; De kolväten o kväveoxider som främst bildas vid förbränning av fossila bränslen, NO o CO2. Vad ger det oss för effekter ( övriga NOx är så pass instabila o kortlivade att de ej bör tas med i kontexten ) ?
- Ja, NO som är en relativt högaktivt reagerande gas. Bildar med lågaltituds närvarande Ozon i stratosfären, enl. formeln; NO ( livsfarlig gas i konc. över 30 ppm ) + O3 ( livsfarlig gas ) -> NO2 ( tämligen ofarlig, stabil gas ) + O2 ( livsnödvändig gas ). CO2 i fotosyntesen, ger; 6 X CO2 + 6 x H2O = C6H12O6 ( socker ( förvedad glukos )) + 6 x O2 ( livsnödvändig gas ). Det är dock bara en bråkdel av vad som kemiskt förekommer / bildas i atmosfären o som kan ha / utgöra både positiva o neg. effekter på jordens livsformer / klimat. Men är alltid närvarande !
Komplexitet utan självklara svar, är fortfarande min utgångspunkt !
Vidsynthet o källkritik är ett måste o utvecklande !
Inskränkthet o nyansbrist i sitt tänkande, ett fördärv !
Det gynnar inget av det vi söker uppnå idag, snarare försämrar det dess förutsättningar.
Senast redigerad av Älgfoderodlare mån 29 jul 2024, 16:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Rotvältaren  
#851163 Nej inte ett ord om de rigorösa subventioner som utgår till "den gröna omstölnningen" får yttras eftersom det bryter mot forumreglerna det första budordet.

Alvarsson  
#851165 Sveriges största morgontidning DN har samlat ett gediget material om klimatförändringarna.
https://www.dn.se/om/klimatet/

jannee  
#851166 De hänger sig ENSIDIGT upp på just koldioxiden, men luften består till betydligt större del av vattenånga och den är egentligen ännu mer betydelsefull.
Varför nämns inte denna gas ?

Alvarsson  
#851167 Du får fråga forskarna som kan detta bäst.

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
Alvarsson skrev:Du får fråga forskarna som kan detta bäst.

Du ser inte o uppfattar inte att en "Dark agenda" är trolig i sammanhanget ?
Ställer du dig själv aldrig frågan; - Vem blir rika på kuppen ?
Att hänvisa till källkritik var ju lönlöst !
Stackare !
"Svartöga" hade mer rätt än jag trodde !

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Älgfoderodlare skrev:Ta en titt på övriga fakta. Om nu förbränning av fossila produkter vore så farligt, vad gör att "Jorden" även har ett försvar mot det ?
Som ex.; De kolväten som främst bildas vid förbränning av fossila bränslen, NO o CO2. Vad ger det oss för effekter ( övriga NOx är så pass instabila o kortlivade att de ej bör tas med i kontexten ) ?

NO är inget kolväte.

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Älgfoderodlare skrev:Du ser inte o uppfattar inte att en "Dark agenda" är trolig i sammanhanget ?
Ställer du dig själv aldrig frågan; - Vem blir rika på kuppen ?

Finns det några referenser till denna nya teori?

Tralsmo  
#851179 Man kan ju titta på reklamen å fundera på varför denna är lönsam.

Men de är klart ja är ju inget snille så de har ja väl fått om bakfoten.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).